Z kováčskej dielne

Názov príspevku treba brať tak trochu s rezervou, žiadnu kováčsku dielňu totiž nemám :). Aj napriek tomu však v improvizovaných podmienkach rád tvorím z ocele užitočné zálesácke predmety. Nedávno som koval rôzne tvarované tradičné ocieľky, aké sa v minulosti používali v kombinácii s pazúrikom na zapálenie ohňa. Na ich výrobu používam staré ploché pilníky na železo, ktoré boli kedysi vyrábané z kvalitnej uhlíkovej ocele. Ocieľka musí byť ukutá práve z takejto ocele aby hádzala poriadne iskry. Týmto príspevkom by som jednak chcel zdieľať fotky mojej poslednej tvorby a zároveň ponúknuť ocieľky na predaj. Ak by niekto mal záujem, tak bližšie informácie ohľadom kúpy ocieľky nájdete na konci článku.

Prvá dvojica ocieľok je klasického tvaru písmena C. Pri kresaní sa navliekajú na prsty. Toto je asi najpoužívanejší tvar ocieľky, úchop do päste mnoho ľudí preferuje pred držaním ocieľky medzi prstami.

Doteraz som na vyberanie žeravej ocele z uhlíkov používal obyčajné kombinačky. Povedal som si dosť, je na čase vyrobiť si niečo poriadne. Ukul som si teda dlhé kováčske kliešte z desiatky roxoru. Kovanie je razom príjemnejšie a efektívnejšie. To len taký malý tip pre tých, ktorým chýba toto užitočné náradie v kováčskej výbave.

Ďalšie dve ocieľky sú o niečo menšie a rúčky sú prihnuté bližšie ku kresacej časti. Tento tvar ocieľky preferujem ja osobne najviac, nakoľko takáto ocieľka je ľahučká, spratná a pohodlne sa ňou kresá.

Poslednou dvojicou sú ocieľky dekoratívneho tvaru baranie rohy. Celkom populárny a atraktívny štýl ocieľky, tiež sa veľmi pohodlne drží pri kresaní.

Baranie rohy mini.

Každá jedna ocieľka je dôkladne odskúšaná s pazúrikom, všetky iskria vynikajúco. Kresacie plochy sú kalené na najvyššiu tvrdosť a následne vyleštené, zvyšok je ponechaný mäkkší pre lepšiu húževnatosť ocieľky v prípade pádu na tvrdý povrch.

Pre posúdenie veľkosti jednotlivých ocieľok uvádzam zápalkovú škatuľku ako mierku. Ak by niekto potreboval presné rozmery ktorejkoľvek z ocieľok, pokojne mi môže dať vedieť, odpíšem hneď ako budem môcť.

Aktualizácia stavu (26.11.2013):
Ocieľka č.1 predaná
Ocieľka č.2 predaná
Ocieľka č.3 predaná
Ocieľka č.4 predaná
Ocieľka č.5 predaná
Ocieľka č.6 predaná

Ďakujem všetkým, ktorí si zakúpili mnou vykované ocieľky. Ak by niekto mal záujem o ďalšie, neváhajte ma kontaktovať mailom na skwbushcraft@gmail.com.

This entry was posted in Z Dielne. Bookmark the permalink.

9 Responses to Z kováčskej dielne

  1. Nikolas Király píše:

    Dobrý deň, ste veľmi šikovný. Obdivujem vašu zručnosť, mal by som záujem ale ešte potrebujem vedieť ktorá ocieľka má otvor pre prsty dlhý 8 cm. Za odpoveď dopredu ďakujem, potom si objednám.

    • SKW píše:

      Dobrý deň Nikolas, vďaka za uznanie, cením si to! Najväčšia ocieľka (č.1) má vnútro o rozmere 7,4×2 cm. Nebol by problém urobiť ocieľku na požadovaný rozmer ak by ste mali záujem. Ak áno, kontaktujte ma na mail. Vďaka!

      S pozdravom
      skw

  2. Alexander píše:

    Zdravím, cez víkend som objednával ocieľku č.4, včera dorazila a dnes som bol rozhodnutý otestovať ju v teréne. Keďže počasie môjmu odhodlaniu veľmi neprialo, zvolil som alternatívu a tak šup len do záhrady pokúšať sa o oheň… Bol som milo prekvapený keď sa mi po druhom škrtnutí podarilo získať uhlík a potom to už išlo samo. Môžem povedať že sa mi týmto spôsobom rozkladá oheň ľahšie ako firesteelom od Mil tec-u a neviem sa dočkať kedy to znovu vyskúšam mimo “civilizáciu”. Vďaka! Alexander

  3. samotár píše:

    Ahoj,
    ocieľka mi prišla v stredu, ďakujem za prílohy ,idem robiť pokusy – dobre to iskrí.
    S pozdravom samotár.

  4. Johnd223 píše:

    I discovered your blog site on google and test a number of of your early posts. Proceed to keep up the excellent operate. I simply extra up your RSS feed to my MSN Information Reader. Looking for forward to reading extra from you in a while!

  5. Mojmír momo mám 53rokov píše:

    Zdravím, ja sa chcem porozprávať o ohýbaní železa. Zostal som chorý na invalidite a chcem sa naučiť pracovať s kovom. Prosím, ak náte záujem, pošlite mi email. Prosím, odkiaľ ste?

Pridaj komentár