Píšťalka z bazy

Minulý mesiac som urobil jednoduchý návod na výrobu píšťalky z vŕby. Teraz už ale zoslabnutý tok miazgy neumožňuje poľahky urobiť píšťalku. Je tu však možnosť vyrezať si ju z bazy. Je to rovnako jednoduché a zábavné a pritom nezáleží na ročnom období, alebo miazge.

Vyhliadnite si rovný bazový prút hrubý asi ako palec.

Zvoľte si dĺžku píšťalky podľa toho, aký chcete aby vydávala tón. Kratšia má vyšší tón a teda píska prenikavejšie. Potom odstránte kôru.

Zarovnajte konce. Snažte sa robiť všetky rezy precízne. Dužina sa dá odstrániť tenkým drievkom, no najlepší spôsob je jednoducho ju vypáliť.

Nahrejte v pahrebe kus drôtu pekne do červena.

Vypáľte dužinu.

Môžte si všimnúť, že na mojom drievku je dutina mierne excentrická. Využil som to a zárez som urobil v mieste, kde je stena najtenšia. Podstatne to uľahčí jeho vyrezanie.

Čím lepšie vyčistíte vnútro píšťalky, tým krajší zárez sa vám podarí. Je veľmi dôležitý, pretože tu sa láme vzduch a vzniká tón. Ako ho urobíte, tak vám bude píšťalka fungovať. Ja som to neodviedol úplne najlepšie ale ušlo to.

Teraz nasleduje prpľačka. Čo najpresnejšie vyrezať drievko – štuplík, ktorý ide dopredu píšťalky a tvorí vzduchový kanálik. Najlepšie na to poslúži suchý prútik z liesky, alebo jelše.

Začiatok píšťalky som mierne zrezal odspodu pre pohodlnejšie priloženie k perám.

Už ostáva len uzavrieť píšťalku malým štuplíkom asi 1cm. Stačí ostrúhať koniec konárika, napevno ho nasunúť, odrezať a zarovnať.

Hotová bazová píšťalka. Ja som pre tento návod použil čerstvé drevo a tak je píšťalka dobrá prvých pár dní, neskôr môže zoschnúť, popraskať a prestať fungovať. No ak ju urobíte z vysušenej bazy, vydrží vám veľmi dlho.

This entry was posted in Bushcraft, Vyrezávanie lyžíc, Z Dielne. Bookmark the permalink.

3 reakcie na Píšťalka z bazy

  1. miso píše:

    Ahoj,
    Vdaka za super navod. Zacal som “stavat” a mam par otazok:
    1. Na tvojich obrazkoch sa zda byt stredova “makka” cast dost velka v priemere. Ja som narezal viac priemerov, ale napriklad makka cast u 2,5cm priemeru je vacsia ako u 4cm priemeru drievka. Da sa nejako odhadnut makka cast vnutra uz z pohladu bez nutnosti pilenia?
    2. Aky priemer by mala mat svetla cast pistalky?
    3. Bude navod aj na dierove pistalky?

    Zelam hodne zdaru

  2. Miro píše:

    Dobry deň.Chcel by som sa opytať či pri vyrobe koncovky je vrtanie voči dlžke rovnake ako pri še%tdierovej pišťale. Ďakujem

Pridaj komentár

