Veľká Fatra (29-30.06.2013)

Teraz trošku z iného súdka – turistického. Posledný júnový víkend som strávil na horách v spoločnosti dobrého kamaráta, bývalého spolužiaka Jakuba. V sobotu ráno sme vyrazili zo Zvolena autom smerom na Liptovské Revúce, kde bol začiatok a vlastne aj koniec našej pešej túry. Na vytýčenú trasu o dĺžke približne 35 km sme mali dva dni, takže sme sa nikam neponáhľali a naplno si vychutnávali pobyt v krásnom prostredí Veľkej Fatry. Čo sa týka počasia, na celý víkend hlásili v horských oblastiach prehánky a búrky. Mali sme však šťastie, až na posledných pár kilometrov nás nezastihol vážnejší dážď a premenlivé počasie nám ponúklo mnoho zaujímavých pohľadov na okolité hory. Popri scenériách som si často všímal najmä okolitú flóru a tak si na svoje prídu hlavne fanúšikovia botaniky, medzi fotkami nájdete niekoľko viac či menej známych druhov.

Síce som mal väčší batoh než bolo na dva dni potrebné, s vybavením som to nepreháňal (až na ten vankúš ;). Obsah môjho batohu bol nasledovný – trojsezónny spacák, nafukovačka + nafukovací vankúš, náhradné oblečenie, pončo, 3 litre vody, nôž, suchá strava na dva dni a polovica Kubovho dvojmiestneho stanu (Jurek). Začiatok našej túry bol v dedinke Vyšná Revúca (720 m n.m.) odkiaľ sme vyšlapali Suchou dolinou popri potoku Revúca do Rybovského sedla (1316 m n.m.). Toto bol prvý ťažší úsek so stúpaním až kým sme sa nedostali na hlavný hrebeň.

Udatník lesný (Aruncus sylvestris).

Na začiatku trasy sme postrehli množstvo týchto zaujímavých chrobákov – tvrdoň deväťsilový (Liparus glabrirostris).

Prechádzame bukovým lesom a začína padať dážď. Očakávali sme, že prehánky budú častým javom tento víkend.

Hliva buková (Pleurotus pulmonarius). Výborná jedlá huba.

Na hornej hranici lesa. Postupujeme slabo zreteľným chodníkom, našim cieľom je dostať sa na hlavný hrebeň.

Horný úsek horského potoka Revúca.

Nevedel som sa nabažiť tej priezračne čistej vody. Mnoho ľudí si ani neuvedomuje aké máme na Slovensku veľké bohatstvo.

Na hornom úseku potoka je vstavaná rúra, kde som si doplnil malú fľašu s vodou. Napiť sa tu však dá prakticky kdekoľvek.

Výhľady z Rybovského sedla.

Na trávnatých svahoch práve v tomto období kvitne táto krásna orchidea – päťprstnica obyčajná (Gymnadenia conopsea).

Zerva hlavičkatá (Phyteuma orbiculare).

Cesnak hadí (Allium victorialis).

Veternica narcisokvetá (Anemone narcissiflora).

Pomaly stúpame na Krížnu (1574 m n.m.).

Ďatelina alpská (Trifolium alpestre)

Kozia brada (Tragopogon orientalis).

Vojenský objekt spojovej služby s vysielačmi na vrchole Krížnej.

Kráčame po veľkofatranskej magistrále smerom na najvyšší vrch Veľkej Fatry – Ostredok.

Kýchavica biela Lobelova (Veratrum album sup. Lobelianum).

Žltohlav najvyšší (Trollius altissimus).

Pohľad späť na Krížnu.

Ostredok (1592 m n.m.). Spoločnú fotku sme kvôli zlému svetlu na smerovníku robili s výhľadom na Suchý vrch.

Horčinka horká (Polygala amara).

V diaľke nás očakáva kopec ktorý dostal pomenovanie podľa svojho tvaru – Ploská (1532,1 m n.m.)

Výšľap na Ploskú mi dal poriadne zabrať, mali sme za sebou už väčšiu časť trasy a toto bolo posledné väčšie stúpanie. Nasledoval už len pomalý zostup a hľadanie miesta na prenocovanie.

Nie ďaleko za Ploskou sa nachádza výdatný prameň. Chvíľu sme tu pobudli, a doplnili zásoby vody.

Prechádzali sme cez národnú prírodnú rezerváciu Čierny Kameň, na vrchol sme však nevystupovali. V rezervácii sa nachádzajú pôvodné, ľudskou činnosťou minimálne poznačené biotopy európskeho významu s pestrými spoločenstvami fauny a flóry s množstvom vzácnych druhov.

Približne o siedmej večer sme sa utáborili na lúke pod horou. Tesne po rozložení stanu a vecí na spanie začal padať dážď. Unavený som zaspal v priebehu niekoľkých minút. Fotky sú urobené nasledujúci deň ráno.

Ráno nás slnko rýchlo vykúrilo zo spacákov. Po rozzipsovaní stanu sa nám naskytol takýto pohľad na krásne jasnú oblohu.

Neďaleko nášho nocoviska tiekla horská bystrina, kde sme sa umyli a doplnili vodu. Zbalili sme stan a po raňajkách sme opäť vyrazili na cestu. Čakalo nás ešte niekoľko menších kopčekov a vrch Rakytov.

Pohľad späť na vrch Čierny kameň (1479,4 m n.m.)(vľavo) a Ploskú (v strede).

V Južnom Rakytovskom sedle sme počas prestávky zažili zaujímavý zážitok. Ja som sedel na okraji porastu vyššej trávy, takže som bol pomerne schovaný. Kubo si postojačky prezliekal goráčové nohavice za priedušné a zrazu mu z ničoho nič na chrbát prisadol mladý jastrab. Zrejme si ho zmýlil z nejakým bidlom. Kubo ho nevidel ale zacítil :) a reflexívne ho rukou odstrčil. Kým som sa stačil spamätať čo sa vlastne stalo, jastrabík bol preč. Chvíľu sme na seba s údivom pozerali. Možno to bol len mladý neskúsený a zvedavý jedinec, alebo uletel nejakému sokoliarovi, ťažko povedať. Rolničky na nohách však nemal, to by som si všimol hneď. Každopádne sme sa na tomto nevšednom zážitku náramne pobavili.

Pokračujeme ďalej v našej ceste, pred nami sa týči posledný veľký vrch – Rakytov (1567 m n.m.).

Nádherný pohľad späť.

Na vrchole Rakytova sme posedeli a doplnili energiu nejakými sladkosťami. Počasie sa opäť zmenilo akoby luskol prstom. Pobrali sme sa smerom na Severné Rakytovské sedlo.

Arábka chlapatá (Arabis hirsuta).

Dúška materina (Thymus serpyllum).

Egreš obyčajný (Grossularia uva-crispa). Veľmi známy kríček s jedlými plodmi.

Zo sedla nás čakal dvojhodinový zostup Teplou dolinou k horárni Teplé. Chodník bol dosť zdevastovaný od kráv, ktoré sa sem chodia pásť z dediny. Niekde na pol ceste sme sa zastavili v turistickej útulni Limba, čo je vlastne prerobená poľovnícka chatka. Len čo sme dojedli posledné zvyšky jedla, začal padať dážď. Chvíľu sme posedeli vnútri a podebatovali s pohodovým chatárom. Keď prestalo padať, pobrali sme sa ďalej. Cestou sme stretli dvoch cyklistov, tlačiacich bicykle hore kopcom. V jednom z nich som spoznal spolužiaka zo strednej školy, ktorý chodil síce na iný odbor než ja, no sme rovnaký ročník. A tak sme sa zakecali, popýtali sa nás na trasu, plánovali spraviť nejaký ten downhill. Aký je ten svet malý :)

Posledný úsek našej cesty bola odvozná asfaltová cesta vedúca až k horárni. To nám už padal slušný lejak a nevyzeralo to, že sa chystá tak skoro prestať. A tak sme pomaly v sprievode dažďových kvapiek zišli až dole k hlavnej ceste. Kubo za krátky čas chytil stopa, vyviezol sa do Vyšnej Revúcej po auto, nalodil mňa aj s batohmi a nasledoval návrat späť do Zvolena.

Týmto reportom zároveň vyjadrujem vďaku kamarátovi Kubovi za parádny víkend. Verím, že to nebola naša posledná akcia a teším sa na ďalšie podobné túry po našej krásnej slovenskej zemi.

This entry was posted in Turistika. Bookmark the permalink.

12 reakcií na Veľká Fatra (29-30.06.2013)

  1. atti.hombre píše:

    Parádne fotky…parádny víkend.

  2. Martin Stiglinc píše:

    Ako vzdy … super foto report :D Diki za citanicko a hlavne “nadherne fotky z hrebeňa”.
    PS: na tej jednej fotke to nebude skôr Tvrdon devatsilovy? Oni sa sice obaja na seba hrozne podobaju ale smrekovy by mal byt o nieco matnejsi a devatslilovy je skor tak ako hore na fotke lesklejsi :D Ale zas na druhej strane uz je to 10 rokov co som prec zo skoly :))))

    • SKW píše:

      Ahoj Martin! Vďaka za komentár i za opravu! Máš pravdu, je deväťsilový, však sa aj v ich blízkosti nachádzal. Opravím!
      Toto je dôkazom, že si v tej škole dával väčší pozor než ja! :)

      Prajem všetko dobré,
      skw

  3. zelenaliska píše:

    Velmi Pekny Report, inak s tou nasou vodou mas velikansku pravdu. Moja draha ma co docinenia s vodou a akym sposobom si ju koli prachom a spokojnosti (zamozneho) jedinca devastujeme :( je az neskutocne to pocuvat…

    • SKW píše:

      Ahoj zelený lišiak! Ja si pitnú vodu vážim viac než rôzne materiálne statky, ktorými sme obklopení… A uvedomujem si jej cenu čoraz viac, keď vidím ako sa z našich potokov a riek v nižších polohách stávajú stoky toho čo vyprodukujeme. Myslím si, že voda v budúcnosti naberie hodnoty porovnateľné s cenou ropy a zatiaľ ešte môžme byť radi, že máme voľne v prírode možnosť napiť sa zo studničiek bez poplatkov.

      S pozdravom
      skw

  4. Mato píše:

    Krásne fotky :) škoda že sme sa tam nestretli ja som tam bol presne o týždeň neskôr.. zaujímalo ma ako sa volajú tie rastliny No konečne to už budem vedieť :)

  5. Waldläufer píše:

    Krasa, tak som sa dockal zelenych hor. Akurat ze namiesto pozorovani fauny – flora :( Zo vsetkych biologickych disciplin ma botanika bavila asi najmenej. Tym nechcem povedat, ze je menej zaujimava.
    Mfg
    Waldläufer

    • SKW píše:

      Ahoj Waldläufer, vďaka za komentár! Pozorovanie flóry je podstatne jednoduchšie :D Snáď sa mi pošťastí toto leto nafotiť aj nejakú zver, ináč štatisticky sa mi to viac darí v zimnom období.

      s pozdravom
      skw

  6. jj píše:

    a co medved?nevideli ste. pripadne co ste mali na jeho odplasenie? a kde a v com ste mali odlozene jedlo ked ste spali v stane? osobne neviem ci by som sa odvazil tam stanovat

    • SKW píše:

      Ja jedlo nosím v zaviazanej igelitovej taške, a jednotlivé potraviny navyše v sáčkoch. Tiež nosím vo vrecku paprikový sprej ako akúsi poslednú možnosť obrany ale pravdupovediac, medveďmi sme sa na tomto treku vôbec nezaoberali. Neviem čím to je ale nejak z nich nemám obavy. Viem že to znie hrdinsky, nezodpovedne a riskantne, ale proste tak to cítim. Som presvedčený, že tak ako my nemáme záujem o problémy, tak tak isto ani medveď a keď môže tak sa človeku radšej vyhne (samozrejme pokiaľ je to normálny plachý jedinec). Možno to je aj tým, že nespím vonku prvýkrát a čím častejšie človek nocuje vonku tak sa prestáva tak obávať. Toto je len môj pohľad na vec, no samozrejme nikomu neodporúčam aby prestal byť opatrný a nedodržiaval pravidlá bezpečnosti čo sa týka medveďov. Ja si len jednoducho nechcem nechať pokaziť výlet nejakými prílišnými obavami z medveďov.

      S pozdravom
      skw

Pridaj komentár

