Crooked knife

Tento nástroj pochádza zo severovýchodu Ameriky. Používali ho pôvodní obyvatelia prakticky na všetky činnosti spojené s opracúvaním dreva. Je to vlastne zahnutý nôž so špeciálne tvarovanou (krivou) rukoväťou, od čoho je odvodený názov “crooked”. Tieto nože môžu mať rôzne zahnutú čepeľ, od prakticky rovnej, po extrémny oblúk. Myslím si, že je to najvšestrannejší nástroj, aký môže človek túlajúci sa prírodou mať v batohu. Ak máte tento nôž, je to akoby ste mali so sebou celú dielňu. Je to prakticky jednoručný “obojručný” nôž, lyžičkár a hoblík v jednom. Dajú sa s ním vyrobiť rôzne predmety z dreva, od lyžíc, cez kuksy a misky až po poriská.

Nedávno som si zakúpil túto čepeľ. Pochádza zo švédskej dielne Svante Djarv Hantverk.

Mojou úlohou bolo vyrobiť si vlastnú rukoväť. Materiál som si zvolil jaseň, keďže náhodou mi zostal vhodný kus z výroby poriska na chate. A toto je vlastne ďalšou neoceniteľnou výhodou, v prípade potreby sa rukoväť dá vyrobiť aj v lese, len s použitím noža a sekery, alebo pílky.

Existuje mnoho tvarov zakrivenej rúčky, no ja som sa rozhodol pre takúto elegantnú s vlnkou na konci.

Za pomoci dlát som vydlabal slot do rukoväte. V lese by som bol nútený tento krok vykonať len pomocou špičky noža, čo by samozrejme bolo oveľa náročnejšie a zdĺhavejšie.

Posledným krokom je pevné ovinutie povrazom, v mojom prípade paracordom.

Základný úchop. Rezanie smerom k sebe, podobne ako s obojručným nožom, je veľmi precízne a dáva vysokú kontrolu nad samotnými rezmi.

Obzvlášť si ale pochvaľujem fakt, že s týmto nožom viem urobiť krásnu oblú hranu, čo s niektorými úzkymi zahnutými nožmi nieje možné. Toto je užitočné napríklad pri výrobe porísk.

Z môjho pohľadu je crooked knife druhým najužitočnejším nástrojom pre bushcraft. Prvým je samozrejme klasický nôž. Osobne som v našich končinách ešte tento typ noža nevidel používať nikoho, mám pocit, že ľudia ho buď prehliadajú, nevenujú mu veľmi pozornosť, alebo ho vôbec nepoznajú.

This entry was posted in Bushcraft, Nástroje, Z Dielne. Bookmark the permalink.

15 Responses to Crooked knife

  1. Juraj píše:

    ahoj :) smiem sa ťa opýtať. čepeľ noža si len nasunul do dierky vystrúhanej pomocou dlát a pvinul povrazom to je všetko ? :) teda či ti to drží pevne ? :) ináč super blog fakt obdivujem aj bushcraft portál a hlavne tvoje myšlienky skúsenosti a zručnosť pri vyrezávaní z dreva super ! ;) a ďakujem za inšpiráciu tiež skúšam tento nôž si spraviť a preto budem vďačný za odpoveď :) ahoj

    • SKW píše:

      Ahoj Juraj! Pozorne si prezri fotku č.4, nieje tam len dierka na ten koncový záhyb ale aj drážka(žliabok) aby tam celé telo čepele pekne sedelo. Na fotke č.5 je čepeľ už osadená tak, že je zároveň s povrchom rúčky. Nieje to síce extra dobre vidieť, lebo jaseň je veľmi svetlý a možno to chce iný uhol pohľadu. Na to je ovinutý paracord, čo tiež nieje urobené hociako. Je to špeciálny uzol ktorým ovinieš rúčku, koniec prevlečieš cez slučku, ktorá vedie popod toto ovinutie a zatiahneš za opačný koniec povrazu. Týmto vlastne vtiahneš ten prvý koniec tiež pod to ovinutie. Je to mimoriadne pevný spôsob! Ak by si si to nevedel predstaviť, a vôbec tento “uzol” nepoznáš, tak mi daj vedieť, nemám problém urobiť príspevok a tento paracord wrap detailne opísať ;-)
      S pozdravom
      skw

  2. Juraj píše:

    vysvetľuješ to naozaj majstrovsky a precízne začo ti ďakujem ale je mi to ťažko predstaviteľné teda určite ak ťa to neobťažuje pridať cem ukážku bude to určite oveľa jednoduchšie a zreteľnejšie pre mňa, ešte raz prepáč že sa musíš kôli mne trápiť s tým :D ale budem ti veľmi povďačný a tiež si to zapamätám a budem môcť posunúť ďalej alebo využiť ten wrap aj do budúcna podľa ďalších potrieb, ďakujem :) a neviem ako ťa oslovovať ak stačí skw tak ďakujem skw ;)

  3. Juraj píše:

    a tiež som zohnal iba šnúrky od topánok v galantérii, ten paracord neviem či je špeciálne nato ale ak by si mohol poradiť kde zoženiem budem tiež povďačný :) ešte raz ďakujem :)

  4. Juraj píše:

    alebo ak vieš by si mi mohol napísať názov toho uzla už si ho vyhľadám niekde :) ďakujem :)

  5. Juraj píše:

    prepáš nechcem ti tu spamovať, ale už nemusíš robiť ten príspevok ak iba kôli mne som našiel ten uzol a som si to už aj omotal ale aj tka ďakujem :) kľudne vymaž príspevky ak tu prekážajú, s pozdravom juraj :)

  6. svai píše:

    perfektna pracicka…akurat som pred par dnami pozeral mearsa ako vyraba v kanade kanoe z brezovej kory…crooked knife bol neustale v akcii.. ;)

  7. David píše:

    Super nástroj, jen drobná oprava původní obyvatelé ameriky tento nástroj začli používat až po příchodu bílých, tudíž jo od nich převzali ( přesný evropský původ nástroje neznám ) neb původní obyvatelé ameriky neuměli zpracovávat železo.

  8. Scotos píše:

    No mňa by skorej zaujímalo kde by som to železo kúpil, daj tipa.

    Scotos

    • SKW píše:

      Už sa ma to pýtalo viac ľudí, zatiaľ som odpovedal mailom, no asi bude lepšie dať to rovno sem :) Túto čepeľ kúpiš v e-shope R.Mearsa. Odtiaľ je to trochu drahšie než priamo z dielne Svante Djarva, no dá sa tam platiť paypalom, čo je najjednoduchšie a najpohodlnejšie. Tu je link (V linku je pravácka čepeľ, pre ľaváka vyhľadaj left-handed)
      http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/717-Large-Crooked-Knife-Blade-Right-handed/

      Ešte je tu možnosť objednať si priamo u Svante Djarva: (crooked knife je dole, posledný obrázok)
      http://www.djarv.se/djarvenglish/skedknivar.asp
      Tu ho zoženieš lacnejšie, no je tu zložitejší spôsob nákupu, známy odtiaľ kupoval nejaký lyžičkár a peniaze musel najprv zameniť v banke na švédske koruny a poslať ich v obálke. Následne mu bol zaslaný tovar. Neviem či to tak má Djarv poriešené stále, treba sa poinformovať.

      Dúfam, že som pomohol,
      S pozdravom
      skw

  9. Puštík píše:

    Ahoj,
    pokud budeš mít chuť a čas, prosím tě, mohl by jsi popsat, jakým způsobem brousíš Crooked nůž, popřípadě nože na výrobu kuks a lžiček ( lyžičkáre )?
    Děkuji

  10. Kristián píše:

    Ahoj,chcem sa ta spítat nespravil by si foto navod k tomu uvezovaniu okolo crooked knife bol by som ti vdacny

Pridaj komentár