Z kováčskej dielne 2

Poslednou dobou som dosť prepadol kováčskemu remeslu. Čím viac ho študujem a praktizujem, tým viac ma fascinuje. Zatiaľ pracujem len v improvizovaných podmienkach, no rád by som si niekedy v budúcnosti vybudoval malú kováčsku vyhňu. Za uplynulých pár dní som vykoval niekoľko výrobkov a myslím, že je čas zdieľať zopár fotiek. Robil som ocieľky, opaskové pracky, plášťové spony, či jednoduché dekoratívne vešiaky.

Tieto plášťové spony poznajú hlavne hobisti, špecializujúci sa na rôzne stredoveké kultúry. Spona sa využíva na zopnutie plášťa alebo vlnenej deky v oblasti hrude. V bushcraftovej komunite sú to trochu menej známe predmety v porovnaní napr. s ocieľkou, no tí čo hodne používajú vlnené deky ich poznajú dobre. Je to užitočná pomôcka keď človek využíva deku v chladnom počasí ako doplnok oblečenia. Prehodením deky cez seba a zopnutím pomocou spony získate štýlový hrejivý plášť.

Opaskové pracky možno vyzerajú na pohľad jednoducho, no človek sa pri nich celkom slušne potrápi, najmä ak sú robené na mieru. Väčšia je na opasok hrúbky 4cm, menšia 3,5cm.

Jednoduché dekoratívne vešiaky som robil len ako “bokovku”, keď som dokončil ocieľku alebo pracku a ostávalo mi žhavé uhlie vo vyhni, tak som to vždy využil na ukutie takejto maličkosti, ktorá však celkom poteší a skrášli hrady niekde pod altánkom alebo na chate a podobne. Je to určite krajšie a pevnejšie než nejaký zatlčený klinec ;-). Vešiaky sú čiernené včelím voskom. Aplikovaním tuhého včelieho vosku na horúci výrobok dosiahnete pekný antický finiš, ktorý vešiak ochráni pred hrdzavením.

Ocieľky som kul väčšinou najobľúbenejšieho klasického tvaru C s viac či menej prihnutými rúčkami k telu. Sú vyžíhané, vykalené a vyleštené.

Aktualizácia stavu (08.O9.2014, 22:48)
Ocieľka č.1 – predaná
Ocieľka č.2 – predaná
Ocieľka č.3 – predaná
Ocieľka č.4 – predaná
Ocieľka č.5 – predaná
Ocieľka č.6 – predaná

This entry was posted in Z Dielne. Bookmark the permalink.

12 reakcií na Z kováčskej dielne 2

  1. finncrown píše:

    Mam radost ako ta to bavi a vo vysledku je to vidiet, Len tak dalej mistre.

  2. Jan Holeček píše:

    Matěji ty máš zlaté ruce! Na co sáhneš, tak se ti daří. Krásné věcičky.

    • Waldläuefr píše:

      Pridavam sa k Janovi. SKW, mas moj obdiv.
      MfG
      Waldläufer

    • Marekk píše:

      O víkendu jsme byli s kamarádem na čundru na Kokořínsku. V sobotu večer u táboráku přišla (jako vždy) řeč na Matěje – zase jsem mu vyprávěl o tomto blogu i o věcech, které Matěj dělá a které nás inspirují u učí každodenním znalostem našich předků

      Děkuji!

  3. Rolf píše:

    Klobúk dole… Si naozaj zručný kováč a tie výrobky vyzerajú strašne autenticky starobilo s nádychom “mnohých storočí…” Keď takto budeš pokračovať, tak sa naozaj vyrovnáš aj “elfským kováčom” a ukuješ snáď aj “žihadlo”… Paráda! :-)

  4. Jonny píše:

    Ahoj vospolok. Parádne veci teda, len prezraď ako si ukul – alebo z čoho tie pracky keď tam nevidno spoj – použil si kováčske zváranie či sú z kusa rúrky ?

    • SKW píše:

      Nazdar, nie sú zvárané, na to nemám dostatočne výkonnú vyhňu, no už špekulujem ako to poriešiť, chcel by som skúsiť skuť voyageurskú ocieľku v tvare 0. Uvidíme čo z toho bude. Pracky majú spoj, no ten je skrytý jazýčkom. Materiál je neznáma oceľ, hneď za rohom mám zberňu šrotu, tak recyklujem kadečo čo sa mi pozdáva. Ocieľky sú zo starých pilníkov na železo, kde je kvalitnejšia uhlíkovka.

      Vďaka všetkým za komentáre, cením si pochvalu, avšak ešte tu je čo zlepšovať!

      S pozdravom
      skw

  5. Marcela píše:

    Paráda!!! :yees:

  6. samotár píše:

    Ahoj,
    pekná práca, dala by sa spraviť pracka z uhlíkovej ocele, aby sa dala využiť ako aj ocieľka, mal by som záujem o 1-2 ks.

  7. Peter Korba píše:

    Zdravým poprosim o cenu za tu prvu ocielku, dakujem

  8. daniel píše:

    chcel bi som si kupit tu druhu ocielku poprosim o cenu

Pridaj komentár

