Sústruženie drevených rúčok

Medzi mojimi prvými výrobkami na sústruhu boli jednoduché rúčky na kuchynské náradie, malé záhradnícke hrabličky a na tenký guľatý pilník pre pilčíkov. Sústruh podstatne uľahčí ich výrobu, doteraz som to všetko robil ručne sekerou a nožom. Samozrejme výsledok je omnoho lepší, rúčky sú krásne symetrické a dajú sa vyleštiť, nehovoriac o rýchlosti výroby. Na takýchto drobných projektoch sa výborne cvičia úkony s rôznymi dlátami.

Pár fotiek z výroby rovných rúčok na kovové kuchynské náradíčko z ktorého po rokoch odpadli plastové rúčky. Drevo som zvolil jaseň. Keďže rúčky sú jednoduché rovné, tak som ich aspoň trochu ozdobil pálenými drážkami. Na záver som povrch vyšmirgľoval a vyleštil handričkou s včelím voskom. Pri výrobe som používal duté, šikmé a malé rovné dláto.

Rúčka na pilník, drevo taktiež jaseň:

Čerešňa.

A ešte výroba rúčky na hrabličky. Drevo je buk.

Dekoratívne drážky vypaľujem drôtom. Najprv do dreva urobím dlhým hrotom šikmého dláta malé zárezy v tvare V a následne priložím napnutý drôt a pedáľujem ako o život.

Finálne leštenie po vyšmirgľovaní. Najprv priložím na drevo hrudu pevného včelieho vosku a potom handričkou za stáleho pedáľovania votriem vosk do dreva. Trením sa vosk zohreje a rýchlo sa vsiakne, povrch ostane krásne vyleštený.

Alebo polotovary na varešky, do ktorých následne vydlabem priehlbinky lyžičkárom. Takéto varešky bežne kúpite v obchodoch, no ja dbám na správnu orientáciu vlákien vo výrobku a tiež robím varešku hrubšiu pre vyššiu pevnosť. Drevo je breza.

This entry was posted in Sústruženie dreva, Tokárstvo. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár