Horné zahorany – Bukovina (Deň prvý)

Od kamoša Igora som dostal pozvanie na chatu v bukovine.

Hneď po príchode sme sa pustili do príprav. Bolo treba zakúriť do kozubu, nech sa do večera chata vyhreje. Igor podpaľuje firesteelom pripravené fúzy plamienka a nastrúhané drievka.

Potom sme vyrazili do neďalekého bukového lesa, Igor sa chcel naučiť techniku založenia ohňa lukom (bow drill).
Začali sme s prípravou materiálov na oheň, zozbierali sme suché drevo a raždie, brezovú kôru, a kôpku suchého lístia na rozdúchanie uhlíka.

Igor sa naučil postoj, a všetko potrebné veľmi rýchlo a bez problémov.

Vyrezávanie zárezu.

Rozfúkavanie uhlíka na plameň

Tu som ja pri mojom tréningu so zostavou z liesky, ktorú som odrezal na mieste. Drevo bolo pomerne vlhké a uhlík sa mi nepodaril.

V jarných mesiacoch pozorne sledujem kedy sa rozprúdi v stromoch miazga. Toto obdobie trvá len krátko a práve teraz je ten čas. Napichol som jednu neďalekú brezu, na získanie sladkej miazgy na osviežujúci nápoj. Javorová miazga je síce oveľa sladšia a lahodnejšia, no ani brezová nie je na zahodenie.

Neskôr po návrate Igor náruživo trénoval bow drill aj pri chate.

Večer sme boli pozrieť aj farmára Jana na neďalekej farme. Ponúkol nás fantastickým, čersvým kravským mliekom.

Jano popráva kravám

This entry was posted in Bushcraft, Oheň, Zrazy a akcie. Bookmark the permalink.

3 Responses to Horné zahorany – Bukovina (Deň prvý)

  1. Verticalis píše:

    My sme túto nedeľu skúšali lieskovú dosku a bukový bežec. Tragédia, ani to nedymilo a žiadny prach z toho nešiel, aj keď sme miestami točili už dosť rýchlo a silno.

  2. SKW píše:

    Ahoj! Lieska je veru hodne nevyspytateľná…. je pravda, že je trochu tvrdšia než by bolo na oheň trením vhodné, no dá sa ňou založiť oheň. Buk som neskúšal, nakoľko to je u mňa tvrdá drevina a ja preferujem na bow-drill mäkkšie dreviny, najmä vŕbu a topoľ.

    Mám jedno staršie video, kde som zapaľoval oheň trením z liesky. Oba diely (vrták aj doska) boli z liesky odlomenej priamo na mieste pri horskom potôčku. Uhlík sa podaril na druhý pokus v novej jamke.

  3. Verticalis píše:

    Výborné video, vďaka! Nabudúce to snáď už pôjde lepšie. :-)

Pridaj komentár