Koniec roka 2013 v Myslinách, časť 1.

Povaľujú sa mi tu nejaké fotky z konca uplynulého roka a myslím, že by bola škoda sa o ne nepodeliť. 25. decembra sme zavítali do Myslín a pobudli na chate až do 2 januára. Keď bol dobrý čas, túlali sme sa spolu s Andrejom, Dušanom a Paľom po lesoch. Narozdiel od dneška bola vo vyšších polohách ešte aká taká snehová pokrývka a tak sa dalo celkom dobre čítať zo stôp. Najviac pútali pozornosť medvedie, ktorých bolo neúrekom. Na svoje si prídu najmä stopári, nakoľko v príspevku je hodne stôp rôzneho druhu, ale i pár záberov z mojich činností okolo chaty. Článok som z dôvodu väčšieho množstva fotiek opäť rozdelil na dve časti. Prajem príjemné prezeranie.

25.12.2013, streda ráno. Vyrážame na prechádzku hore dolinou potoka Chocholná. Bolo trochu pod mrakom, no slnko sa usilovne predieralo pomedzi oblaky, teplota pár stupňov nad nulou. Chvíľu sme kráčali po lesnej ceste, ktorá sa hneď ako prejde cez potok, otáča smerom dole po opačnom svahu doliny. My sme pokračovali ďalej hore dolinou po druhej, takmer zaniknutej lesnej ceste, ktorú využíva už len zver ako chodníček.

Na odlomenom konári, ktorý vytŕčal do stredu chodníka bolo vidieť zachytenú srsť od jeleňej zveri, súdiac podľa výšky.

Miestami sa šlo priamo hore potokom až kým sme znovu nenatrafili na niečo schodnejšie.

Teritoriálne znaky medveďa.

Na pekne osvetlenom južnom svahu sme si trochu oddýchli a doplnili energiu horúcou čokoládou.

Na starej linke v smrečine pod Črchľou sme natrafili na prvé medvedie stopy v snehu. Neboli čerstvé a bol to mladý medveď.

Ďalšie stopy, tentoraz ešte menší medveď.

Krásny výhľad z odvoznej cesty, ktorá sa kľukatí okolo Bykova.

Síce sú už trochu roztopené, no toto musel byť celkom pekný maco. Porovnanie veľkosti s nožom mora classic no.1 (20 cm).

Tu bežal.

Schádzame strmým lesom do Myslinskej doliny.

26.12.2013, štvrtok ráno. Vyrážame smerom na Petrovú.

Ďalšie medvedie stopy. Bol to dospelý medveď a stopy pomerne čerstvé. Je nadpriemerne teplá zima a chlpáči nespia, potulujú sa po lesoch a hľadajú čosi pod zub. Medveď keď má možnosť tak využije príležitosť a ide radšej po lesnej ceste než po svahu, šetrí tak energiu. Takmer na každej ceste ktorou sme šli, bola jedna, niekedy i viac stopových dráh.

Tu sa vyšantil jeleň, kombinácia oderu parohmi s ohryzom – čerstvé.

A ďalšie medvedie laby.

Dvojstopa.

Vysoká aktivita raticovej zveri.

Jelenia zver v zime nepohrdne ani sitinami.

Staré pozostatky domov v dedinke Petrová.

Táto stopová dráha patrí jariabkovi lesnému (Tetrastes bonasia).

Diviačie stopy. Od jeleňa sa dajú rozoznať výrazným odtlačkom paratíc, ktoré sú širšie ako predné ratice.

Na lesnej ceste sme si urobili oheň a opiekli trochu slaniny. Dobre padne po hodinách túlania.

Schádzame dolinou Vyšného potoka.

Líščí trus.

Určite však nepatril tejto líštičke…

A toto je už dobre známy pohľad do doliny Myslín. Vzadu Dúbravský vršok a za ním vrch Zámok. Zakrátko sme došli k späť chate a doslova sme sa vrhli na vianočnú kapustnicu starej mamy ;).

POKRAČOVANIE — Koniec roka 2013 v Myslinách, časť 2

This entry was posted in Bleskovky, Na potulkách, Stopárstvo. Bookmark the permalink.

7 reakcií na Koniec roka 2013 v Myslinách, časť 1.

1. Waldläufer píše:

Hallelujah, dlho ocakavany report! S velkou porciou nadsazky povedane som Ti 25.12 mohol zakyvat. Ja som sa dokrivkal do Sebenin zrekognoskovat cestu na Tanovo. Dalej som sa tieto vianoce uz nedostal :( The same old story. Moje potulky boli teraz na pozorovania stop a fauny skupe. Mozno zato, ze to v lese bolo ako na Sv. Huberta. O to viac potesia Tvoje fotky. Opat tisko zavidim. Thumbs Up
    MfG
    Waldläufer

• SKW píše:

Ahoj Waldläufer! Tiež sme v tých dňoch počuli hodne výstrelov, boli tradičné spoločné poľovačky. Verím že tento rok to Táňovo dáš, držím palce, chce to len pevnú vôľu :) Vďaka za komentár a prajem všetko dobré!

skw

• Waldläufer píše:

Hi SKW, no ked mi prides naproti z Myslim tak moja vola dostanu silnu davku motivazy ;) Za obhliadku Tvojho revira (a miestnej medvedej populacie) sa mozem revansovat obhliadkou mojho revira :)
        MfG
        Waldläufer

2. Roman píše:

Jeden laický dotaz. Jestli v téhle lokalitě žije tolik medvědů, je nutné během letního spaní pod širákem odnášet všechno jídlo někam dál od tábořiště, případně se vybavit i jinak na možné setkání člověka s medvědem?

A díky za pěkný report.

Roman

• SKW píše:

Nazdar Roman, záleží to od toho či má človek v noci oheň alebo nie. Oheň je jedinou spoľahlivou ochranou pred medveďmi. Ak sa spí bez ohňa, je lepšie odniesť jedlo vo vzduchotesnej taške a vyvesiť ho na strom. Pokiaľ sa počas noci udržuje čo i len malý oheň, niet sa čoho obávať, medveď sa táboru vyhne, má z ohňa rešpekt a registruje ho z diaľky. Určite sa môže stať výnimka, no spal som mnoho nocí v týchto lesoch a pokiaľ horel oheň, nikdy nebol problém. Veľa urobí aj obyčajná petrolejová lampa, ktorá žiari dostatočne intenzívne na to aby upozornila šelmu že je tam človek. Treba tiež dbať na čistotu v tábore, nenechávať pohodené neumyté ešusy od guľáša, konzervy vypáliť v ohni atď.

Ako poslednú možnosť záchrany pred medveďom v prípade stretu odporúčam nosiť so sebou zápalnú svetlicu (road flare), ktorá vydáva veľmi silný žiar po dobu niekoľkých minút. Neexistuje aby medveď ublížil človeku cez silnú žiaru svetlice, je to spoľahlivý spôsob ochrany v poslednej chvíli, pokiaľ si človek zachová pri strete chladnú hlavu a má ešte čas svetlicu škrtnúť. Svetlica nič neváži a dá sa nosiť poruke, napríklad na opasku atď.

Vďaka za komentár a snáď som ti týmto aspoň trochu pomohol.
      S pozdravom,
      skw

• Roman píše:

Děkuji mnohokrát za info. Ta světlice je skvělý nápad, na Velkou Fatru, kterou mám moc rád jsem bral velký policejní pepřák (na spacifikování davu-skoro malý hasičák :-)
        ale směr větru je dost limitující element – ta světlice nemá chybu.
        Díky a díky za skvělé reporty, pravidelně kontroluji, kdy “vyjde” nový.

R

3. loki12 píše:

Jaj hneď som dostal chuť na slaninku do zlatova opečenú . Skvelý článok, vďaka.