Veľká poľná

Československú veľkú poľnú vzor 60. určite pozná väčšina z vás. Už dlhšiu dobu som po tomto starom vojenskom batohu z celtoviny pokukoval, videl som v ňom ideálny zálesácky batoh na jednodňové výlety. Odrádzali ma však tie strašne nepohodlné popruhy, ktoré sa pripájajú na batoh a posuvky na opasku pomocou kovových háčikov. Až som sa nakoniec rozhodol, že si naň vyrobím jednoduché a praktické popruhy zo starých opaskov. Týmto príspevkom možno inšpirujem niekoho, komu tiež nevyhovujú pôvodné popruhy.

Originálne popruhy, ako som už spomínal, sú vyrobené z kombinácie tkaniny a kože, a na koncoch majú kovové háčiky na zaháknutie do našitých D-krúžkov na batohu. Ich nevýhodou je, že sa odkvačujú, kov na kove cinká a človek so sebou vláči kilo železa navyše.

Vlastné popruhy som si vyrobil zo starých vojenských opaskov a ustrojovacích remienkov. Ako spojovací materiál som použil poniklované nity. V dolnej časti je vďaka ustrojovacím remienkom možnosť nastavenia dĺžky popruhov. Popruhy sú bez polstrovania, no to mi v tomto prípade neprekáža vzhľadom na malý objem batohu.

Rozmery popruhov:

Hlavný popruh – 57cm (pred znitovaním 64cm)

Ustrojovací remienok – 39cm

Materiál je hrubá, veľmi odolná celtovina a keďže je to bavlna, dá sa v pohode naimpregnovať kamencom. Výhodou celtoviny je tiež možnosť bezproblémovej opravy aj ručným zašitím v prípade nešťastného prerezania alebo iného poškodenia.

Spočiatku som skúšal orientovať popruhy hladkou stranou k telu v domnení, že to bude príjemnejšie na nosenie. Táto varianta však nie je dobré riešenie, nakoľko popruhy majú potom tendenciu skĺzavať z pliec, najmä pri mrholení alebo v hmlistom počasí.

Popruhy som teda prenitoval hladkou stranou von a sedia na pleciach veľmi dobre, nie je potrebný hrudníkový remienok. VP nosím do lesa už asi pol roka a je to momentálne môj najčastejšie využívaný batoh. Čo sa týka objemu tak ten sa pohybuje niekde okolo 20 – 25L, pri tomto objeme v podstate nie je potrebný chrbtový systém. S trochou improvizácie je z veľkej poľnej skvelý zálesácky Daypack za priaznivú cenu.

Ešte malý tip na záver. V úzkej priehradke, do ktorej sa v podstate aj tak nič väčšie nedá dať, nosím štvorec vyrezaný z penovej karimatky. Tento kus peny je výborný na sedenie keď je v lese vlhko/sneh, alebo na kľačanie pri príprave a zakladaní ohňa a navyše dosť spríjemní nosenie batohu, takmer vôbec necítite tvrdé veci vovnútri (ešus, sekerka, atď.). Bavlnenú šnúru na stiahnutie hlavného otvoru batoha som vymenil za padákovú šnúru. Zaťahovanie je jednoduchšie a paracord sa dá použiť v núdzi ako tetiva do luku pri zakladaní ohňa trením.

S odstupom času občas urobím na batohu nejaké vylepšenia. Posledne som podlepil kožené popruhy tkaninou z pôvodných postrojov. Taktiež som nafarbil na hnedo nastavovacie remienky.

This entry was posted in Bleskovky, Z Dielne. Bookmark the permalink.

17 reakcií na Veľká poľná

  1. Rolf píše:

    Zaujímavá prerábka… Čo sa týka mňa, tak ja zastávam rovnaký názor na tento batoh… Mám ho už veľmi dlho a stále slúži… Je naozaj veľmi odolný a na bežné lozenie po lese naozaj super… V nenápadnej farbe, kvalitná hrubá látka, môžem ho hodiť kamkoľvek a nemusím sa oňho veľmi báť, že sa poškodí… A samozrejme priaznivá cena… Pravdupovediac, mne veľmi nevadia ani tie popruhy… Celkovo preferujem výstroj vz.60, ktorú mám skoro komplet, okrem samopalu a lopatky… :-D Je kvalitná a v súčastnosti sa dá poriadiť za priaznivú cenu. A na bežné zálesáčenie úplne stačí… :-) Aspoň mne… ;-)

  2. SaMSON píše:

    Stary dobry overeny material ti ponukne ovela viacej pohody lesnej, (o to viac, ked sa to dnes da zohnat v armyshopoch za facku, myslim stare vojenske VZORY vystroje), pretoze sa potom svojej vystroji nemusis klanat ako napr. HI-TECH batohom, ktore su drahe a o ktore sa musis bat, kde ich polozis, aby sa nahodou nedajboze neuspinili, neroztrhli a podobne. Nie je nad pohodu, ktoru prinasaju jednoduche veci…

  3. atti.hombre píše:

    Konečne to vidím celé pokope…palec hore!

  4. finncrown píše:

    Ak sa poriadne pohrabem v pivnici, tak nájdem moju VP z čias povinnej služby (som nevrátil). Výborný tip a super práca, teda ako vždy.

    • SKW píše:

      Nazdar finn! Vďaka za komentár! Taktiež niet aj nad naše staré dobré chlebníky (MP) alebo tašky na masku. Ja mám na tieto canvas ruksaky proste slabosť!

      S pozdravom
      skw

  5. Isgar píše:

    Lesu Zdar (piškótik)
    Som nadšený že sa Ti podarilo sfunkčniť to čím si sa zaoberat tak hodnú chvíľu. A o to viac som hrdý, že som Ti správne sekundoval.
    Moja poklona….

  6. isamuelk747 píše:

    Ja som to vyriešil tak že tie kovové háčiky som pomocou klieští ohol a teraz sa nevykvačujú ale tiež rád by som ich vymenil za niečo iné pretože ak má človek v tomto batohu nejakú väčšiu záťaž a príde z túry domov tak chrbát ma bolí neskutočne ale ináč ako ruksak do lesa je parádny

  7. Húrka píše:

    ja na jedeň deň používam taktickú vestu, ale na tažšiu túru (nad 30km) alebo na viac dní nosím bergen 75L. inak si perfektný a tvoja stránka je návyková :)
    Inak ak si chces pozret moju výstroj a podobne tak tu je link: https://www.facebook.com/#!/zalesactvo
    Lesu zdar!

  8. Scotos píše:

    A akože sa to oné impregnuje ? Návod prosím.

  9. Ahoj. Ja som Velkú poľnú upravil takto: http://imgur.com/PPWmdch ak sa to niekomu páči môže to tiež vyskúšať.

Pridaj komentár

