Puzdro na sekeru

V čase keď som kupoval Hultaforsku, nedodávali k sekerám rady AGDOR púzdra.
Žiadny veľký problém som v tom nevidel, ak som chcel niesť sekeru v batohu, vždy som si vymyslel nejaký improvizovaný chránič ostria, alebo som ju nosil po zálesácky – na pleci. Dosť bolo lenivosti, nadišiel čas ušiť pre ňu poriadny oblek. Je to moja kožiarska prvotina, takže má svoje muchy, ale tie sa budem v budúcnosti snažiť odstrániť.

Je z 3 milimetrovej hovädzej hladenice, zošité ľanovou niťou sedlárskym stehom. Niť som navoskoval viacnásobným pretiahnutím cez hrudku čistého včelieho vosku. Medzi dvoma vrstvami kože je v mieste stehu tretí kus kože – prúžok, ktorý zabraňuje prerezaniu šitia. Pred šitím som tieto tri kusy napevno zlepil lepidlom na kožu. Tento štýl puzdra je bežne dodávaný k škandinávskym sekerám, no zvyčajne býva puzdro len znitované dohromady.

Pútko je na zadnej strane prilepené a pevne prišité.

Zapínanie na druk je veľmi pohodlné a praktické.

Nakoniec som puzdro nahrial, aby koža zväčšila póry a napustil som ju balzamom na kožu s obsahom včelieho vosku a rôznych prírodných olejov. Hrany na koži som orezal a zaleštil parohom.

Keďže som nemal farbu na kožu a moridlo použiť nechcem, puzdro má svoju prirodzenú farbu. Už teraz sa teším na ďalšie kožiarske projekty. V budúcnosti by som si rád vyrobil nové puzdierko aj pre malú Husqvarnu a Moru 511.

This entry was posted in Nástroje, Z Dielne. Bookmark the permalink.

14 Responses to Puzdro na sekeru

  1. Christian Hollósy píše:

    Super článok. Zaujíma ma keď je reč o sekerách, skúšal som vyrezávať porisko do sekery ale nikdy nieje také pekné oble vždy je podľa mňa moc ploché. V čom je to tajomstvo?

    • SKW píše:

      Ahoj! Vďaka za komentár! Neviem presne čo máš namysli pod tým “moc ploché”. Skús mi to bližšie popísať.

    • SKW píše:

      Ak sa ti zdá porisko príliž ploché a hranaté, tak jediné čo ti na to môžem poradiť je neboj sa zrezať z tých hrán dole viac až dovtedy, kým nebudeš mať z neho dobrý pocit. Ideálne je, ak máš nejaké staré porisko, ktoré použiješ ako vzor. Na správne rovnmerné zaobľovanie hrán je najlepší zahnutý nôž.

  2. atti.hombre píše:

    Predpokladám,že kamarát myslel porisko,ako ked na late zaoblíš hrany…materiál musí byť o hodne širší ako výsledné porisko,aby bolo z čoho vytvarovať pekné obliny…hádam sa nemýlim….
    Pekná práca priateľu!…ešte keby sa mne zadarilo!

  3. Christian Hollósy píše:

    Ďakujem veľmi pekne. Vždy používam hrubší klát než bude samotné porisko, ale myslím že to bude len v tom že sa bojím riadne zarezať aby som to nepokazil.

  4. Johno píše:

    Ahoj, aké používaš, resp. preferuješ kliny do porisiek? Kovové alebo drevené?

    • SKW píše:

      Hoj, Dobre zhotovený drevený klin je absolútne postačujúci. Ak ho urobíš dobre (na celú dĺžku oka), nieje potrebné nabíjať žiadne kovové kliny. Ja používam vždy len jeden drevený a na oko po nabití klinu aplikujem dostatok oleja aby napuchol a nikdy som nemal žiaden problém. Myslím si, že tie prídavné kovové kliny/rúrky sú zbytočnosť a dosť často sa stáva, že keď tam ešte nabiješ kovový, tak si vlastne ten drevený rozštiepiš napoly a dôjde aj k prasklinám naokolo a to predsa nechceš. Aj keď dodatočné kovové kliny používajú v dnešnej dobe takmer všetci výrobcovia sekier ja to akosi neuznávam. Kedysi sa drevorubači v lese zaobišli aj bez nich, stačil dobrý drevený klin a všetko fungovalo bez problémov. Samozrejme je to každého osobná vec či si do poriska nabije aj kovový klin alebo nie ;-)
      -skw

  5. Atómový Had píše:

    Ahoj, zaujímalo by ma kde si kúpil tú ľanovú niť a to šidlo a aj ihlu ( a kožu kde berieš? :D ). Keď sme pri ihlách, nevieš náhodou či dostať na SR takú hrubú ihlu (na 4MM lanká na pletenie) – ako táto http://www.amazon.com/gp/product/B001E7XAQY/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&m=A1DVTBR2NQ2Q9F ?

    díky za odpoveď.

  6. Zdeněk píše:

    Ahoj. Nevycházím z údivu z Tvého fantastického blogu!!! (-: Mám dotaz – čím děláš takovou tu prohlubeň, rýhu, ve které jsou potom ty stehy jakoby schované? Díky.

  7. Pavlína píše:

    Pěkný den, moje desetiletá dcera si chce vyrobit pouzdro na sekeru. To Tvé je velmi sofistikované a obávám se, že pro její dětské ručky příliš těžko zvládnutelné. Nebo se mýlím? Díky za radu. Pavlína

    • Lesomír píše:

      Ahoj. Slovní spojení “desetiletá dcera” a “sekera” zní velmi neobvykle :-) Ale jinak myslím, že když jí s tím prvním pomůžeš, tak získá zkušenosti a to další třeba zvládne sama. Ať se daří!

    • SKW píše:

      Ahoj! Musím sa podpísať pod to čo píše Lesomír, deti a sekera to je nie veľmi bezpečná kombinácia. No zase na druhej strane ak na ňu dávaš dobrý pozor tak je to v poriadku a len získava tým skúsenosti. Púzdro na sekerku môžete urobiť spolu a nemusí byť riešené takto ako som to robil ja, púzdier existuje viacero typov, stačí trochu pogoogliť (“Axe sheath”), namiesto zapínacieho nitu sa dá použiť aj prúžok kože prevlečený cez dve dierky vedľa seba, alebo šnurovací spôsob a podobne….
      S pozdravom
      skw

Pridaj komentár