Bow drill tréning (15.VII.2014)

Počas poslednej akcie s kamarátom Jodom som si zatrénoval zakladanie ohňa trením pomocou luku – Bow drill. Rozhodol som sa vystrihnúť tento tréning z reportu a vydať ho v osobitnom článku, najmä kvôli pomernej rozsiahlosti a množstvu fotiek.
Bola to celkom výzva v období dažďov založiť oheň pomocou materiálov získaných priamo v prírode. Osobne som toho názoru, že bow drill má pre zálesáka praktický význam len vtedy, keď ho dokáže urobiť s drevom nájdeným priamo v teréne. Takéto tréningy mám veľmi rád a snažím sa ich robiť čo najčastejšie. Pretože kľúčom k vlastneniu zručnosti je neustále opakovanie príslušnej zálesáckej techniky. Týmto tréningom by som chcel tiež ukázať spôsob ako si poradiť, keď neviete nikde nájsť suché materiály na prípravu typického hniezda pre rozfúkanie uhlíka na plameň.

Ako prvé som začal pátrať po nejakom vhodnom dreve. Na malej čistinke som postrehol rásť osiky, z vlastnej skúsenosti viem, že majú veľmi dobré drevo na oheň trením. Najväčšiu pravdepodobnosť nájdenia suchého dreva v tomto mokrom období predstavuje nejaká odlomená vetva, visiaca zvisle dolu, pretože na nej sa zachytí menej vody než na nejakom vodorovne položenom dreve. Presne takú vetvu som našiel, zrejme to bol odlomený vrchol osiky.

Pri vypiľovaní polienka som mal dobrý pocit, drevo sa javilo ako dostatočne suché. Veľmi dobrým spôsobom ako zistiť či je drevo dosť suché, je odrezať z neho tenký plátok a priložiť si ho na jazyk. Ak sa doslova prilepí k vášmu jazyku ako pijavý papier (pijak), tak je dostatočne suché a vhodné na bow drill. Mokré drevo sa neprilepí a je studené.

Po nájdení vhodného dreva som začal hľadať nejaký jemný suchý materiál na výrobu hniezda. No v lese bolo snáď všetko vlhké, nehovoriac o tom, že jemných, vláknitých materiálov bolo žalostne málo. V takomto prípade aplikujem jednu z dvoch špeciálnych metód rozfúkania uhlíka na plameň aj bez typického hniezda. Ak sa v blízkosti nachádza smrekový porast, zamierim tam. Pod veľkým košatým smrekom máte veľkú šancu, že aj po dlhotrvajúcich dažďoch nájdete medzi koreňovými nábehmi vrstvy suchého popadaného ihličia. To je možné celkom efektívne použiť na rozfúkanie uhlíka na plameň.

Nazbieral som pár hrstí ihličia a smrekové raždie. Smrek je skutočným priateľom zálesáka a to nielen pri zakladaní ohňa.

Rozštiepenie polienka za pomoci noža a tĺčika(batonu).

Z jednej polovice som vystrúhal základnú dosku, druhú som rozštiepil a zo štvrtiny som vystrúhal vrták. Zvyšnú štvrtinu som ostrúhal aby nemala žiadne ostré hrany a použil som ju ako prítlačný diel. Luk som si zhotovil zo suchej ohnutej liesky. Stružliny vzniknuté pri výrobe setu si odložte, sú veľmi dobré na priloženie hneď po rozfúkaní uhlíka.

Prvá fáza(prvé vŕtanie) – vypálenie jamky.

Vyrezanie zárezu v ktorom sa bude zhromažďovať zuhoľnatený prach.

Druhá fáza(druhé vŕtanie) – v prípade, že ste úspešní je výsledkom žhavý uhlík. Spočiatku je tmavý, vychádza z neho pásik dymu. Za pár desiatok sekúnd zosilnie a začne viditeľne žiariť. Vydrží takto tlieť aj niekoľko minút. Obyčajne naň zvyknem zhrnúť aj prach ktorý ostal na doske, uhlík tak mierne zväčší svoj objem.

Keď je uhlík žhavý a silný, je vhodný na rozfúkanie do plameňa.

Normálne by ste uhlík opatrne vyklopili do hniezda suchej trávy a rozfúkali. Pri použití smrekového ihličia uhlík nechajte na podložke na zemi a len ho jemne obsypte ihličím. Najprv po obvode a potom aj jemne zvrchu tak, aby sa nenarušila jeho celistvosť. Začnite jemne fúkať.

Ihličie je veľmi horľavé a po chvíli fúkania sa uhlík rapídne rozrastie. Ak vidíte že mu treba priložiť, pokojne na kôpku nasypte ďalšie ihličie a pokračujte v rozfúkavaní. Po chvíli koncentrovaného fúkania z kôpky vyšľahne plameň.

Nad plameňom teraz pridržte zväzok smrekového raždia, prípadne nastrúhané kučeravé polienka (Feathersticks). Raždie sa chytí celkom rýchlo, následne už treba len prikladať ďalšie tenké drievka alebo triesky, postupne pridávať hrubšie až kým oheň nie je silný a stabilizovaný.

Toto je jeden zo spôsobov, keď je všetko mokré a neviete nájsť nič na výrobu hniezda. Smrek vám poskytne všetko potrebné. Ak by bolo mokré úplne všetko, aj ihličie pri báze smreka, tak pomôže už len technika nastrúhania “Feathersticks”. Jemné stružlinky sa dajú použiť na rozfúkanie podobne ako som použil ihličie, prípadne z nich môžete urobiť hniezdo ak sú dostatočne jemné. Táto technika je vhodná najmä v zime, viď jeden z mojich starších článkov.

This entry was posted in Bushcraft, Oheň. Bookmark the permalink.

12 Responses to Bow drill tréning (15.VII.2014)

  1. Juro píše:

    …a zase som o niečo múdrejší

  2. Willy píše:

    Maťo, ten nápad rozfoukávat uhlík společně se suchým jehličím, to je pro mne úplná novinka.
    Jak píše Juro, pořád se má člověk co učit. Dík!

    • SKW píše:

      Ahoj Willy, veru tak, človek sa stále učí. Nové veci často objavuje najmä vtedy, keď je nútený čeliť nie ideálnym podmienkam :) Ďakujem za komentár!

      M.

  3. atti.hombre píše:

    Tlieskam…vynaliezavosť je silná stránka ľudského umu…:-D nie rumu! to len aby si to niekto zle nevyložil ;-) Vďaka amigo za pekný a poučný článok.

  4. Danny píše:

    Vďaka za veľmi praktický návod na bowdrill v našich podmienakch (napr. som nevedel že osika je dobrá na bowdrill), veľmi kvalitne spravený článok, ako obvykle. diky a pôjdem to hneď vyskúšať :)

  5. morgarath píše:

    Ahoj Maťo, měl bych jeden dotaz a nevím, kam to napsat, tak to zkusím sem – za kolik prodáváš své dřevěné výrobky, konkrétně lžíce? Hledal jsem nějaké na internetu, ale cena je hodně rozdílná. Třeba tady (http://www.fantasyobchod.cz/drevena-lzice-p-110.html) je docela levná, vypadá i dobře, ale tady (http://www.drevenelzice.cz/drevene-lzice/drevene-lzice/#!) jsou docela drahé a zbytečně umělecké… Nebo tady (http://www.drevene-kravaty.cz/drevene-lzice-2/) docela zajímavé.
    A co tvoje lžíce, jaké mají rozměry, a kolik by případně stály a poštovné do Česka…
    Něco sháním a tak se dívám na různé weby;-)

  6. Sokol píše:

    Ahoj Maťo,

    rád čtu Tvoje články. Máš úžasný sloh a skvělé fotky. Dnes se u nás po několika deštivých dnech udělalo krásně, a tak jsem se vypravil ven s úmyslem zaplavat si v lesním rybníku a natrhat šípky. Na mezi s šípkovými keři jsem si všiml několika osik vtroušených mezi břízy a vrby. Napadlo mě zkusit rozdělat oheň podle Tvého popisu. Měl jsem s sebou pouze nůž a uzlovačku. Našel jsem suchou osikovou větev, otestoval jazykem vhodnost dřeva k rozdělání ohně třením (ten nápad mě vzrušoval už při čtení článku) a na místě vyrobil třecí dřívka. Zpočátku jsem se trochu nadřel, jelikož jsem si nevšiml součku na konci dříku, ale po jeho odstranění se vytvořila kupka se žhavým uhlíkem během několika tahů lukem. Zdá se, že osika pracuje ještě lépe než lípa. K Tvému nápadu s jehličím jsem byl skeptický, vždycky jsem měl pocit, že jehličí je stále trochu vlhké díky zastíněné lesní půdě, na které leží. Ale když se sáhne k patě stromu mezi kořenové náběhy, najde se opravdu jehličí dokonale suché, které, jak jsem se přesvědčil, od žhavého uhlíku krásně vzplane. Věz, Maťo, že své články nepíšeš nadarmo. Jsem přesvědčen, že nejsem sám, kdo Ti zůstává vděčný za inspiraci k zálesáckým dovednostem. Držím Ti palce, aby se Ti stále dařilo.
    S modrou oblohou!

    Sokol

  7. Samorost píše:

    Ahoj vždy som sa divil ako vieš pomenovať každý strom a kúsok dreva v lese. Ako si sa naučil všetky tie stromy a tipy dreva rozpoznávať ? Rád by som sa to naučil tiež :o)

  8. Renci píše:

    Zdravím pekne. Na váš web som narazil úplnou náhodou a to počas hľadania produktu – Mora Classic no 1. Určite poznáte tento nôž, ako vidím je vašou samozrejmou súčasťou výbavy a presvedčil ma o tom, aby som si ho zakúpil. Oslovila ma jedna vec po poradení s mojim kamošom, kolegom zálesákom taktiež, dá sa povedať. Hoc až takým ako Vy/ty nie. Oslovilo ma na tomto noži práve to, že rukoväť je drevená, to za prvé, mám rád drevený materiál a v podstate akékoľvek blízke prírode. Za ďalšie, možnosť hrania sa s rukoväťou, doozdobovať si ju podľa vlastného gusta a jedná sa o nôž, ku ktorému si majiteľ aj dokáže vytvoriť určite tzv: duševné puto. Je z kvalitných materiálov a najmä kovová čast je zasadená do vnútra drevenej rukoväte a nie je tam prišróbovaná, alebo zanitovaná, či nejako inak upevnená. Toto je práve najlepšie. Páči sa mi jeho úžasná využiteľnosť pri štiepaní dreva a celkovo jeho reznosťou a taktiež možnosťou zapaľovania ohňa pomocou kresadla. Takže super!! Váš/tvoj článok ma nesmierne zaujal krásnym kombinovaním obrazovej a textovej časti pri postupe. je to super sa na to pozerať, najmä keď mám rád prírodu. Inšpirovali ste ma tak trochu aj v mojom rozbehnutí stránky a youtubu spolu s mojim kamarátom. Určite neprestaňte a pokračujte. Budem zvedavý aj na túto sezónu 2015 na Vaše/tvoje nové príspevky..

Pridaj komentár