Macákov nôž

Dostal som tú česť vyskúšať si nôž od nožiara Víta Macáka z Bushcraft-portálu. Jeho cieľom je vyrobiť bushcraftový nôž, ktorý by čo najviac vyhovoval našim potrebám a bol by vzhľadom charakteristický práve pre naše fórum. Preto sa rozhodol vypustiť tento testovací nôž do obehu medzi užívateľov, ktorí prejavia záujem si ho vyskúšať. Svojimi dojmami a postrehmi mu potom pomôžeme odstrániť prípadné nedostatky. Ľudia predomnou už nôž otestovali v rôznych oblastiach a teraz je rad na mne, aby som tento príťažlivý nôž zoznámil s tunajšími podmienkami a vyskúšal si ho v niektorých obľúbených činnostiach. Pre mňa musí bushcraftový nôž vynikať hlavne v práci s drevom. A tak som nôž vzal na menšiu prechádzku a ukázal mu, čo by musel robiť, ak by bol jeho domovom práve môj opasok.

Pre začiatok menšie zoznámenie. Nôž je z nerezovej ocele (RWL-34), full-tang, rúčka je z čerešne, znitovaná tromi nitmi bez použitia lepidla, má predĺžený tang, výbrus by mal byť plochý s fazetkou, no po prebrúsení človekom, ktorý mal nôž predomnou niesú viditeľné hranice fazetky. Mám dojem, akoby celý výbrus bol jemný konvex, čo sa mi veľmi páči, ostrie je štíhlučké a jedovaté, bez problémov stína chlpy na predlaktí. Je o poznanie ľahší od môjho noža, čo považujem za veľké plus, vzhľadom na to že zvládol v podstate všetky úkony rovnako dobre a v niektorých veciach, ako napríklad krájanie potravín, bol výrazne lepší.

Chrbát noža zdobí krásny filework, je to v podstate Viťov podpis. Pri pozornejšom preskúmaní si všimnete vyryté iniciály VM.

Tvarovo mi vyhovuje, v ruke mi sedí celkom dobre. Jediné čo mi prekáža, je hranatá záštita.

Nôž má predĺžený tang alebo tŕň. Toto je veľmi užitočná časť noža, umožňuje robiť veci, pri ktorých by ste si na normálnom noži mohli poškodiť črienky.

Okrem iného je to super vec na drúzganie orechov. ;-)

Ako prvé som s ním doma vyskúšal poprekrajovať pečivo a nejakú zeleninu. Vďaka štíhlej čepeli, krája naozaj ukážkovo.

Kožené púzdro je ušité z dvoch vrstiev kože, čo mu značne pridáva na robustnosti. Nôž však v ňom už začína byť trochu voľnejší.

Na opasku sa nosí pohodlne.

Nôž som otestoval v metóde Split wood fire, čo je technika naštiepania dreva nožom bez pomoci sekery a podpálenie firesteelom bez použitia iného materiálu, než je samotné drevo. Aj keď toto suché agátové drevo sa vám môže zdať zvonku spráchnivené, je to len povrchová vrstva, vnútri je to kvalitné tvrdé drevo. Napílil som ho na vhodne dlhé kusy pomocou pílky Bahco Laplander.

Batoning s nožom bol bezproblémový, no zbadal som pri ňom niečo, čo by som na noži zmenil. Črienky majú na strane kde je čepeľ špic, smerujúci k špičke noža. Toto elegantné zahrotenie by som však nechcel, je to síce pekné dekoratívne, ale nepraktické. Pri batoningu je lepšie, ak je črienka zvislá, alebo zaoblená, aby náhodou nedošlo k jej nalomeniu, alebo vyštrbeniu pri prechode noža nadol štiepaným drevom. Žiadny veľký problém, len môje osobné preferencie.

Štiepanie dreva nožom sa robí pomocou ďalšieho kusu dreva, ktorým sa udiera po vytŕčajúcej čepeli.

Nôž zvládol naštiepať všetko drevo bez najmenších problémov.

Chlpaté drievka feathersticky sa vyrezávajú v pohode.

Ďalej som nastrúhal kopu stružlín na podpal.

Pri štiepaní triesok na menšie príde vhod predĺžený tang. Nabijete nôž kyjaničkou do triesky a druhou rukou ju potom vykrútením do strany pohodlne rozštiepite.

Pri tejto metóde by ste zo samotného dreva mali vyrobiť aj tie najjemnejšie častice ktoré zachytia iskru z firesteelu. Keďže ide o tvrdé drevo, dajú sa z neho narobiť oškrabky. Na tento úkon je však nôž dosť zle pripravený. Fileworkovým chrbtom to síce ide, ale horko ťažko a dosť som sa natrápil. Na toto jednoznačne treba pekne zbrúsený chrbát. Uvedomujem si, že tento filework je Viťov podpis, no ja som toho názoru, že táto krásna dekorácia, ktorá zvyšuje hodnotu noža je vhodná pre človeka, ktorý nôž použije len na krájanie, rezanie a nič iné. No pre zálesáka, ktorý používa svoj nôž ako univerzálny nástroj je to dosť nepraktické a podstatne užitočnejší je pre neho naplocho zbrúsený chrbát. Absolútne by mi filework neprekážal, ak by zasahoval len po usek, kde končia črienky a začína čepeľ.

Tu sa tiež najviac prejavila hranatá záštita. Funguje výborne ako raznica na živú kožu. Jednoznačne ju treba zaobliť.

Po vynaloženom úsilí sa mi podarilo pripraviť kôpku oškrabkov na zachytenie iskry z firesteelu.

Takto by mala vyzerať správna príprava na založenie ohňa metódou Split wood fire.

Kresanie firesteelom bol ďalší zádrheľ, ktorý vyplynul zase z chrbta noža. Predpokladám, že Viťo doteraz nebol zvyknutý na to, že s jeho nožmi sa bude kresať firesteelmi a tak na to pri výrobe noža zrejme ani nemyslel. Aj úsek chrbta pri špičke na ktorom nieje filework mal hrany jemne zabrúsené. Toto mi dosť sťažovalo snahu kresať kontrolovane špičkou. Fileworkovým chrbtom sa samozrejme kresať dá, ale iba tak, že iskry lietajú všade možne, len nie do tejto malej kôpky oškrabkov. Kým sa mi so šťastím podarilo kôpku zapáliť skoro som ošedivel. S nožom, ktorý je na to pripravený a má správne nabrúsený chrbát, sa to dá zapáliť na pár škrtov.

Pridané stružliny.

Následné pridávanie naštiepaného dreva od najtenšieho po najhrubšie.

Stabilizovaný táborák.

Takže aby som to zhrnul, z môjho pohľadu je to nielen skvelý lovecký nôž, ale tiež výborný nôž na bushcraft, ak by sa odstránili, prípadne upravili tieto prvky:

  • Filework by nemal presahovať ďalej než končí rúčka.
  • Chrbát čepele musí byť po celej dĺžke zbrúsený tak, aby mal v priečnom reze dva pravé uhly – toto je z môjho pohľadu veľmi dôležité pri škriabaní dreva za účelom získania práchna a hlavne pri kresaní firesteelom. Takéto hrany však môžu niekomu prekážať, napríklad pri vyrezávaní, kedy sa pritláča na chrbát noža palcom, čiže tento bod nemusí byť pravidlom pre všetkých. Sú tu aj ľudia, ktorí chrbát nepotrebujú používať na takéto ulohy a napríklad pri firesteele nepoužívajú nôž, ale prídavný pliešok, poprípade niečo iné.
  • Zaoblenie hrán záštity pre lepší komfort, prípadne ju ešte o kúsok skrátiť.
  • Pri konštrukcii rukoväte použiť aj lepidlo. Predsalen batoning je dosť drsná procedúra a samotné nitovanie nemusí tie otrasy vydržať, bez lepidla ľahšie dôjde k uvoľneniu črienok.
  • Zaobliť alebo zvislo zarovnať črienky na strane kde je čepeľ.

Úplne nazáver by som ešte chcel poďakoval Viťovi za možnosť vyskúšať si jeden z jeho nožov. Nôž nabrúsim a dám do najlepšieho stavu ako viem a posielam ho ďalšiemu človeku v poradí. Ak by ste mali záujem o niektorý z Viťových nožov, môžete sa s ním skontaktovať prostredníctvom facebooku.

This entry was posted in Nástroje, Oheň. Bookmark the permalink.

12 reakcií na Macákov nôž

  1. mk píše:

    môžem sa spýtať? tento p. Macák je Jesenského?

  2. atti.hombre píše:

    To ukážkové nachystanie dreva na podpal je paráda!…Čo sa týka výbežku črienky do čepele noža- ruku na srdce! Koľko krát za bežných okolností človek s nožom robí batoning?Keď som v úzkych a som k tomu dohnaný,tak kašlem na nejaké črienky a ak ich poškodím,tak pri najbližšej príležitosti rúčku opravím…Filework- máš pravdu…mohol byť po miesto,kde prechádza rukoväť v čepeľ…bolo by to aj pekné a ani z funkčnosti noža by to neubralo! Ale suma-sumárum je to parádny nožík a len to že mám hlboko do vrecka mi bráni,aby som si ho u PÁNA nožiara nerezervoval! :-D
    P.S. Pekná recenzia kamarát!

  3. helbo píše:

    sikovny noz, super zdokumentovana recenzia a pekny chlebnik :D … taky som stratil pred par rokmi … len zeleny a v predu mal tusim len jedno vrecko na zips … a uz taky neviem zohnat :) …
    tak drzim palce v dalsich clankoch ….
    ps.: ta zastitka je aj pre mna moc rusiva … ako keby tam nepatrila … asi by to chcelo poriesit trosku jej tvar

  4. stano píše:

    pekný nož,paradne nakraja bagetu:),na mojom noži mi praskla ručka,lebo bola robena z dentakrylu,ktora bola odlievana presne do dlane,pekna :),nejak som ju opravoval,ale už by som chcel nový nož,tak aka je cena tohto noža?ak by som ho chcel kupit?

  5. Buffalo píše:

    nazdar,stal som sa hrdym majitelom cudemana 222-c,mohol by si aj na tento noz spravit nejaku recenziu?este som ho nestihol vyskusat a rad si precitam aj nazor ineho,ale k danej teme,velmi sa mi paci fotodokumetacia a styl akym si to opisal.Noze tohto typu sa mi pacia a konkretne na tomto ma zaujala ta ostrost….pekny kusok

  6. creobroterter píše:

    Výborná recenzia !!!
    Príprava dreva na táborák ukážková

  7. NIKOLAS píše:

    Ahoj! Pravidelne chodím na tvoju stránku, a nadchol ma te ten firesteel či jak sa to volá a
    ihneď som si ho išiel kúpiť. Chodím na tutistický klub a na jednej výprave som to skúsil.
    Ako sa mi to podarilo? to si môžeš pozrieť na: http://www.youtube.com/watch?v=bYpGsw5Ew_s&feature=player_embedded

  8. Radovan píše:

    Pekná recenzia, mohol by si si na paškál zobrať aj iné nožíky… Napríklad tvoj :D

    • SKW píše:

      Ahoj! No veru to je dobrý námet na článok, taký súhrn všetkých pozitív a negatív, ktoré sa požívaním noža za určitú dobu vykryštalizovali môže byť celkom zaujímavé čítanie. Vďaka za komentár!

      S pozdravom
      skw

  9. Lizatko píše:

    Veľmi pekný nôž, najmä tvar čepele, pre mňa je na noži najdôležitejšia rezivosť.

Pridaj komentár

