Veľká noc v Pacove (18-20.4.2014)

Na Veľkú noc organizoval kamarát Peťo (Elév) menšiu portálovú akciu v malej skrytej dedinke s názvom Pacov. Táborili sme neďaleko jeho domu v mladom borovicovom lesíku. Zišlo sa nás pomerne dosť, niektorí prišli na dlhšie, iní len na jeden deň. Pozliezali sme sa z rôznych kútov, Willy pricestoval až z Prahy, Divox s Majkou od Košíc. Ja som sa dohodol s Attim, že vo Zvolene ma nalodí a pôjdeme do Pacova spolu autom. Bol to fajn pocit ísť po nejakom čase s Attim opäť na ďalší zraz :), cestou v aute som si zaspomínal na naše staršie lesné akcie. Peťo nám objednal počasie na jednotku, väčšinu víkendu bolo pekne slnečno, akurát v sobotu z toľkého tepla prišlo krupobitie a občasná prehánka. Program bol značne “frístajlový”, kto chcel tak sa venoval lukostreľbe, vyrezávali sa lyžice, trénovali sme zakladanie ohňa trením, alebo sme len tak vegetili a vychutnávali si pohodu pod korunami stromov. Tí pohybuchtivejší si v sobotu vyrazili na príjemnú prechádzku po krajine.

S Attim sme dorazili do Pacova medzi prvými, Peťo s kamarátom Dušanom akurát vyťahovali luky z auta. Po zvítaní sme chvíľu posedeli pred domom na lavičkách a debatovali o lukostreľbe. Dušana zaujalo moje púzdro na nôž a tak sme prehodili pár slov aj o postupoch výroby z brezovej kôry. Krátko na to prišiel v sprievode svojho otca Šimon, pre ktorého bol toto prvý portálový zraz. Po zoznamovacích procedúrach prišiel Peťo s prosbou o pomoc pri rozmiesťňovaní terčov pre lukostreleckú súťaž. Každý vzal čo uniesol a vykročili sme k lesu. Peťo nás popri kladení terčov zaviedol na čistinku v borovicovom poraste, ktorá sa stala našim táboriskom pre nasledujúcich pár dní.

Len čo sme pozatĺkali všetky terče, začali sme s prípravou našich prístreškov. Každý si na čistine vybral miesto kde sa zloží a nasledovalo už len šuštanie cielt a klepot sekier. Atti vypol svoj šelter a ja som hneď vedľa neho vztýčil na trojnožke zelený ihlan.

Attiho vyvýšené lôžko z borovicových suchárov.

Postupne prichádzali ďalší účastníci, potichu pricupkal do tábora pohoďák Maco :). Kým som stihol zabiť do zeme posledné dva kolíky on mal svoj pelech rozložený a pripravený.

Šimon si rozložil stan na trávičke medzi mladými borovicami.

Zakrátko dorazili Mirec (Divox) s Majkou a Miško Tarbaj. Zbehli sme dole ich náležite privítať. Očakávali sme aj príchod Willyho, ktorý cestoval vlakom. V zostave Atti, Peťo a ja sme vyrazili poňho na vlakovú stanicu.

Lukostrelec Dušan vyráža s najmladšími na lov plastovej zveri ;).

Willy pri stavbe prístrešia.

Divox vegetí pred svojim bielym grand hotelom :)

V tôni borovíc debatujeme s Mišom a Peťom o rôznych zaujímavých témach. Jednou z nich sú ako inak nože ;).

Peťo doniesol ukázať posledné kúsky zo svojej dielne. Všetky sme ich podrobili podrobnej prehliadke a rozvinuli diskusiu.

Divox pri príprave kávy.

Od raňajok bolo ďaleko a žalúdok začínal vŕzgať. Ukuchtil som si mexické fazule so slaninou a cibuľou.

Michal s priateľkou Zuzkou sa už od príchodu venovali lukostreľbe. Mišo bol veľkorysý a požičal mi luk a pár šípov. Do sýtosti som si zastrieľal, bol to neskutočný relax.

Dušan s Michalom vo svojom živle.

Začínalo sa zvečerievať a Mišo so Zuzkou ešte neboli utáborení. Zbalili sme luky a pobrali sa do tábora. S prichádzajúcou tmou sa ľudia začali zbiehať pri ohni, každý si našiel svoje pohodlné miestečko. Spustila sa vrava, rozprávali sa vtipy, ktoré sprevádzal hlasitý smiech. Michal piekol zemiakové placky a ponúkal osadenstvo. Únava ma zmohla pomerne rýchlo ako to už u mňa prvý večer býva zvykom, poberal som sa pod celtu medzi prvými. Predtým než som zaspal, som sa v spacáku ešte pár krát schuti zasmial na dobrom vtipe od táboráka :)

Ráno som sa šiel prejsť do lesa a nazbierať si ingrediencie na lesný šalát, ktorý je pre mňa každoročne takým malým rituálom vítania jari. V tejto oblasti sa vďaka vápencovému podložiu vyskytujú niektoré druhy jedlých rastlín, ktoré v mojej domovine nerastú. Toto bola výborná príležitosť ich vyskúšať.

Hlavnou zložkou môjho šalátu boli mladé lipové listy. Jar tu bola v plnom prúde a tak som zbieral len najmladšie koncové lístky.

Hloh jednosemenný.

Prvosienka jarná (Primula veris) sa v mojom kraji nevyskytuje. Tu rastie v hojnom počte na lúkach, ale i na okraji dubových porastov. Má jedlé listy i kvety. Listy sú výbornou prísadou do šalátov, sú šťavnaté a chrumkavé, chuťou mi trochu pripomínajú mladú kukuricu. Obsahujú vitamín C, minerálne soli a silice. Čaj z prvosienky sa používa pri kašli a ochoreniach dýchacích ciest.

Detail listu.

Na spodnej strane je list jemne ochlpený.

Do šalátu si vyberám hlavne takéto mladé jemné lístky.

Pre skrášlenie som pridal jedlé kvety fialky lesnej.

Posledné dve zložky môjho šalátu budete v lese hľadať márne. Lesnú zeleninu som nakoniec skombinoval s cherry paradajkami a uhorkou.

S dobrým pocitom, že som sa zdravo naraňajkoval vám prechádzam popri ohnisku, kde som uvidel Divoxa ako opeká na panvici šťavnaté kusiská mäsa. Hádajte čo sa mi v tej chvíli preháňalo hlavou.

No čo vám poviem…. môj šalát bol fakt veľmi dobrý.

Michal si ku mne prisadol na kus reči. Pustil sa do vyrezávania dielcov z ktorých neskôr poskladal malú improvizovanú kušu.

Nadišiel čas vychádzky. Peťo navrhol výpravu k peknej studničke v lokalite Brezová a následne k Dobrotínskym skalám. Vzal som si so sebou len čsľa kongo pre prípad, že nás zastihne dážď. Ráno som totiž postrehol, že na lúke chýbala rosa – vtedy je vysoká pravdepodobnosť búrky v priebehu dňa. Z konga som si za pomoci paracordu urobil improvizovanú mošnu, do ktorej som hodil fľašu s vodou, pár sušienok a mohli sme vyraziť.

Stále pozitívne naladený Beaster :).

Willy, Elév a Miško Tarbaj.

Mladý borovicový les s prirodzeným podrastom listnáčov, najmä buka. Bola tu miestami vysadená aj borovica čierna a tak sa naskytla príležitosť porovnať ju s našou našou najbežnejšou borovicou lesnou a naučiť sa ich rozlišovať.

Nevedel som sa nabažiť tej žiarivej svetlo zelenej farby bukového lesa. Nedávno vyrašené bukové listy dávali lesu neskutočne svieži ráz.

Trochu botaniky ;). Hrachor jarný (Lathyrus vernus).

Bažanka trváca (Mercurialis perennis).

Kopytník európsky (Asarum europaeum), typický bučinový druh. Pozor, je jedovatý.

Dráč obyčajný (Berberis vulgaris) je tŕnitý ker, ktorý v období kvitnutia (apríl-jún) zaujme svojimi žltými kvetmi usporiadanými v ovisnutých strapcoch. Tŕne sú nenápadné, schované pod zväzočkami listov. Celý ker je jedovatý až na bobule, ktoré sú jedlé a plné vitamínov. Robia sa z nich chutné šťavy, marmelády, či dokonca víno alebo pálenka.

Kvetné strapce pred rozkvitnutím.

Zvyšky plodov (bobúľ) z minulého roku.

Pokračujeme ďalej otvorenou krajinou. Ešte pár lúk a remízok a dorazíme ku studničke.

Moju a Beasterovu pozornosť zaujal tento pestrofarebný motýľ. Je to vidlochvost feniklový (Papilio machaon).

Pohoda pri prameni na Brezovej. Studnička je tu vo výbornom stave, má kamenný základ a drevenú konštrukciu, od ktorej vedie pvc rúrka. Každý sa dosýtosti napil a doplnil fľašu čerstvou vodou. V okolí studničky je vlhko, rástlo tu viacero druhov jedlých rastlín. Peťa zaujala najmä cesnačka lekárska, ktorá je charakteristická svojou jemne cesnakovo korenistou chuťou. Chvíľu sme posedeli a doplnili energiu rôznymi sušienkami či sušeným ovocím.

Začal som sa obzerať po nejakom suchom dreve pre bow drill, na ktorý sa Šimon už od rána tešil. Poprosil ma o menšiu ukážku tejto techniky keď sa vrátime naspäť do tábora. Tu pri studničke rastie vŕba, ktorej drevo je na oheň trením jedno z najlepších. Odrezal som pár drievok zo suchej vetvy ktorá visela zo starej vŕby. Cestou som ich ostrúhal do tvaru vrtáka a dosky aby som mal v tábore hlavné diely setu pripravené.

Opúšťame studničku a pokračujeme smerom k Dobrotínskym skalám.

Dobrotínske skaly sú rezervácia vzácnych teplomilných spoločenstiev na vápencovom a dolomitovom podloží. Nachádzajú sa tu rôzne prírodné úkazy ako sintrové kôry, škrapy, či malé jaskyne. Cestou k rezervácii nás zachytil slabý dážď, no aspoň trochu zvlhčil vzduch a lepšie sa dýchalo. Po náučnom chodníku šlo aj niekoľko turistov, počkali sme kým prejdú a kochali sme sa výhľadom do doliny.

Po klzkom strmom chodníku sme zišli nižšie k jednej z jaskýň. Peťo si nasadil čelovku a zbehol ju preskúmať. Nie všetci boli pozrieť jaskyňu, hlavne kvôli šmykľavému terénu.

Mňa zaujal najmä tento pekný dubový les. Vyskytujú sa tu druhy drevín ako dub plstnatý (Quercus pubescens), drieň obyčajný (Cornus mas), tavoľník prostredný (Spiraea media), či vyššie spomínaný dráč. Zo živočíchov tu majú výborné podmienky pre život najmä jašterice. V trávnatej lesostepi majú dostatok možností ukrytu a obnažené vyhriate skaly im poskytujú miesto kde sa môžu slniť. Žiaľ za daždivého počasia sa nám toho veľa vidieť nepodarilo.

Po návrate do tábora sme sa všetci vrhli do prípravy jedla, nakoľko výprava z nás doslova vysala energiu. Po jedle som sa pustil do prípravy setu na bow drill. Vrták a dosku som už mal pripravenú z cesty, ostávalo urobiť luk, prítlačný dielec a nájsť jemný suchý materiál na hniezdo v ktorom sa rozdúcha uhlík. Vyrobiť luk z krivej lieskovej vetvy trvalo pár minút a na hniezdo som si nazbieral neďaleko tábora suchú trávu. Divadlo mohlo začať.

Na začiatku som stručne vysvetlil princíp fungovania celej techniky a nasledovala ukážka správneho postoja a postupu. Vytvoriť žhavý uhlík sa mi podarilo až pri treťom vŕtaní, vynaložil som hodne energie kým sa to podarilo. S drevom priamo z prírody je to vždy o niečo väčšia výzva. Následné rozfúkanie v hniezde suchej trávy už prebehlo celkom hladko. Ešte predtým si však Peťo pripálil od uhlíka cigaretu ;).

Skoro ako stlačiť gombík na zapaľovači :D.

Nasledovalo usmerňovanie Šimona pri jeho prvých pokusoch s bow drillom, Peťo si to vyskúšal tiež a hodnú chvíľu sa venoval cvičeniu. Po skonštatovaní, že to nie je med lízať sme sa pustili do nejakých ďalších aktivít.

Chlapi sa rozhodli vystrúhať zopár lyžíc. Ja som bol súci akurát tak na karimatku.

Zatiahnutá obloha, mierne prítmie a vôňa dažďa signalizovali, že sa blíži niečo seriózne. Ani sme sa nenazdali a z oblohy začali hrkotať dole krúpy. Všetci sa poschovávali do svojich prístreškov, asi najvyťaženejší bol ten Attiho :). Krupobitie však netrvalo dlho, pomaly prešlo do dažďa, ktorý zakrátko ustál.

Tešil som sa na večer pri táboráku. Keď sa zíde partia dobrých ľudí, to stojí vždy za to. Tóny gitary a trampské piesne niesli sa borovicovým lesom, dobrá nálada panovala do neskorej noci. Nechýbal humor, kým sa nahrávala ďalšia pieseň v “Jukeboxe”, Willy, Beaster, Atti ale i ďalší strieľali vtipy jeden za druhým. Na chvíľu som odbehol vyrobiť si improvizovaný statív z lieskovíc aby som mohol urobiť zopár nočných záberov.

Maco s Rafom varili guľáš.

V nedeľu ráno som si doprial spánku, spod celty som vyliezol snáď posledný okolo desiatej. Ešte som sa stihol zvítať s Jurajom a jeho synom Matúšom a pomaly som začal baliť svoj vercajch. Okolo obeda sme mali s Attim naplánovaný odchod. Nasledovala spoločná fotka a neradostné lúčenie. Bol to ďalší výborný víkend, z ktorého som si odniesol viacero zážitkov a darčekov, a opäť som sa videl s kamarátmi a priateľmi. Chcel by som poďakovať organizátorom Peťovi a Maťke za pozvanie a spoločnosť, všetkým účastníkom za pohodu a dobrú náladu. Tak zas niekedy nabudúce! AHOJ!

This entry was posted in Zrazy a akcie. Bookmark the permalink.

4 reakcie na Veľká noc v Pacove (18-20.4.2014)

  1. atti.hombre píše:

    Toto nemá chybu…toto nemmmá… :-D vdaka amigo za návrat do raja!

  2. Lesní želva píše:

    Ahoj, výborný report! Nakonec jste toho stihli celkem hodně. ;) Těším se, až se zase někdy slezeme u společného ohně. ;-)

    Pája

  3. finncrown píše:

    Ked to tak citam, tak som ta tam vlastne bol s Vami. Krasna akcia v skvelom reporte…

  4. samotár píše:

    ahoj,
    pekne zaujímavo napísaný článok, pekná akcia, fotky sú super a tie nočné – pri ohni špica,
    ahoj.

Pridaj komentár

