Víkend v Myslinách 25-27.03.

Tento víkend sme sa opäť zišli na chate. S príchodom teplých dní sa začínajú aj práce okolo chaty, bolo treba poupratovať, vyniesť sudy plné smetí, obstrihať stromky a podobne. Doniesli sme aj poslednú dubovú foršňu na výrobu odrážky na cestu. Hlavne v dolnej časti príjazdovej cesty tečie voda a robí sa nepríjemné blato, navyše teraz tadiaľto chodia stroje, kvôli ťažbe dreva a to sa tiež odzrkadľuje na jej stave. No snažíme sa urobiť čo najviac odrážok a zakopať ich na správnych miestach, čím sa odvedie preč tečúca voda, ktorá je koreňom celého problému.
Prvý deň, hneď po príchode a po vyložení batožiny sme naložili na vlečku sudy s odpadkami a vyrazili k najbližšiemu prázdnemu kontajneru v Ipeľskom Potoku. Aj okolo asfaltky sme vyzbierali smeti, po ľuďoch bez svedomia, ktorí neraz vyhodia dokonca plné tašky s odpadkami. Cestou nazad okolie hneď vyzeralo inak, mám dobrý pocit z toho, že sme niečo urobili pre prostredie v ktorom žijeme. Keby takýto skutok urobil iba každý tretí človek na Slovensku, tak má naša krajina úplne iný vzhľad.

V sobotu ráno sme sa pustili do spracovania jelšového dreva vedľa chaty. Pilčík, ktorý tu sťahuje kalamitné drevo na sklad, si plánoval urobiť cestu krížom cez lúku, aby nechodil s ťahaným drevom okolo chaty. Vypílil pár jelší a trochu dorýpal breh, no potom zistil, že to asi nebude robota na dve hodinky a nechal to tak. Len odkázal, aby sme si to drevo odpratali. Aj keď je to len jelšové drevo i tak by ho bola škoda. Po napílení na klátiky sme celú kopu vyložili pred prístreškom.

Zrazu sa objavil sused, ktorý má chatu povyše. Prišiel poprosiť o pomocnú ruku pri čistení hustého porastu pod elektrickým vedením. Keďže na všetko mal vybavené povolenie, vyšli sme mu pomôcť, veď ak niekde hore zvalí strom, elektrina nepôjde ani nám. Pridali sme sa do partie chlapov, ktorí už boli rozbehnutí. Dušan pílil, ja, Paľas a Ado sme pomáhali s ťahaním lana pri tých stromoch, ktoré boli nahnuté smerom na vedenie.

Všimol som si, že niektoré stredne staré brezy mali kvalitnú kôru, bola by veľká škoda nevyužiť túto výbornú príležitosť, keď už sú brezy vypílené a aj tak skončia ako palivo. Brezovú kôru považujem za úžasný a vzácny prírodný materiál a tak som si vzal koľko len šlo.

Plánujem z nej vyrobiť tradičné nádobky, či už dekoratívne, alebo plne funkčné na používanie.

Medzičasom prišli aj moji rodičia, a tak som sa pobral dole, Dušan a Paľas ostali pracovať ďalej.
Otec robil vynikajúcu živánsku a tiež kuracie krídielka, naložené v marináde :)

Po zdolaní kopy jelšového dreva som začal vyrezávať nové porisko na malú sekerku. Pôvodné porisko ešte síce drží, ale rád by som mal nové z jaseňa, aspoň do zálohy. Pod prístreškom mám niekoľko jaseňových guľatín z minulého roka. Teraz je drevo ideálne na výrobu porísk.

Hotové jaseňové porisko. Ešte ho doma dohladka vyšmirgľujem, urobím dierku na konci a bude pripravené na osadenie.

Nedeľa sa niesla v znamení oddychu. Trochu som sa poprechádzal po okolí. Hneď vedľa bystriny tečúcej od studničky som natrafil na jelenie stopy.

Rastie už aj pľúcnik lekársky.

Farba jeho kvetov je rôzna od ružovej po fialovú.

Slezinovka striedavolistá.

Veternica hájna.

Už tradičné zbieranie miazgy. Zatiaľ čo doma tečie miazga plným prúdom, tu hore je to ešte pomalé, no o týždeň už nebude rozdiel.

V jednej zo záhrad v Ipeľskom Potoku som postrehol odpílené veľké kusy dreva z jablone, ktoré ostali po úprave stromov. Zastavili sme sa za majiteľom, či si môžem vziať na rezbárske účely. Súhlasil a tak som si vzal dva veľké kusy. Jabloň má nádherné jadrové drevo, hneď som v nich videl rôzne výrobky. Ak sa podarí, tak z toho spodného kusu vyrobím peknú kuksu.

Začal som vyrezávať väčšiu lyžicu, niečo ako naberačku, no kvôli nedostatku času som to musel odložiť na inokedy. Veliaci dôstojníci v chate zavelili odchod a tak som sa pobral baliť. Neskutočné, tu na chate prejde všetko tak rýchlo. Bude to zrejme tým, že keď som v týchto krásnych lesoch, čas pre mňa prestáva byť dôležitý.

This entry was posted in Bushcraft, Denník, Jedlo z prírody, Nástroje, Vyrezávanie lyžíc, Z Dielne. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár