Víkend v Myslinách (28-30.III.2014)

Niečo v krátkosti z minulého víkendu. Bol som po dlhšom čase na chate v Myslinách, mali sme menšiu rodinnú oslavu narodenín, zišla sa rodina, varil sa guľáš a hrali karty. Popri tom sme stihli s Dušanom a Paľom zakopať ďalšie dve dubové odrážky do príjazdovej cesty, takže bude opäť o trochu odolnejšia voči vymývaniu. V nedeľu ráno sme vyrazili na huby, práve vrcholí obdobie rastu jarných húb – smržov. Hubačka to bola veru úspešná, nazbierali sme za dva takmer plné košíky. Na Šutovej jame na mňa okrem toho čakalo zaujímavé stopárske prekvapenie.

Bučiny už začínajú ožívať. Najmä mladé bučky v podraste už vyrašili svetlozelené listy.

Hľadanie smržov v Prieraze.

Medzi smržmi sa kde-tu objavia aj nejedlé ušiaky obrovské.

Pohľad plaziaceho sa hubára.

Siamské smržčatá :)

Konečný výsledok hubačky.

Boli sme pozrieť aj na Šutovu jamu do osikového lesíka, kde každoročne nachádzame poriadnu nádielku smržov. Na lúke pri starej opustenej usadlosti, ktorú sme vlani s bratom skúmali, mi udrela do očí svetlá kôpka v tráve. Bol to vlčí trus.

Zakrátko som objavil ďalšie dve a ako som sa pomaly prechádzal po okolí tak som dohromady načítal 11 kôpok. Znamená to, že sa tu zdržiavala viacčlenná vlčia svorka. Tri kusy vylihovali pri starom poloprázdnom senníku vedľa hospodárskej budovy, ostatné kôpky som našiel trochu ďalej, no všetky boli približne v okruhu 130m. Z trusu ktorý bol vystavený na slnku, bolo len ťažko možné posúdiť, kedy sa tu svorka pohybovala, no z jeho zloženia sa už navonok dalo zistiť čo vlci predtým ulovili. V truse bolo hodne srsti (čo je pre vlka typické) kosti a ratice srnčej zveri, prípadne diviačaťa, ťažko povedať s istotou.

Na záver trochu rezbáriny. Starej mame som vyrezal servírovaciu lyžicu z osiky. Osikové drevo je na vyrezávanie veľmi jednoduché, akurát pri niektorých rezoch najmä v dutine zanecháva chĺpky, čo je pre topole typické. No inak je suchá osika celkom fajn, drevo má peknú svetlú farbu s hnedými škvrnkami a lyžica z neho je krásne ľahučká.

This entry was posted in Huby, Stopárstvo, Vyrezávanie lyžíc. Bookmark the permalink.

17 reakcií na Víkend v Myslinách (28-30.III.2014)

  1. Willy píše:

    Dobrá houbařská akce!
    Od jednoho pána na Slovensku jsem slyšel takovou zajímavost. Prý když je dobrá sezóna, tak důkladně vysuší jen hlavičky smržů a ty pak rozdrtí na prach.Ten skladuje v dobře uzavíratelné sklenici. Během roku pak smržový prach používá k zahuštění a hlavně dochucení guláše.
    Prý je to neskutečná dobrota ;-)!
    Willy

    • SKW píše:

      Ahoj Willy! Vďaka za komentár, my smrže najčastejšie zamrazíme a cez zimu si z nich robíme praženicu. Postupom ktorý opisuješ spracúvame najmä bedle a hríby. Perfektné na hubové omáčky, na dochutenie mäsového perkeltu atď…

      skw

  2. Michael píše:

    Zdravím tě. Chtěl bych se optat na ten zahnutý nůž, mám ho doma a nevím si rady jak ho nabrousit. Poradil by jsi?

    Díky.

  3. Rolf píše:

    Pri týchto fotkách zaplesá nejedno srdce hubára… Tých smrčkov ste “nafajskali” naozaj peknú kôpku…:-) U nás už, bohužiaľ, nie sú… V nedeľu som bol pozrieť a už po nich nie je ani chýru… Aspoň u nás rastú pomerne krátko… Zhruba jeden a pol týždňa, čo stačí na to, aby som doniesol zo dva razy, max. tri…

    Pri poslednej hubačke som si všimol pri zbere, že niektoré smrčky boli trochu odlišné od smrčkovcov… Preto som doma hľadal a zistil som, že oni to sú vlastne dva druhy… Popri Smrčkovcovi českom rastie spolu aj Smrčok hybridný (Mitrophora semilibera)… Vzhľad klobúka je trochu odlišný od smrčkovca… Má akoby tenšie rebrá, ktoré sú na povrchu akoby dočierna… Ale to len na okraj… Pre praktických hubárov to je málo podstatné…:-) To iba tak, pre presnoť, ktorú majú radi zanietenejší hubári…:-) Mám pocit, že aj na Tvojej fotke je spomínaný smrčok. Ten pri kameni… Na ušiak tiež vždy natrafím aspoň na jeden… Ešte dobre, že si ho nepomýlim…

    Tých vlkov u vás musí byť… Ja som ešte na vlčí trus nenarazil, hoci vlci u nás sú… Niekedy zídu až k dedine… Pred asi dvomi-tromi rokmi videli skupinku troch-štyroch vlkov neďaleko ľudských obydlí za bieleho dňa… Ja som neskôr (v zime) narazil na stopy zrejme tej istej skupinky… Podľa počtu stôp sa jednalo zrejme o troch vlkov, stopy boli pomerne čerstvé… Podľa stôp sa dalo vyčítať, že jeden vlk sedel, otočený smerom, z ktorého som prišiel k stopám ja… Veru, v ten pochmúrny zimný deň mi nebolo všetko jedno pri vzhliadnutí vlčích stôp… Doteraz banujem ako pes, že som pri sebe nič nemal na fotenie… Zákon schválnosti…:-)

    • SKW píše:

      Ahoj Rolf, mne sa niekedy zdá že je to skôr len zoschnutá hlávka :) ale môže to byť iný druh smrža ako vravíš. Podľa mňa to niekedy vedci až preháňajú, kvôli pár drobným odlišnostiam “vznikajú” ďalšie druhy, často len preto, že si niekto potrebuje spraviť PhD. Je mnoho druhov ktoré sa líšia fakt len minimálne, vídať to najmä pri hubách ale i v botanike… mám pocit, že to len zbytočne zneprehľadňuje a komplikuje taxonomický systém.

      Vlkov je u nás hodne, často sa zdržujú na miestach kde by ich človek vôbec nečakal. Majú dostatok potravy, raticovej zveri je veľa, najmä diviačej, čo je pre vlkov pomerne ľahká korisť. Napriek tomu som však to šťastie vidieť vlka v lese zatiaľ nemal. Je to neuveriteľne inteligentné a ostražité zviera. Dúfam že sa mi raz podarí niečo zazrieť :)

      S podzravom
      skw

  4. Waldläufer píše:

    Panecku, asi by som z koze vyskocil pri takom naleze – myslim tie vlcie, ehm, stopy. Vdaka, ze si sa o nalez a zazitok podelil. Btw., ktory kopec to vidno na 21 fotke?
    MfG
    Waldläufer

    • hariburi píše:

      Sú to Hradišské vrchy. Poprípadne Chladná studňa.

      • Waldläufer píše:

        Dik za odpoved. Podla slnka sa da usudit, ze je to fotene kolo poludnia, a kedze tiene padaju dolava odhadujem, ze ten pohlad smeruje na severo vychod/vychod :D Takze Hradišské vrchy/Chladná studňa pasuje. Akurat ten tiahly svah zlava ma matie. Zeby 3 chotare?
        Zelam Vam dvom este vela peknych spolocnych potuliek.
        MfG
        Waldläufer

    • SKW píše:

      Ahoj Waldläufer, ten najvyšší kopec vzadu je Jasenina. :)

  5. hariburi píše:

    “Pohľad plaziaceho sa hubára.”
    “Siamské smržčatá :)”

    Pobavil si ma bratník :D Ďalší pekný víkend za nami ;)

  6. allround píše:

    Nazdar, u nás v okolí Tisovca je tohoročnú jar pomerne sucho a smrže rástli iba chvíľu a aj to iba na niektorých málo lokalitách. Pekná hubačka :) Inak sa chcem opýtať – medvedí cesnak u Vás nerastie? Lebo u nás po ňom pátram už roky a nie a nie na neho natrafiť. Vraj v Lučenci rastie aj v mestskom parku ako tráva :)

    • SKW píše:

      Nazdar Všestranný! :) Som na tom podobne s tým cesnakom, tiež po tejto medicínke pátram no u nás proste nerastie. Nie sú tu lužné lesy, cesnak má rád vlhkosť… som dumal, že pôjdem hľadať na juh niekam kde už je Ipeľ ozaj veľký a tvoria sa okolo neho lužné lesíky, tam by teoreticky mal rásť…. Ak nájdem, určite o ňom čo-to napíšem! ;)

      S pozdravom
      skw

  7. Rolf píše:

    Zdravím, chlapi,

    u nás (Vihorlatské vrchy, juž. strana) rastie medvedí cesnak veľmi hojne, doslova zelený koberec, ktorý je možno kosiť kosou… Tam, kde chodím väčšinou ja, rastie v okolí potoka, ktorý tvorí prirodzenú hranicu medzi dubovo-hrabovým lesom a lužným lesom… Už minulý týždeň som po ňom brodil a vdychoval cesnakovú vôňu…:-) Pravdupovediac, ja som si ho doteraz nevšímal, ale som sa dočítal, že je to rastlina dobrá proti mnohým neduhom, tak snáď vyskúšam aspoň tak si položiť zopár lístkov na pomastený chlieb… Nakoľko ja hyniem za cesnakom…:-D Škoda, že u nás leje dnes od rána a nedá sa ísť do lesa…

  8. Tomáš píše:

    Zdravim chcem sa spýtať aký je priemer toho zahnutého noža na poslednej fotke? dikes za odpoved

Pridaj komentár

