Jeseň na Čabradi (11-13.10.2013)

S tým Čabraďom už asi niekomu poleziem na nervy, no stalo sa, minulý víkend som opäť navštívil Čabraď :). Už dlho sa mi v hlave premietala predstava hradu a jeho krásneho okolia v pestrých jesenných farbách, no doposiaľ nikdy som sem na jeseň nezavítal. Napravili sme teda Rolandovu neúčasť na zraze v auguste, Roland vzal so sebou aj syna Sebastiana a pridal sa aj lišiak Atti. Aj napriek dvom upršaným nociam sme strávili pohodový víkend v pestrofarebnom čabradskom údolí. Dúfal som, že budeme počuť chŕkať daniele, ktoré sú tu veľmi hojné a práve teraz im začína obdobie ruje.

Stretávka bola na Záhonku vo Zvolene v piatok okolo poludnia. Odtiaľ sme sa presunuli do Vrbovoku, kde sme nechali auto a pešo pokračovali popri roľníckom družstve až do údolia Litavice. Musím priznať, že už dávno som nebol tak nabalený ako teraz, bral som viac jedla než zvyčajne. Počas pochodu pofukoval príjemný chladivý vetrík a pomaly odoberal žlté lístie z korún stromov. Asi najkrajšiu zložku jesenných farieb tvorili žiarivo žlté listy javora poľného.

Krásne žltý hrabovo dubový les. Tento rok je bohatý na úrodu lesných plodov, najmä žaluďov. Lesná podlaha je nimi prakticky posiata, diviaky ale i daniele si veru prídu na svoje.

Z mŕtvej brezy ležiacej na okraji lesa som vzal zopár útržkov kôry na zapálenie ohňa. Je dobré myslieť dopredu a už počas pochodu využiť naskytnutú príležitosť nazbierať materiály na podpal. Dole pri rieke už brezy nerastú.

Okraje lesa často tvoria husté porasty trniek. Trnky sú výborné lesné plody, najmä keď ich pár krát dobre ošľahá mráz, síce sú trochu trpké, no zato celkom chutné. Niekoľko kríkov sme míňali kým sme nezahli do poľa, natrhal som si zopár na cestu, boli pekné veľké a už boli fajne zmäknuté.

Prechádzame strniskom k starej vozovej ceste. V diaľave sa ozývajú krkavce svojím charakteristickým kŕkaním.

Pohľad na hrad z vozovej cesty. V jesennom šate ho zažívam prvýkrát.

Jesienka obyčajná (Colchicum autumnale).

Urobili sme si krátku prestávku pri kaplnke pod hradom. Sebastianovi sa odlepila podrážka a tak Rolo fixoval paracordom ako sa dalo.

Po doplnení vody pri prvom prameni smerujeme k lúčke pod bralom.

Dorazili sme do starého tábora a hneď sme sa pustili do táborníckych prác. Zbehol som do lesa po nejaké suché raždie nech nám oheň praská do rytmu, kým budeme pracovať na svojich prístreškoch. Na zapálenie som použil firesteel a brezovú kôru nazbieranú cestou. Rolo postavil vodu na kávu/čaj a ponúkol nás výbornými domácimi müsli tyčinkami.

Atti zvolil svoju overenú 95-kovú celtu.

Roland si rozložil holandský bivak, nad ktorý neskôr napol DD celtu.

Sebastian sa zavesil do hamaky medzi jelše.

Ja som testoval svoj setup do zimy. Dve ruské/poľské peleríny spojené dohromady a získal som celkom útulné típí. Dostatok miesta aj na batoh a topánky, či životný priestor počas nepriaznivého počasia.

Nedávno som obetoval nemeckú ihličkovú celtu na výrobu obalov na ešus a fľašu. Vzal som zvyšnú polovicu celty so sebou, že si v tábore urobím luxusné posedenie – zálesácke kreslo. Neľutoval som ďalšie gramy navyše v batohu. Vybehol som do lesa pod bralom a za chvíľu som sa vrátil s tromi suchými brvnami, ktoré vytvorili konštrukciu kresla. Je to jednoduché, stačí koly zviazať paracordom do tvaru trojnožky a priviazať celtovinu v troch bodoch ako na fotkách nižšie. Môžete sa stretnúť aj s verziou, ktorá má v dolnej časti priečku z dreva, no z mojej skúsenosti je pohodlnejšia takáto varianta.

Zotmelo sa a nastal čas prípravy jedla. Robil som praženicu so slaninou a cibuľou, Rolo varil zeleninovú polievku. Pohodlne som sa usadil do svojho kresla a vychutnával si teplé jedlo a večernú pohodu. Obloha sa zatiahla a začal padať dážď. Spočiatku to boli len slabé prehánky, ktoré sa neskôr premenili na pokojný nočný dážď. Zaliezol som pod celtu ako prvý. Chlapi prečkali kým dážď ustane a zaliezli až neskôr keď naplnili žalúdky.

Ráno sme mali úžasný budíček. Ticho v doline odrazu prerušil ďateľ, ktorý bubnoval na stromoch rôznej hrúbky a vydával tak zvuk v rôznych tóninách. Najprv na veľkom dutom strome, čím vznikal mohutný nízky tón, neskôr preletel na tenší strom a klopot už znel inak. Bolo to pre mňa príjemné prebudenie do hmlistého rána.

Po daždi neostalo v ohnisku nič živé. Zamieril som do lesa pod bralom pohľadať niečo vhodné na rozloženie ohňa. Do oka mi padla odlomená hrubá jaseňová vetva.

Drevo vovnútri bolo suché. Vzal som odpílený kus do tábora a pripravil tenké štiepané drievka na podpal.

Jaseňové drevo veľmi obľubujem, pretože čo sa paliva týka, je to jedno z najlepších. Suché horí jasným plameňom a prakticky bez dymu.

Kým sme raňajkovali, nad bralom sa zjavil krúžiaci sokol a dával o sebe vedieť svojim charakteristickým sokolím hlasom. Zrejme mu robili starosti krkavce, ktoré bolo tiež vidieť prelietať nad skalným previsom. Po raňajkách som sa trochu zabával so strúhaním chlpatého polienka (Featherstick). Moja Mora 511 si s jaseňovým drevom rozumela veľmi dobre.

Tiež som si precvičil zapálenie polienka iskrou z firesteelu. Najprv bolo potrebné nastrúhať jemné stružlinky, ktoré iskru v pohode zachytia.

S Rolandom sme neskôr zbehli k prameňu naplniť fľaše a urobiť zopár fotiek jesennej krajiny.

Len čo sa slnko vyškriabalo nad líniu jelší, ktoré lemujú rieku Litavu, postavili sme na lúke trojnožky a prevesili vyvetrať spacáky.

Dopoludnie sme strávili oddychom v tábore. Na večer, keď bude lepšie svetlo na fotografovanie, sme mali naplánovanú prehliadku hradu.

Kým Atti varil hubovú polievku, ja som z hrubej jelšovej metrovice vyrezával lopárik alebo ak chcete dienko. Použil som ho na pečenie banoku a neskôr pri príprave večere na krájanie ingrediencií.

Vzal som z domu nejaké gaštany. Zopár z nich som očistil od šupky a polámané pridal do cesta na banok. Zvyšok sme si upiekli večer na panvici.

Príprava cesta na banok. Hladká múka, trocha vanilkového cukru, kypriaci prášok a kúsky gaštanov.

Pečenie na lopáriku. Pred prilepením cesta je dobré lopárik nahriať nad ohňom a cesto trochu navlhčiť aby bolo lepkavé. Pečie sa pomaly v primeranej vzdialenosti od ohňa.

Do zlatista upečený banok.

S Rolom sme si ho trochu osladili medom.

Keď dozrel čas, vyrazili sme na obhliadku hradu. Atti sa ponúkol za strážcu tábora.

Počas našej návštevy hradu sa okolo premlelo niekoľko turistov. Pochodili sme pomedzi múry a pokochali sa výhľadmi na lesy. Od poslednej návštevy som opäť postrehol nejaké zmeny, je sprístupnená tretia brána a v podzemí prebiehajú vykopávky. Taktiež badať zvýšenú aktivitu turistov a objavilo sa viacero nových chodníčkov na predtým zarastené miesta.

Navrhol som Rolovi, že bude fajn zbehnúť k posedu na Greňovom ováli pretože výhľad na hrad a bralo fakt stojí zato.

Rolo zbadal v lese pred nami záhadný biely pohyb. Dohodli sme sa teda, že sa rozdelíme a pekne obídeme ovál. Ja so Sebastianom sme mali šťastie na malú skupinku danielíc, z ktorých jedna bola albínka. Ospravedlňujem sa za rozmazanú fotku, no danielice utekali ako pojašené a toto je asi najlepšie čo sa mi podarilo zachytiť.

Večer vykukli hviezdy a my sme sa zoskupili okolo táboráka a uvarili si niečo pod zub. Ja som si urobil zálesácky mix – fazule so slaninou, cibuľou, cesnakom a klobásou. Rolo tiež kuchtil niečo podobné a Atti si poopekal ražniči. Ako dezert sa podávali pečené gaštany.

Tento večer sme strávili pri táboráku trochu viac času. Náruživo sme debatovali o zaujímavých témach a vychutnávali si príjemnú atmosféru a teplo ohňa. Keď dozrel čas, zívajúc sme sa pobrali pod celty, tentokrát som odchádzal od ohňa ako posledný. Obloha sa začala zaťahovať a krátko na to ako som zavrel svoje típí, začal padať silný dážď.

Tej noci bola slušná búrka, niekoľkokrát som postrehol záblesky akoby vonku niekto cvakal foťákom. Celty zvládli dážď v pohode, jediným zádrheľom bolo šitie, ktoré nie je impregnované a občas mi padla kvapka na čelo z niektorého z gombíkov. Je to tým, že impregnovaná je len samotná látka predtým než je pelerína zošitá. Doma ma teda čaká veľké impregnovanie a už sa na to celkom teším.

V nedeľu ráno sme mali opäť krásny budíček, za riekou vytrvalo chŕkal daniel. Začul som šuchot pod Attiho celtou, čo mi dávalo signál, že nie som sám kto je hore a s úžasom počúva zvuky danielej ruje. Potreba vyprázdniť sa ma vydurila z teplého spacáka. Postrehol som Attiho ako zháňa drevo na rozloženie ohňa. Všetko bolo premočené na totálku. Ponúkol som sa, že pôjdem vziať znovu z toho jaseňa, ktorý nás podržal minulé ráno. Spoločnými silami sme opäť táborák oživili a postavii vodu na kávu a čaj.

Vybral som sa potichu k prameňu dúfajúc, že zazriem toho rujného daniela. Bez úspechu, daniel si zrejme hrabká svoju jamku niekde obďaleč v lese na druhej strane lúky.

Ťažká hmla zaliala údolie v to ráno. Aj preto bolo zvuky tak dobre počuť aj z väčšej vzdialenosti.

Slnko si však pomaličky ale iste vybojovalo prevahu nad hmlistým závojom.

Zakrátko sa nám naskytol idylický pohľad na bralo a krásne belasú oblohu popretkávanú obláčikmi. Do toho šumelo padajúce lístie z jelší. Jedným slovom paráda.

Či sme chceli alebo nie, nadišiel čas opustiť toto krásne údolie a vrátiť sa späť do civilizácie. Celty sme pred zbalením vysušili na kraji lesa kam dopadalo slnko. Každý si mĺkvo robil to svoje, balili sa batohy a upratovalo sa táborisko. Tyče z prístreškov sme poukladali naspäť do rázsochy jednej z jelší, aby boli k dispozícii pre ďalších návštevníkov. Rozlúčili sme sa s týmto krásnym miestom a pravou stranou rieky sme vykročili smerom k mostu a následne na starú vozovú cestu.

Pred roľníckym družstvom nás ešte potešil pohľad na dva kusy srnčej. Krásna bodka za úžasným víkendom.

Moje očakávania na tento víkend sa naplnili vo všetkých bodoch. Ideálne jesenné počasie, skvelí parťáci, krásna príroda a neopakovateľné momenty, proste perfektne strávený čas vonku. Ďakujem za všetko chlapi a teším sa na ďalšiu spoločnú akciu medzi stromami!

This entry was posted in Zrazy a akcie. Bookmark the permalink.

12 reakcií na Jeseň na Čabradi (11-13.10.2013)

  1. Lesní želva píše:

    Jo, tam je to krásné asi pořád. Díky za report, jako bych tam byla s vámi. ;-)

  2. Waldläufer píše:

    Pastva pre oci.

  3. Bobek píše:

    Ahoj,
    osobně si myslím že s tímto na nervy nikomu nepolezeš…
    Krásné místo v jiné roční podobě a ještě pod jiným úhlem vypadá čarokrásně.
    Opravdu jsi umělec v pravém slova smyslu.
    Jen tak dál a děkuji za příjemnou ranní chvilku při čtení tvých slov.
    Snat to někdy vyjde i mi….

  4. Looks like this trip had just about everything! I really like that tipi-type shelter. Thanks for showing, and glad to see you blogging again regularly. :)

  5. Martin píše:

    Kľudne sem dávaj zážitky z Čabrade aj každý deň :) Krásne prostredie, určite super ľudia a nadherne fotky z tábora.

  6. juraj1974 píše:

    No tak utrel som si slinku a davam palec hore. Tisko v dobrom zavidim. Vdaka priatelu za krasny reportik.

  7. atti.hombre píše:

    Vďaka veľká amigos za pekný víkend. ak sa bude dať tak isto sa ešte s vami niekam odtrhnem-uvidíme. Díky za report ;-)

  8. Natti94 píše:

    Takto to vyzerá,keď sa jeseň rozhodne poblázniť svojou elegantnou nostalgiou duše vandrovnícke a túžba s ňou splynúť dostane rozlet… :)

  9. chameleonsk píše:

    Hoooj priateľu…vďaka za príjemnú spoločnosť u ohňa a sprevádzanie bájnou Čabraďou. Jo..a vynikajúce lakocinky. Jaj, či by som si dal. :-)

  10. Kozo píše:

    Ak Ťa Čabraď raz chytí, už Ťa len tak ľahko nepustí. :)

  11. Petr píše:

    Krásný příspěvek, trochu závidím. Věděli jste, že Colchicum autumnale, ta kytička s růžo-fialovými květy je krome toho, že je jedovatá i velice užitečná ? Colchicin, její jed, je totiž tzv. mitotickým jedem, blokuje dělící vřeténko v průběhu buněčného dělení a jeho použití stálo u zrodu “cytogenetiky”, tj. nauky o chromozómech. Léta se používal práškový colchicin v humánní cytogenetice. Dnes se používají méně jedovaté chemické deriváty této látky tzv. colcemidy.

    Děkuju

    Petr

  12. SKW píše:

    Ďakujem za vaše komentáre priatelia! :)

    s pozdravom,
    skw

Pridaj komentár

