Čabraď po tretíkrát (15-19.08.2013) časť 2.

Po návrate do tábora som sa rozhodol zatrénovať si zakladanie ohňa trením s tým, že materiály na výrobu setu si nazbieram priamo v teréne. Keďže na malej lúčke smerom k hradu som postrehol suché divozely, voľba metódy bola jasná – Hand drill. Divozel je výborný materiál na vrták. Dúfal som, že sa medzi stonkami nájde aspoň jeden rovný, nezvetraný kus.

Za krátku chvíľu som vyselektoval krivé, nekvalitné kusy a odchádzal som z lúčky s dvomi schopnými stonkami. Pri prezeraní stoniek som po každej zámerne poklepal a vytriasol semienka. Napomohol som tým rozmnoženiu rastliny, vďaka čomu tu aj v budúcnosti budú zdroje na výrobu ohňového setu.

Ako ohňovú dosku som použil lipové drevo z veľkej padnutej lipy. Divozel v kombinácii s lipou sa mi v minulosti veľmi dobre osvedčil. Síce je trochu problematické nájsť nespráchnivené suché lipové drevo v prírode, no nie je to nemožné. Odlomil som niekoľko haluzí a po zarezaní a teste nechtom som vybral tú, ktorá sa mi najviac pozdávala.

Dva vrtáky a lipová haluz pripravené na výrobu setu.

Keď som v predchádzajúcej časti reportu spomínal užitočné rastliny, spolu s vratičom a rebríčkom rástla na lúke ešte jedna, užitočná najmä v oblasti zapálenia ohňa. Pichliač roľný (Cirsium arvense) je známy plevel, rastúci na lúkach, na okrajoch polí a pozdĺž poľných ciest. Jeho semeno má chumáče podobné páperiu a je vetrom prenášané na veľké diaľky. Toto jemné páperie je vynikajúce na predĺženie životnosti uhlíka a jeho rozrastenie. Nazbieral som za dobrú hrsť a vybral sa naspäť do tábora.

Pripravený set. Vrtáky som očistil od hrubých nečistôt chrbtom noža. Na jemné dočistenie som si pri rieke vyrobil improvizovaný šmirgeľ. Do handričky som si na dlaň nabral suchý jemný piesok a prebehol ním tenší vrták. Čím dôkladnejšie vyhladíte vrták, tým nižšie je riziko vzniku mozoľov.

Zabehnutý set s vypálenou jamkou, pripravený na hlavné vŕtanie. Na hniezdo som použil suché seno a do jeho stredu, kam poputuje uhlík, som vložil nazbierané páperie z pichliača.

Výsledok vŕtania – žhavý uhlík.

Rozfúkavanie do plameňa.

A máme oheň. Za priaznivých podmienok sa dá úplne v pohode založiť oheň použitím techniky dlaní – hand drill, so setom vyrobeným priamo v teréne. Vo vlhkom a daždivom počasí by to však vôbec nebolo také jednoduché. Za horších podmienok je vhodnejšie zvoliť ohnivý luk, pri ktorom je možné použiť širší okruh materiálov a má väčší potenciál.

Juro si tiež dobre zatrénoval.

Pri hand drill metóde sa s niektorými typmi vrtákov dá dosiahnuť uhlík na konci vrtáka bez toho, aby sme vôbec potrebovali vyrezávať zárez. To môže byť obzvlášť užitočné keď nemáte nôž. Jurovi sa to podarilo priamo na prvý pokus. Zaujímavé je, že uhlík sa vytvorí najčastejšie v mieste kde je pozdĺžna prasklina pretože tam má najviac kyslíka.

A ešte uhlík vytvorený klasicky cez zárez.

Nastal čas obeda a k slovu sa dostali špagety s morcadelou. Joda sa počas varenia pažravo napchával piškótami.

Tentoraz sa nedal nahovoriť na pravidlo polky balíka. Zato mne sa podarilo vytvoriť pravidlo plného ešusu. Mal som čo robiť aby som svoj náklad zvládol na jeden raz :).

Z tenkého lieskového prúta som si už tradične vyrobil vidličku. Proti rozštiepeniu som ju zaistil vláknami z pŕhľavy.

Príprava na tráviaci proces.

No a takto nejak to vyzeralo po obede. V tábore sa povaľovalo niekoľko lenivých mrcín.

Juro tiež vykúzlil farebnú fajnotu. Slaninka, cibuľka, fazule a kukurica.

Neskôr sa prejavil nadbytok energie a každý ju využíval iným spôsobom. Joda rúbal drevo…

… ja som opäť trénoval hand drill.

K večeru sme očakávali príchod poslednej skupiny členov fóra. Joda dostal nápad vyrobiť si prak a trochu si zahádzať do diaľky. Začala sa teda dlhá pátracia akcia po materiáloch na výrobu praku, konkrétne po záhadnej koženej rukavici, ktorú videla Marcela niekde pri rieke. Našli sme však len starú topánku – číňanku. Joda z nej vyrezal jazyk, naviazal dve šnúry a prak bol hotový. Nestihli sme hodiť viac než pár hodov a zrazu sa od brodu Litavy vynorilo niekoľko postáv. Hneď nám začalo byť veselšie, prišiel Atti s rodinou a traja mušketieri z východu – Legil, Kelko a Mohadive.

Vyhladnutí a vysmädnutí posadali k ohňu a už sa varilo niečo pod zub. Erik sa nám postaral aj o prísun vitamínov, na trávu hneď z príchodu položil kusy rozbitého melónu, ktorý niekomu počas pochodu spadol. Bez váhania som si odvalil poriadny kus sladkej dužiny. Tábor oplýval aktivitou, zrazu pribudla univerzálna drvička, lámačka a štiepačka dreva značky Legil. Behom krátkej chvíle naporcoval takmer všetko nanosené drevo. Keď začal rukami drúzgať polená o ležiaci jelšový kmeň, všetky kosti v tele ma boleli :). Ostatní stavali prístrešky, keďže tma čakala za rohom. Atti rozložil stan, podobný ako mal Andrej s Jodom, a východniarska partia postavila improvizovaný trojbivak najďalej od ohňa, vraj kvôli chrápaniu.

Pája tiež prerobila napnutie celty a jednu stranu zdvihla nahor. Získala tým viac priestoru na pohyb pod celtou.

Ani sme sa nenazdali a noc na nás spoza toho rohu naozaj vybehla a začala tradičná večerná táboráková pohoda. Lovci lieskových orechov na čele s Jurajom podnikali ťažké výpady k rieke s čelovkami na hlavách, údajne kvôli lepšej viditeľnosti a neschopnosti liesky sa v noci ubrániť. Druhý večer som vydržal hore podstatne dlhšie. A oplatilo sa.

Nasledujúce ráno som vyšiel pozorovať východ slnka spoza hory. Atti už postával pri ohnisku a prebúdzal oheň k životu. Juraj na dnes naplánoval návštevu Hrušova, kde sa konala už tradične Hontianska paráda. Na tejto slávnosti som bol prvý krát, no už mám skúsenosti s podobnými podujatiami. Vyrazili sme pred obedom, pešo sme prešli od hradu po modrej až po Červenú hlinu, odkiaľ nás Juraj odvozil autom do Hrušova. Slávnosti boli fajn, až na to drzé vstupné. Túlali sme sa medzi stánkami, kochali sa rôznymi remeselnými i neremeselnými výrobkami a ich cenami. Dali sme si tiež dobrý poľovnícky guľáš, doteraz ľutujem že som nešiel na dupľu :). Nazad sme sa vrátili večer okolo siedmej (poniektorí aj skôr) a opäť sme sa preladili na tábornícku frekvenciu.

Prvý večer sa o prípravu dreva postarali dámy, dnes sme sa tomu už nevyhli. Nabehli sme do lesa kúsok od previsu a spracovali suchého spadnutého duba. Pája uvarila výbornú večeru, fazule s nakrájanou zeleninou a slaninou. Malo to len jednu nevýhodu… bolo nás toľko, že každému sa ušlo akurát na rozdráždenie chuťových buniek :). Pri táboráku som dlho neposedel, celý deň na silnom slnku vo mne veľa síl nezanechalo a tak som zaľahol medzi prvými.

V nedeľu ráno sa pobyt na Čabradi pre väčšinu účastníkov pomaly končil. Po rannej očiste a raňajkách sa všetci s výnimkou Andreja, Jody a mňa pobalili a vypravili naspäť do civilizácie. My traja sme ostali až do pondelka. Podvečer, keď sa trochu schladilo a slnko upieralo svoje lúče na južné svahy, vyrazili sme sa prejsť k miestu, ktoré nám poradila Túlavá Jackie. Je to juhozápadná časť Greňovho oválu, neďaleko červeného posedu. Je odtiaľto úžasný pohľad na bralo a hrad zároveň. Cestou sme sa zastavili pri prameni načapovať si trochu čistej pramenistej.

Jackie mala pravdu, toľko skrytej krásy na jednom mieste.

Po návrate do tábora prevzal Joda žezlo hlavného kuchára. Najprv uvaril výbornú šošovicovú polievku a následne prišiel dezert – Vanilkový puding s piškótami :)

Nebíčko v papuľke :)

Nasledujúce ráno sme vstali za brieždenia, zbalili bágle a vyrazili do Vrbovku na autobus. Na poliach nad JRD sme narazili na 7 člennú čriedu danielej zveri. Nanešťastie, foťák som zbalil do batohu a kým som ho vytiahol, daniele zašli do lesa. Bola by to krásna bodka za výbornou akciou.

Na záver spoločná foto z Attiho dielne. Vďaka vám všetkým, ktorí ste prišli, za krásny predĺžený víkend, ešte krajšie zážitky a nezabudnuteľné momenty. Čabraď opäť nesklamal a ukázal sa vo svojej plnej kráse. Verím, že ešte dlho budem chodiť na tieto miesta a zdieľať teplo táboráka s priateľmi. Lesu zdar!

P.S.: Čo som zabudol spomenúť (a to som toho určite dosť zabudol spomenúť :) určite nájdete v Pájinom skvelom reporte.

This entry was posted in Oheň, Zrazy a akcie. Bookmark the permalink.

14 reakcií na Čabraď po tretíkrát (15-19.08.2013) časť 2.

  1. divox píše:

    Skvelé čítanie amigo.Máš talent,len tak ďalej.

  2. Bobek píše:

    Ahoj,jste skvělá parta a já jsem z toho všeho v sedmém nebi…
    Jen mít trošku více času a běžím za váma.
    Zatím podnikáme jen jednodenní výlety,ale Tvé zkušenosti se snažím uvést k mým častým činostem.
    Vyrobil jsem nůž, vyřezal lžičku, koupil a upravil batoh… http://sobek.rajce.net/ukazka
    Ale s tím co děláš se nemůžu rovnat .
    Hluboká poklona a přírodě zdar.

    • SKW píše:

      Ahoj Bobek! Vďaka za komentár, cením si Tvoje slová! Som rád že sa Ti páčil report a že na blogu nachádzaš inšpiráciu. Tvoje výrobky vypadajú super, vďaka za link. Pokračuj aj naďalej v tom čo Ťa baví, o tom to celé je, človeka to napĺňa radosťou a šťastím :)

      Prajem všetko dobré!
      skw

  3. Majo píše:

    Určite to bola výborná akcia s partiou dobrých kamarátov.

  4. Joda píše:

    fajnový odpočinkový víkend… díky všem za hezky strávený čas. Tu dálku na slovensko se vyplatí jet ;)

    • SKW píše:

      Zdar kamaráde! Veľká vďaka, že si opäť prišiel! Si jedinečný človek a som rád že Ťa poznám! :) A vďaka aj za to, čo si ma počas Tvojej návštevy naučil. Dúfam, že sa čoskoro uvidíme!

      M

  5. chameleonsk píše:

    Vynikajúco napísaný report. Nejde len o popis samotného priebehu/zrazu, ale o štýl písania. Nielen poučíš resp. naučíš niečo nové, no vyžaruje z článkov oddanosť, láska a pokora k prírode. Kiež by takýchto vynímočných ľudí nebolo tak málo.

  6. juraj1974 píše:

    Ja si dovolim podakovat vsetkym zucastnenym za pokojne straveny cas v spolocnosti priatelov.

  7. Petr píše:

    Opět, velice pěkný návod na Hand drill techniku, moje zkušenost je pořád ta, že bez Thumb loops (smyčkami na palce), se mi nedaří získat potřebný tlak na destičku a pokud mám uhlík, tak použiju radši práchno z kopytníku na rozdělání, než samotný uhlík… ale funguje to. Na Tvým článku se mi líbí, že jsi použil nůž a suroviny z přírody. Já to suším doma…
    Petr

Pridaj komentár

