Smržová sezóna je tu!

Týmto krátkym príspevkom by som chcel prostredníctvom niekoľkých fotiek dať echo všetkým nedočkavým hubárom, ktorí rovnako ako ja očakávajú príchod vhodných podmienok pre rast smržov. A je to tu, už rastú! Najmä v nižších polohách (400 m. nm plus mínus), vyššie si ešte možno budeme musieť trochu počkať. V nedeľu sme sa boli s kamarátom pozrieť na obľúbené miesto a našli sme tak akurát na dobrú smržovú praženicu. Navštívte aj vy svoje obľúbené miesta!

Niet nad jarné raňajky vo forme chutnej smržovej praženice :).

A pre spestrenie príspevku pridávam aj zopár iných zaujímavých druhov, ktoré momentálne vídať v lese:

Ohnivec šarlátový (Sarcoscypha coccinea).

Ušiak obrovský (Gyromitra gigas).

Rôsolovka zlatožltá (Tremella mesenterica).

This entry was posted in Bleskovky, Huby. Bookmark the permalink.

14 reakcií na Smržová sezóna je tu!

  1. Rolf píše:

    Veru, chute si mi narobil riadne…:-) Zajtra by som chcel ísť pozrieť svoje miesta, nakoľko je to pomerne blízko… Tie jarné huby presne rastú rovnaké aj u nás… Ja by som ešte spomenul jednu hubu, na ktorú zvyknem sem-tam naraziť v tomto čase hoci nemá práve “najhubovejší” tvar, a to Tmavorôsolovec mozgovitý (Exidia glandulosa), ktorý je nejedlý… Samozrejme, aby som nezabudol na Uchovec bazový (Auricularia auricula-judae), no ten som u nás našiel zatiaľ iba na jednej baze…:-)

    Zároveň by som sa Ťa chcel spýtať, či zvykneš zbierať aj to “Judášovo ucho”, nakoľko ja by som chcel vyskúšať spraviť z neho nejaký pokrm hoci som sa dočítal, že chuť fakticky nemá žiadnu…:-)

    • SKW píše:

      Ahoj Rolf, vďaka za komentár! Tmavorôsolovec poznám, pamätám že som ho dostal aj v škole na poznávačke z fytopatológie :). Je to jedna z drevokazných húb pri ktorej nebol problém s určením :) Uchovec tiež poznám dobre, u nás rastie hodne na bazách, no nejaksi ho proste nezbierame… avšak, už dávnejšie sa tiež pohrávam s myšlienkou zmeniť to a vyskúšať ho, kamarát si z neho napríklad robí pikantnú polievku :) Uvidíme, povedal slepý. Ak by si ho vyskúšal skôr než ja tak určite na fóre poreferuj! ;)

      Prajem úspešný lov zajtra! :)
      S pozdravom
      skw

      • Ishi píše:

        Ahojte, no odpovedal si si sám : ) chuť nemá viacmenej žiadnu zaujímavý je skôr svojou “chrumkavou” konzistenciou, ktorú si drží aj po uvarení (väčšinou sa používa v ázijských receptoch takže tam si toho varenia moc neužije). Skladujem ho premytý v mrazničke v jednej “guči” a podľa potreby z nej urežem.
        Ďakujem za navnadenie po tom daždi by mohol byť aj u nás.

      • Ishi píše:

        no som akýsi pomýlený, myslel som že by už mohli byť aj smrčkovce a smrčky, na uchovec už začína byť trochu teplo

  2. Rolf píše:

    Vďaka za odpoveď…:-) Samozrejme… Ak nejaké nájdem, tak vyskúšam a potom snáď aj zreferujem, či som sa nepriotrávil…:-D

  3. hariburi píše:

    Kde ste boli ? :)

  4. Doktůrek píše:

    Ahoj,

    rád bych se po smržích podíval i v našem kraji – okolí Moravského krasu. Můžeš mi prosím poradit v jakých prostředích se jim nejvíce daří?

    Díky a ať se daří i tobě :-)

    • hariburi píše:

      Čauko , tam kde boli chalani tak tak ako píše to bolo cca 400 m.n.m. , hned vedľa potoka , prostredie musí byť vlhké ! , rastú hlavne pri lieskach . kríkoch , jelšiach a okolo čerešni je to radosť zbierať :) Minulé roky nás prekvapilo aj to ked sme prišli do hory a bol tam neskutočný bordel , samý odpad no bolo tam toľko smržov že sme nechápali , takže sa nenechaj ničím odradiť . Nemusí ich byť ani vidno takže aj ked prídeš do hory tak obhrň nejaký kopček lístia.

      • Doktůrek píše:

        Díky za odpověď. Zítra se tedy podívám po jarních houbách v našem kraji.

    • SKW píše:

      Ahoj! ospravedlňujem sa za neskorú odpoveď. Nejaké info navyše o smržoch, kde rastú atď. nájdeš v článku na ktorý odkazujem v príspevku – https://skwbushcraft.wordpress.com/2011/04/16/smrzova-prazenica/

      Vďaka, nápodobne prajem nech sa darí!
      skw

  5. Rolf píše:

    Ja by som rád ešte trochu doplnil… Ja zbieram smrčky na okraji hrubého lesa, sú to skôr také húštiny, alebo väčšinou osikové lesy, hneď pri lúke, s výskytom vŕby, divej čerešne, svíby, brezy, liesky, bazy, javora a podobných drevín, ktoré zvyknú rásť v lužných lesoch… Na zemi rastie Veternica hájna, ale, samozrejme, nie je to pravidlo…:-) Chcel by som ešte podotknúť, že “ideálne” prostredie ešte ani zďaleka neznamená výskyt smrčkov… U nás poznám miesta, ktoré predstavujú skutočné “idylky” pre rast týchto húb, ale jednoducho tam nerastú… Len smrčky vedia, kde im najlepšie pasuje rásť…:-) Jednoducho treba križovať tie ideálne prostredia pre ich výskyt a spoliehať sa na šťastie, že človek na nich natrafí… O to väčšia je potom radosť… Poznám to podľa seba…:-) Ale, keď človek nájde také miesta, tak každý rok sa môže viacmenej pravidelne tešiť na tieto jarné huby…:-)

    Inak, SKW tie miesta spomína vo svojich starších článkoch, treba trochu pohľadať… Napr. v “sekcii” “Apríľ 2011″… Želám veľa šťastia…;-)

  6. It is not my first time to go to see this web page, i am visiting this website dailly and take good
    facts from here every day.

Pridaj komentár

