Koniec roka 2013 v Myslinách, časť 2.

28.12.2013, Sobota popoludní. Dostal som chuť trochu sa poprechádzať v okolí chaty a zatrénovať si kresanie ocieľkou a bowdrill. Nakoľko sa nik z parťákov ako doprovod nehlásil, šiel som sám. Nabral som si vodu zo studničky a vyrazil smerom na grúň odkiaľ je pekný výhľad do okolia. Cestou som si pochutnával na sladkom jablku a obzeral sa po nejakom vhodnom dreve na ohnivý luk. Výber nebol najlepší, nakoľko bol odmäk a všetko navôkol pôsobilo na dotyk vlhkým dojmom.

Podarilo sa mi nájsť malú čagu v dolnej časti kmeňa jednej z briez. Hodil som ju do batohu a spracoval až neskôr po návrate na chatu. Nebolo z nej veľa práchna, len zopár použiteľných kúskov, no aj to poteší.

Tiež som natrafil na túto peknú hubu výrazne žltej farby, pripomínajúcu gumené cukríky. Je to rôsolovka zlatožltá (Tremella mesenterica). Rástla na mŕtvej lieskovej vetve.

Našiel som sľubne vyzerajúcu suchú stojacu rakytu z ktorej som vystrúhal set na ohňový luk.

Aby som nevŕtal na mokrom lísti, nalámal som si pod seba trochu smrekovej čečiny.

Rakytové drevo ktoré som si zvolil mi pripadalo dostatočne suché, no ani po dvoch dlhých vŕtaniach sa mi nepodarilo vytvoriť uhlík. Pokorený a unavený som sa pomaly vrátil späť k chate.

30.12.2013, Pondelok ráno. Dušan navrhol menšiu túru na Poľanu. Peší pochod sme začínali od horského hotela Poľana, kde sme si nechali auto. Hotel ešte stále funguje, no oba lyžiarske vleky sú už mimo prevádzky. Počasie sa postupne vyjasnilo a na vrchole sa nám naskytli krásne výhľady na tatranské štíty.

Na trase sme prechádzali popri peknej drevenej studničke a tak sme sa zastavili na pár dúškov. Ľadová voda doslova vykrúcala zuby.

Sedlo Priehybina (1270 m n.m.). Zo sedla trvá výstup na vrchol Poľany necelú hodinku. Chodník bol najmä v strmšej časti zľadovatelý a pokrytý snehom.

Na niektorých miestach rastie i kosodrevina a borovice limby.

Na vrchole sme mali aj spoločnosť, najprv sme stretli dvoch turistov ktorí sa vracali z výhliadok a neskôr menšiu skupinku českých turistov prichádzajúcich od Kysliniek. Po zápise do knihy sme sa vybrali pozrieť k výhliadkam na Strunge.

Pohľad na žiarivo biely hrebeň Nízkych Tatier.

Z východnej výhliadky bolo vidieť krásne aj na Vysoké Tatry.

Spoločné foto na vrchole Poľany (1457,8 m n.m.), chvíľu pred odchodom.

Na druhý deň, na Silvestra, sa na chate zišla najbližšia rodina, varil sa tradičný silvestrovský guľáš a hrali sme karty.

Zabával som sa s odkôrňovaním vysušeného smrekového kmienka s dvomi početnými praslenmi, ktorý mi už dávnejšie priniesol Dušanov otec. Vyrobil som z neho vešiak, ktorý bude slúžiť v chate na zavesenie rôznych predmetov v blízkosti kozubu.

Podobne, no v menšom prevedení a len s jedným praslenom naspodu sa dajú vyrobiť aj tzv. habarky na mixovanie riedkeho cesta či rôznych ovocných nápojov.

Aj tento deň som trochu trénoval bow drill. Ohňový set z minulého dňa som nechal vnútri trochu preschnúť a vyskúšal som ho znova. Vypľúval uhlíky bez vynaloženia nejakej väčšej námahy. Problém teda spočíval najmä vo vlhkosti, drevo ktoré som si zvolil bolo príliž vlhké.

Rozfúkanie v hniezde z lipovej kôry.

Aj na vyrezávanie prišiel rad. Zo suchého jaseňového dreva som vystrúhal novú varechu na guľáš, pretože tá stará už ozaj potrebuje odísť do dôchodku ;).

Po chvíli osekávania prišiel na rad nôž a neskôr úlomok skla, ktorým som rúčku vyškrabal do konečnej podoby. Úplný finiš som urobil šmirgľom. Na šéfkuchárov príkaz som varechu ponechal hranatú, aj keď by sa vzhľadom na oválny tvar kotlíka hodilo skôr zaoblenie. Nevadí, však odrezať nie je problém ;-)

No a takto vyzerá pôvodná varecha, mimochodom vystrúhaná núdzovo zo smrekového obkladu na steny :D Určite ju však nevyhodíme, uvarila množstvo guľášov a zaslúži si čestné miesto na stene vedľa kozubu :D Žartujem, pravdepodobne skončí priamo v ňom.

This entry was posted in Na potulkách, Oheň, Vyrezávanie lyžíc, Z Dielne. Bookmark the permalink.

13 reakcií na Koniec roka 2013 v Myslinách, časť 2.

  1. Waldläufer píše:

    Nadherna panorama. Potesi v tychto sychravych serych dnoch. Uff, zacinaju ma svrbiet chodidla
    MfG
    Waldläufer

  2. Majo píše:

    Vyzerá to, že si príjemne prežil záver starého a začiatok nového roka.
    A ten guľáš vonia aj z obrázkov :-)
    Majo

  3. Rolf píše:

    Tak, to sú potulky a činnosti podľa môjho gusta…:-) Vďaka za článok a pekné a poučné fotky…:-)

  4. Puštík píše:

    Pěkné povídání i fotky, ostatně jako vždy…

  5. fatal_error píše:

    Nechcem nejako byt drzy ale pokial je to mozne robte ohen iba z ne-ihlicnatych stromov. Tie obsahuju zivicu a ked to hori dostava sa to na jedlo a o silnych karcinogenoch hadam ani nemusim pokracovat. Vylet to bol ale pekny a ten gulas vypada skvele ! :-) Skoda ze nieje poriadnejsia zima.

    • SKW píše:

      V pohode, ja viem o čiernom karcinogénnom dyme z ihličnanov ;-) Nejak mi to však žily netrhá, ja nepečiem slaninu priamo v ohni ako greenhorn (o mojich spolupútnikoch radšej pomlčím – nedajú si povedať) ale nad uhlíkmi, prípadne mimo plameňa na žiari, slanina tak nieje začadená, začiernená ale pekne do zlatista upečená. Iste že sa nejaké škodliviny do nej aj tak dostanú, no na to kašlem. Človek dnes do seba trepe tony chémie cez kozmetiku od výmyslu sveta, haldu E-čok v potravinách, pesticídy a fungicídy na kupenskom ovocí a zelenine…atď atď … a nevadí mu to. V porovnaní s tým je domáca slanina pečená na smrekovom dreve zdravá strava :o)

      Tiež dúfam, že nás zima neobíde! Rád by som zrealizoval niektoré projekty, články a návody týkajúce sa zimy a hlavne snehu… no zatiaľ to vyzerá že môžem pokojne odložiť kabát a baranicu do skrine ;)

      Vďaka za komentár!
      S pozdravom,
      skw

  6. atti.hombre píše:

    Príjemná prechádzka lesom takto z kresla amigo-vďaka tu za ňu! Trocha nám teraz prituhlo tak baranicu neodkladaj :-D …inak asi začnem nosiť sadru na stopy so sebou…váha neváha!

  7. martinus333 píše:

    Super články, super návody, super blog! ;) Keď si prečítam nejaký z tvojich článkov, hneď mám chuť vyjsť von a zamieriť niekam do prírody. Dúfam, že si tu prečítam ešte mnoho podobných článkov a návodov ako doteraz. Nech sa darí!

    Martin

  8. samotár píše:

    Ahoj SKW,
    pekné foto aj článok,
    ahoj samotár

Pridaj komentár

