Píšťalka z vŕby

Bol som na menší prieskum k rieke Ipeľ. Často tam vídam srnčiu zver na poliach, zdržujú sa hlavne v blízkosti vody. Tentokrát som však nemal šťastie na nič väčšie, videl som len užovku, no veľmi rýchlo mi ušla do húštiny. Na oblohe sa vznášali myšiaky a v kroví spievali penice.

Pohľad mi padol na pekné mladé vetvy vŕby, čo mi pripomenulo, ako mi starý otec vyrezával píšťalky, keď som bol malý chlapec. Teraz je na to vhodné obdobie, pretože vo vetvách prúdi miazga. Táto jednoduchá zábavka je dobrá hlavne ak máte malé deti, vystrúhať im niečo takéto je ideálny spôsob, ako ich trošku zaujať a možno aj kúsok zvýšiť ich záujem o prírodu. Tak mi napadlo, že napíšem postup pre tých, ktorí to nepoznajú.

Odrezal som jeden rovný prút, hrubý asi ako ukazovák. Treba sa hlavne snažiť vybrať čo najrovnejší a bez pukov. Hladkým šikmým rezom vytvoríte prednú časť píšťalky.

Prvým krokom je uvoľnenie kôry. Poklepaním po celom povrchu tvrdým predmetom, napríklad rúčkou noža (držiac za čepeľ) si veľmi pomôžete, samozrejme tak, aby to kôru nepoškodilo. Potom stačí silne skrútnuť prút v rukách a kôra sa pekne uvoľní.

Ďalej vráťte kôru do pôvodnej polohy a nejaké 3cm od kraja urobte zárez tak, ako je na fotke. Funkčnosť píšťalky záleží na tom, ako precízne tento zárez urobíte.

Potom urobte rez po celom obvode drievka podľa toho, akú dlhú píšťalku chcete. Moja mala asi tak 9-10cm.

Telo píšťalky opatrne zvlečte dole a odrežte štuplík, ktorým vytvoríte vzduchový kanálik. Miesto už máte označené zárezom.

Štuplík, na ktorom jemne zrežete vrchnú časť vsuňte naspäť do prednej časti píšťalky a tým vytvoríte kanálik pre vzduch.

Na koniec môžete vyrezať druhý štuplík a tým ju jednoducho uzavrieť. Ja však radšej trošku skrátim ten druhý kus drievka, ktoré mi ostalo a nasuniem ho naspäť do píšťalky. Kým je drevo vlhké, dá sa posúvať hore-dole a tým sa zmení tón píšťalky.

Je to naozaj jednoduché a celkom zábavné. Vŕbová píšťalka má však jednu nevýhodu. Nieje nejak extra trvanlivá, rýchlo zoschne, popraská a stane sa nefunkčnou. Iné je však vyrobiť si trvanlivú píšťalku z bazy, dokonca je možné zhotoviť aj flautu, ale o tom niekedy nabudúce.

This entry was posted in Bushcraft, Z Dielne. Bookmark the permalink.

9 Responses to Píšťalka z vŕby

  1. DreamingRaven píše:

    Nadhera. Tato pasaz: “Telo píšťalky opatrne zvlečte dole a odrežte štuplík, ktorým vytvoríte vzduchový kanálik. ” mi pripomina premenu husenice na motyla…
    ;-)

    • SKW píše:

      Ďakujem havranka! :) Som veľmi rád, že sa ti páčia moje príspevky. Zrejme niektoré moje vety zobúdzajú tvoju fantáziu. ;-)
      Ahoj!
      skw

  2. Spätné upozornenie: Píšťalka z bazy | SKW Bushcraft

  3. helbo píše:

    toto ma naucil otec, kedysi davno :) … asi sa snazil tiez zaujat :)

  4. Ivan Potančok píše:

    Ahoj, ja som sa za mladi (teraz mám 70) navyrábal tých píšťaliek pri pasení husí aj kravky poriadne veľa, velmi ma to bavilo, ako píšeš v návode, dali sa veľmi ľahko vyrobiť píšťalky s rôznymi tóninami a to sa mojim kamarátom náramne páčilo, keď som ich rozdával. Na túto stránku som sa dostal náhodne a som rád, že som ju objavil, je tu plno výborných nápadov, tak lentak ďalej, už budem jej stálym návštevníkom, všetko dobré. Ivan

    • SKW píše:

      Ahoj Ivan! Vítam Ťa na stránke, dúfam že sa neurazíš, že Ti tykám. Ďakujem za pekné komentáre, veľmi si cením také slová od staršieho a skúsenejšieho. Prajem taktiež všetko dobré!

      s pozdravom
      skw

  5. pedros píše:

    ta spomenuta vyroba flauty ma zaujala ,podarilo sa ti uz vyrobit niejaku,ktora dobre ladi ?

  6. Frantisek Vavrek píše:

    zdravym pistalkary na flautu jednoducho, potrebujete bazu ciernu presusenu, vyvrtanu a pokracujete hlavnov dierkov …. precizne vyvtrana a korkom uzavrete koncovu stranu spodnu stranu potrebujete rozmerat na 6 dierky na to je vzorec treba hladat …net….a najdete po vyvtrani natriet olejom, farbou, atd, ornament….. a uz len hrat….viac na stranke fb koncovka tradicne pistaly

Pridaj komentár