Pálka širokolistá – jedlá rastlina

Pálka širokolistá (Typha latifolia) je v bushcrafte považovaná za jednu z najužitočnejších rastlín z hľadiska využiteľnosti pre človeka. Čo je najdôležitejšie, v núdzi poskytuje jedlo počas celého roka, má jedlé korene, ktoré po upečení celkom dobre chutia a sú plné sacharidov. Jedlé sú takisto mladé výhonky na jar, tie sa pokrájané varia vo vode, sú vhodné do šalátov a polievok. Počas leta sa využíva peľ ako múčka. Zmiešaním peľu a klasickej múky vznikne do žlta sfarbené, nutrične vysoko hodnotné cesto na placky, banok, alebo iné špeciality.

Je to veľmi známa rastlina, vyskytuje sa hlavne pri rybníkoch, potokoch a všade tam, kde je trvalé zamokrenie pôdy.

Získanie koreňov je zvyčajne poriadna babračka v bahne, niekedy aj pekne zapáchajúcom, najmä v rybníkoch. Korene som vyberal hlavne tie svetlejšie, tmavšie sú pravdepodobne staršie, všetky som ich dobre vyumýval vo vode. Dajú sa jesť surové, no omnoho lepšie chutia upečené na ohni.

Takto vyzerá koreň v reze.

Stačí ich len hodiť na oheň.

Sú hotové keď pekne celé zčernejú a začnú rozváňať.

Chutia prekvapivo dobre, niečo medzi zemiakom a gaštanmi. Pri jedení sa vlákna zvnútra naťahujú ako nite. Tieto vlákna sú obalené škrobom, ktorý treba vysať, vycmúľať… je s tým zábava.

Ešte uvediem niekoľko ďalších využití tejto rastliny v bushcrafte:

Prírodná medicína

  • Keď olúpete listy zelenej pálky až po hlavnú byľ zistíte, že je mazľavá. Tento maz má antibakteriálne účinky, je dobrý na drobné rezné rany, škrabance a tiež popáleniny.

Zelené listy

  • strešný materiál na prístrešok (Dajú sa tiež vypletať do väčších “rohoží”, no je to dosť pracné)

Suché listy

  • ako posteľný materiál na prírodné lôžko (fakt výborné, na toto sa nechytá žiadna tenká karimatka)
  • izolácia na rôzne spôsoby, napr. steny niektorých typov prístreškov.
  • po namočení sa z nich dá upliesť silný prírodný povraz
  • výroba rohoží, košíkov, klobúkov, rôzne dekorácie a vianočné ozdoby.
  • našuchorené suché listy poslúžia ako “hniezdo” práchna na rozfúkanie uhlíka

Páperie

  • na jeseň poskytuje výborné práchno na založenie ohňa, hlavne pre zachytenie iskry firesteelom.
  • Taktiež je možné páperie použiť ako núdzovú izoláciu a vypchať si ním oblečenie. Túto možnosť by som ale využil naozaj len v núdzi.

Dozretá suchá hlávka

  • nerozpuknutá sa dá použiť ako predlžovač uhlíka, pri potrebe preniesť oheň na nejakú vzdialenosť. Stačí zapáliť koniec a šúľok bude tlieť ako cigara
  • Takisto z celých šúľkov namočených do smrekovej živice sú celkom dobré pochodne.

Suchá byľ

  • je dobrá na založenie ohňa trením rukami metódou hand drill.
  • Podľa niektorých zdrojov sa byľ dá použiť na výrobu šípu. No ja si myslím, že nato je príliž krehká a na ten účel by som volil iný materiál.

Určite sa nájdu aj iné, no momentálne ma nič ďalšie nenapadá.

Tieto možnosti robia pálku naozaj neskutočným prírodným zdrojom, ja by som ju pokojne zaradil aj na prvé miesto v rebríčku.

This entry was posted in Bushcraft, Jedlo z prírody, Liečivé rastliny. Bookmark the permalink.

7 Responses to Pálka širokolistá – jedlá rastlina

  1. Spätné upozornenie: Placky z Pálky širokolistej | SKW Bushcraft

  2. Atómový Had píše:

    krása

  3. bushcraftkosice píše:

    na šíp sa dá použiť keď je suchá. ale z tym slyzom som si natrel ramena a slnko ma nespalilo takze to funguje. ale inak skvelí blog a dodáva mi inšpiráciu

  4. Verticalis píše:

    Niečo podobné som videl v dokumentoch od Raya Mearsa, ale to bolo zo Severnej Ameriky. Je to tá istá rastlina?

  5. Verticalis píše:

    Áno, to je ono. Tu je diel, kde to rieši: http://www.youtube.com/watch?v=hwgQ_pnhuio.

Pridaj komentár