Kolrosing

Kolrosing je stará škandinávska technika zdobenia rôznych úžitkových či okrasných predmetov, siahajúca až do éry Vikingov. Princíp spočíva v narušení celistvosti povrchu zdobeného predmetu nožom a následnom zvýraznení daného miesta vmasírovaním veľmi jemného, kontrastného pigmentu do vzniknutých rýh. Tradične sa na to používala najemno zomletá vnútorná kôra brezy (Barkrosing), ale dajú sa použiť aj iné materiály, napríklad káva, škorica či paprika, ktorá vytvorí krásnu červenú kresbu, najmä v kombinácii s bielou parožinou. Kolrosingom sa zdobili a stále zdobia rúčky a púzdra škandinávskych nožov, lyžice, misky, poháre, nádobky, či rôzne ďalšie predmety.

Vytvoriť kresbu na povrchu dreva môžete v podstate akýmkoľvek nožom ktorý má ostrú špičku. Držaním čepele medzi prstami tesne pri špičke sa dajú veľmi efektívne kresliť rôzne vzory či obrazce. Veľmi dobrá je na to napríklad rezbárska mora 120. Ja som sa však rozhodol vyrobiť si vlastný nôž špecialne dizajnovaný na kolrosing. Inšpiroval som sa modelom ktorý navrhol a vyrába známy americký tokár Del Stubbs. Tento nôž je dizajnovaný tak, že vďaka svojmu tvaru uľahčuje manévrovanie a zabezpečuje plynulosť rezu pri tvorbe oblúkov. Prvým krokom pri výrobe bolo vykovanie a vykalenie miniatúrnej čepieľky z pružiny.

Rúčku som si vyrobil z orecha a krytka na čepieľku je veľmi jednoduchá, nasúvacia z kúska liesky.

Na povrch dreva si najprv nakreslíme obrazec ceruzkou a ten následne vyrežeme nožom.

Aplikovanie pigmentu na kresbu. Prášok musí byť suchý a zomletý čo najjemnejšie. Ak chcete docieliť najkrajší efekt, tak pred samotným vyrezaním kresby by ste mali povrch natrieť špeciálnym prípravkom na zacelenie pórov dreva, ktorý zaručí, že po aplikácii pigmentu na vyrytú kresbu sa pigment dostane len tam kde povrch narušil nôž. Inak vám aj okolie kresby po vmasírovaní pigmentu mierne stmavne. Je to spôsobené tým, že drevo je proste pórovitý materiál a jemný prášok sa dostane aj do tých najmenších pórov. S použitím zaceľovača pórov dosiahnete najkrajší kontrast medzi svetlým povrchom dreva a tmavou kresbou. Ja však tento prípravok zatiaľ nepoužívam, nakoľko je to investícia, ktorú až tak nepotrebujem.

Mieru stmavnutia povrchu viete ovplyvniť tým aké drevo na svoj výrobok použijete. Zatiaľ najkrajší výsledok mi vyšiel na tvrdom bielom javovovom dreve a veľmi dobrý je aj hrab, akurát že z neho sa už ťažšie vyrezáva. Napríklad breza je pomerne dosť pórovitá a po vmasírovaní prášku trochu viac stmavne. Niekto to následne rieši vyšmirgľovaním povrchu jenmým šmirgľom, no to z mojej skúsenosti spôsobí mierne znevýraznenie kresby. Posledným krokom je naolejovanie výrobku. Olej spôsobí stmavnutie pigmentu a tým aj zvýraznenie kresby. Trvácnosť takejto dekorácie je pomerne dobrá, samozrejme umývanie časom urobí svoje. Nie je však problém po čase povrch trochu prebehnúť jemným šmirgľom(odstránenie zdvihnutých chĺpkov dreva) a opätpvné nanesenie pigmentu. Ak by niekto chcel trvalo zachovať dekoráciu tak to nakoniec môže celé nalakovať nejakým lakom. Ja to však nerobím, nakoľko väčšina mojich výrobkov je používaná v kuchyni a musí byť zdravotne nezávadná.

This entry was posted in Vyrezávanie lyžíc. Bookmark the permalink.

3 reakcie na Kolrosing

  1. šutrák píše:

    Zdravim,
    Velmi dobre spracovany clanok, este lepsia praca. Zaujimalo by ma, aky pripravok pouzivas na zacelenie porov v dreve. Tiez by som sa chcel spytat na literaturu, z ktorej cerpas vedomosti ohladom tejto techniky, ale aj ostatnych tvojich cinnosti (bushcraft, rezbarstvo, kovacstvo atd.) Niekde to aj uvadzas, inde nie. Mozno by si v buducnosti mohol napisat recenzny clanok ohladom knih, mozno aj internetove stranok, ktore ta inspirovali, taky prehlad. Pekne sviatky prajem

  2. SKW píše:

    Nazdar! Ja nepoužívam žiaden prípravok na zacelenie pórov, len som sa o tom zmienil ak by niekto chcel robiť fakt “profesionálny” kolrosing. Ja robím kolrosing jednoducho priamo na suché drevo, aj lyžice na fotkách sú robené tak, je vidieť drobné póry v okolí kresby ak sa lepšie pozrieš na foto. Ak taký prípravok hľadáš tak skús googliť “wood sanding sealer”. Väčšina mojich zdrojov sú zahraničné články na webe a hlavne google, rôzne pdf knihy všetko v anglickom jazyku, mám toho strašne veľa…. u nás je ohľadom týchto vecí žalostne málo informácií v slovenčine, prípadne len okrajovo. Inak si na uvádzanie zdrojov nepotrpím, obzvlášť ak sa jedná o článok alebo diskusiu z nejakého fóra, kde tiež neuvádzajú. Nepíšem predsa žiadnu diplomovku ;) Podstatné je, že sa snažím písať len o tom, čo som prakticky vyskúšal a s čím mám nejaké skúsenosti. To je väčšou zárukou kvality článku než 20 zdrojov ;).

    A ten článok o knihách a užitočných weboch mám už na zozname, no ak by si chcel tak zbehni k nám na fórum (ak ešte nie si členom) – bushcraft-portal.sk a tam je sekcia “Informácie”, kde nájdeš vlákna o e-knihách, zoznamoch youtube kanálov, dokumenty a ja neviem čo všetko :)

    Podobne aj Tebe pohodové sviatky a všetko dobré v novom roku.
    skw

  3. šutrák píše:

    Dakujem za odpoved. Tesim sa na clanok o tych knihach. Na fore uz som davnejsie, ale zaujima ma tvoj pohlad a skusenosti na jednotlive zdroje informacii. Nie kazdy ide do takych detailov ako ty.

Pridaj komentár

