Odber brezovej miazgy

Rozhodol som sa, že vyskúšam tradičný odber miazgy. Pomocou nebožiecu som vyvŕtal do kmeňa veľkej brezy otvor, do ktorého som vsunul vopred vystrúhaný žliabok z liesky. Táto metóda možno vyzerá drasticky, no pri správnom postupe stromu neublíži.

Žľab je napevno nabitý do otvoru a na jeho konci sú vyrezané dva zárezy na zavesenie nádoby.

Počas napĺňania nádoby miazgou som si založil malý ohník a opiekol slaninu. So zakladaním ohňa som sa ako zvyčajne trochu pohral. Použil som ocieľku a kremeň, iskry som zachytil do naškrabanej kôpky amadou z práchnovca. Technika pri ktorej ocieľka stojí a kameňom sa kresá smerom nadol, pričom iskry smerujú taktiež nadol do kôpky pripraveného práchna, sa nazýva reverzné, alebo opačné kresanie.

Na rozfúkanie uhlíka do plameňa som mal pripravenú rolku z brezovej kôry a v nej suché lístie.

O niekoľko hodín som sa nasýtený vybral pozrieť k mojej breze. Ešus bol takmer plný.

Pristúpil k ukončeniu odberu a ošetreniu stromu. Žľab som odstránil a pripravil som si zátku z liesky. Očistil som ho od kôry a napevno nabil do otvoru. Tento krok musí byť dodržaný správne, to znamená, že musí zapasovať natesno a byť rovnako dlhý ako vyvŕtaný otvor.

Sadol som si na pník a vychutnával dúšky sladkej miazgy.

Samozrejme nedokázal som to vypiť všetko a tak som si odlial do fľaše aj domov do chladničky.

Prakticky celý postup môžete vidieť v tomto oddychovom videu:

This entry was posted in Bushcraft, Jedlo z prírody, Oheň. Bookmark the permalink.

15 reakcií na Odber brezovej miazgy

  1. Juraj píše:

    uz mam program na zajtra:-)
    vyzera to zaujimavo, pekny clanok……
    pekny den.

  2. SKW píše:

    Vďaka za reakciu, cením si to! Prajem príjemné chvíle pri odbere miazgy :-)

    skw

  3. Michal píše:

    Perfektné video a vynikajúci výber hudby :) Len tak ďalej.

  4. Juraj Žiačik píše:

    Nazdar, skvely článok, skvelé videjko!!! Chcem sa len spýtať, odber tejto miazgy je možný kedykoľvek alebo len v nejakom obdobý? A ako dlho je to skladovateľné? Tiež ma napadla otázka koľko tej miazgy môžem odobrať zo stromu aby mu to neublížilo? Je to perfektná vec pokiaľ som na viacdňovej akcii a cez noc by som nechal odkvapkávať…..
    …ďakujem, s pozdravom Juraj…

    • SKW píše:

      Vďaka za komentár! Miazga sa dá odoberať len počas jari v období približne 2-3 týždne. Toto obdobie treba vystihnúť. Čo sa týka skladovateľnosti miazgy, čerstvá vydrží 2-5 dní, je možné ju zamraziť, tým pádom vydrží oveľa dlhšie, no stratia sa niektoré látky a nemusí už chutiť tak ako čerstvá. Ja mám najradšej dobre vychladenú čerstvú miazgu s citrónom a mätou.
      To, koľko miazgy je možné odobrať zo stromu závisí od jeho vitality, z vysokej, masívnej brezy je možné odobrať aj 10-15 litrov za deň. Z menšej brezy treba opatrnejšie pretože jej prílišný odber môže uškodiť. Myslím že túto problematiku ešte rozpíšem a doplním informácie do článku.

  5. ADF11 píše:

    Kamo poviem ti si macher :) Perfektne spracovana recenzia musim uznat a som rad ze si sa k tomu stromu aj pekne zachoval a pekne mu uzatvoril ranu,zaujimalo by ma odkial mas taky fajny neboziec ? neporadis kde by sa dal zohnat ?

    • SKW píše:

      Nazdar, vďaka za komentár. K tomu ošetreniu rany by som ešte snáď dodal, že je dobré to celé nakoniec pretrieť štepárskym voskom alebo latexom. Ten nebožiec som kúpil pred časom na ebayi.

      s pozdravom
      skw

      • Martin píše:

        Latex nie. To že niektorý používajú na zatieranie rezných rán na stromoch latex, ešte neznamená že to je správne. štepársky vosk, alebo stromový balzam je v pohode. Rezné rany na stromoch by sa nemali zatierať vôbec. (pre viac info – gúgl – kompartmentalizácia, CODIT, Shigo)

  6. František Kosztolanyi píše:

    Zdravím , som velký fanúšik takýchto vecí a dlhšiu dobu sledujem videá Ray Mears – bushcratf a toto ma príjemne prekvapilo. Velmi pekné držím palce .

  7. maslo píše:

    klobuk dole lesny muz :) uz dlho sa na to chystam aj ked je uz teraz asi neskoro …je ? 22.5.

    • SKW píše:

      Nazdar, bohužiaľ už je pozde, miazga prúdi najsilnejšie tesne pred vyrašením samotných listov brezy. Dobrým indikátorom je lieska, keď sú pučiky liesky vyrašené tak 2-3 cm, vtedy je ten správny čas na odber brezovej miazgy.

      s pozdravom
      skw

  8. maslo píše:

    Daujem za radu aj za strom ktory som nenavrtal :)

  9. matuas píše:

    Mňa by zaujímalo či si ten práchnivec (amandu) nejak upravoval, alebo to bol čerstvo odlomený zo stromu ?

  10. isamuelk747 píše:

    Nazdar!Mám malú otázku…Prosím ťa, povedz mi ako sa volá tá vec ktorou si vyrezal ten žliabik do toho dreva.A ešte predsa jedna,kde si zohnal taký veľký nebožiec? Vďaka za odpoveď

Pridaj komentár

