Jaseňová nedeľa

Včera som začal vyrezávať ďalšiu lyžicu. Nieže by som nemal čím jesť, ale keď to raz na človeka príde, nedá sa nič robiť, poznáte to. Čoraz viac uprednostňujem pri vyrezávaní jaseňové drevo a keďže ešte mám nejaké zásoby v drevárni, aj tentokrát padla voľba na jaseň. Neviem čím to bude, ale jednoducho v ňom vidím skrytú krásu, eleganciu a silu. Dnešný deň bol rovnako ako včera mĺkvy a zamračený, ticho prerušoval občasný klopot posledných orechov padajúcich na strechu altánka. Pár krát ma prišiel pozrieť ďateľ, ktorý rád hľadá niečo pod zub v suchých vetvách orecha. Lyžicu som dokončil pred zotmením, ešte ju pár krát ponatieram slnečnicovým olejom a bude hotová.

This entry was posted in Vyrezávanie lyžíc. Bookmark the permalink.

13 Responses to Jaseňová nedeľa

  1. pawuk píše:

    veľmi pekná :)
    je aj vŕba vhodná na vyrezávanie podobných predmetov?

    • SKW píše:

      Ahoj! Vďaka! Vŕba sa dá použiť, jednoducho sa vyrezáva, ale je na môj vkus dosť mäkká, takže trvanlivosť lyžice bude kratšia a môžeš mať problém s odlamovaním okrajov priehlbiny. Taká zlatá stredná cesta je breza.

      • pawuk píše:

        dakujem bráško :)
        dnes som odpílil kusok vrby, na nejaky fireboard, a ked som zbadal tento článok, tak som sa ťa opýtal :)
        hadam do nej zaryjem nejaký nož, a kúsim vyprodukovať nejaký lyžičkoidný tvar :)
        pekný večer a drž sa

  2. Peter Skalik píše:

    Ak sa môžem spýtať. Ten slnečnicový olej, aké má výhody oproti trebárs Xyladecor classic ?

    • SKW píše:

      Nemám skúsenosti s používaním Xyladecoru, ale nieje to náhodou lazúra na vonkajšie použitie napr. na ploty, fasády a podobne? Toto by som na výrobky, ktoré sú určené na jedenie nepoužíval. Čistý slnečnicový olej je jedlý a nezávadný, po nasiaknutí v dreve uschne, stvrdne a celkom dobre lyžicu zakonzervuje. Je to tradičný spôsob ošetrenia, samozrejme, keďže sa výrobok používa, umýva atď. tak po nejakom čase je dobré aplikovať olej znovu.

  3. atti.hombre píše:

    Pekná!…dúfam,že sem hodíš aj fotku po naolejovaní…pekne zmení farbu…;-)

  4. Peter Skalik píše:

    Orechový olej, vlašské orechy lisované za studena, vraj je tiež vhodný.

  5. Michael Hanák píše:

    Ahoj, tak jsem tomu vyřezávání taky už propadl, včera a dnes jsem dodělal svojí první lžíci :-)
    Jen jsem se chtěl zeptat, jestli se dá někde sehnat levnější zahnutý nůž , díky. Kdyby měl někdo na prodej, klidně bych do toho šel.
    Jinak SKW diky za inspiraci a za prvni rady (viz mail).
    S pozdravem Michael Hanák.

  6. Atómový Had píše:

    Nazdarek, akurat som si prelistoval knihu KRUHY ( od úľuv-u o rovnomennej remeselníckej súťaži) a sú tam skvelé vecičky z dreva, pozri si ;)

  7. Bučo píše:

    Zdravím. Na internete som čítal, že slnečnicový olej nie je vhodný na potieranie dreva, lebo nevysychá, lepí sa naň špina a aj po niekoľkých rokoch sú predmety lepkavé…
    Čo je na tom pravdy?? Lebo som si vystrúhal lyžicu a chcel by som ju naolejovať nech má väčšiu životnosť no neviem či môžem použiť obyčajný slnečnicový olej.
    Link kde som to našiel – http://sk.fujarka.cz/olejovanie.php

    Bučo

    • SKW píše:

      Ahoj! Nieje slnečnicový olej ako slnečnicový olej. Olej ktorý kúpiš v supermarkete nieje 100%ný aj keď to má napísané na obale. Konzumné oleje sú upravované a nevysychajú. Výrobky treba potierať len 100% výlisom, ktorý vyschne a zatvrdne… u nás sa však dosť ťažko zháňa. Dá sa kúpiť na ebay.com, alebo niekde vo fabrike kde sa lisujú semená na olej.

      S pozdravom
      skw

  8. Peter Macko píše:

    Pekna praca jaseň je krasne drievko.taktiez vyrezavam lyžice.peter

Pridaj komentár