Víkend v Myslinách – Zber šípok a jabĺk (05-07.10.2012)

Predchádzajúci víkend som opäť zavítal do Myslín. Spolu s bratrancom Paľom sme prišli na chatu už vo štvrtok, v piatok sa k nám pripojili Dušan s Denkou a prišiel pozrieť aj kamarát Ďula so ženou Ľudkou. Prvý deň sme sa väčšinou len poflakovali okolo chaty, vyčistili sme studničku od naviateho jelšového lístia, pozbierali popadané jablká a vychutnávali si posledné sťapky hrozna, čo nám drozdy nechali. Večer som opretý na verande premýšľal, že ráno vybehnem hore na grúň a chvíľu pod horou posedím, možno niečo výjde a moje oči poteší.

Skoro ráno som hodil do batohu pár vecí, foťák, ďalekohľad, poľnú fľašu a za dve hrste orechov pod zub. Paľo už bol hore, ticho mi vraví, že ostáva v chate. Priložil som poleno do krbu a pomaly som sa vytratil. Ešte som skočil ku studničke nabrať trochu vody a odtrhnúť pár jabĺk z neďalekej jablone. Vykročil som hore dolinou a hneď na prvej zákrute sa pod cestou mihlo niečo hnedé. Srna sa pásla pri myslinskom potôčku. Pozoroval som ju až kým nakoniec nezmizla v kroví.

Ranná rosa na dubovom liste.

Zložil som sa na lavičke pod starým bukom s výhľadom na lúku nad kaplnkou. Posedel som niečo vyše hodiny, jemný vetrík vial z lúčky priamo na mňa. Nevyšlo nič, no aj napriek tomu to bol dobre strávený čas. Už som potreboval cítiť ten úžasný pokoj a vôňu lesa. Ticho prerušoval len šuchot sýkoriek, ktoré svojim čulým životom dávajú vedieť, že zima sa blíži.

Pohľad na východ slnka cez bučinu.

Práve končilo obdobie, keď vo veľkom rástli bedle, na lúke som našiel ešte zopár súcich na zber. Košík som však so sebou nemal a tak som žiadnu nebral.

Výhľad na málinskú priehradu.

Prakticky celý deň som strávil túlaním sa po Myslinách. Na niektorých miestach som postrehol oblámané a zlynčované borievky, boli to pozostatky po už v podstate skončenej jelenej ruji. Tiež som si všimol, že šípky na lúkach sú už pekne dozreté a stále tvrdé, čiže ideálne na zber. Zbehol som si k chate po vedierko a za pár hodín som nazbieral dosť pre moje potreby.

Na sušenie zbieram len tvrdé šípky červenej až bordovej farby bez škvŕn a poškodení.

Už sa dajú nájsť aj zmäknuté, tie sú dobré na jedenie priamo na mieste, stačí prstami vytlačiť lahodnú dužinu, semienka ostanú v šupke.

Po návrate k chate sme s Paľom všetko suché drevo naukladané na rôznych miestach pod prístreškom prenosili dohromady ku stene chaty. Dušan onedlho dovezie aj čerstvé brezové na kombinované kúrenie. Večer dorazil aj zvyšok partie, všetci sa zbehli vonku pri krbe a o chvíľu sa už navôkol šírila vôňa pečenej slaniny s cibuľou.

Nasledujúci deň patril zberu jabĺk. Zbehol som k potoku po peknú dlhú lieskovicu na výrobu poriska do oberača. Obrali sme čo sa dalo z troch jabloní na lúke pred chatou a potom sme zamierili do starého sadu v Prieraze.

Doma som spracoval šípky na šušenie a vyzerá to tak, že už mám celkom slušnú zásobu na nadchádzajúce zimné mesiace. Keďže nemám dehydrátor tak suším pomaly teplom na plynovej peci. Šípky suším väčšinou prekrojené na polovice, vtedy sa lepšie a rýchlejšie vysušia, zachovajú si peknú svetločervenú farbu a tým aj obsah vitamínov. Pri lúhovaní čaju by sa šípky nemali zalievať úplne vriacou vodou, pretože sa tým zničia cenné vitamíny. Niekto čaj po vylúhovaní precedí cez gázu kvôli jemným chĺpkom, ktorými sú obalené semienka šípok. Mne osobne tieto chĺpky v čaji vôbec neprekážajú, v podstate ich necítim.
Keď sa mi veľmi nechce babrať s krájaním tak suším aj v celosti, vtedy však šípky trochu stmavnú, stratia časť vitamínov a samotné sušenie trvá dlhšie.

Takto vyzerajú šípky po vysušení v celku.

No a takto keď ich vysušíte pokrájané na polky. Uchovajú si svoju červenú farbu a vitamíny.

This entry was posted in Denník, Jedlo z prírody, Liečivé rastliny. Bookmark the permalink.

8 reakcií na Víkend v Myslinách – Zber šípok a jabĺk (05-07.10.2012)

  1. atti.hombre píše:

    Pekne strávený víkendík kamarát!…ani som nevedel,že šípka má takú červenú dužinu!…skoro lekvár :-)…každopádne palec hore!

  2. RW píše:

    No konečne chlape, už som sa nemohol dočkať kým niečo nové napíšeš.

  3. Rolf píše:

    Chvályhodné činnosti a veľmi pekné fotky…;-) Veru zima sa pomaly blíži a už aj ja musím nazbierať nejaké šípky na čaj, hoci tento rok je u nás pomerne slabý na tieto plody prírody. Ja som doteraz sušil i varil čaj výhradne z celých šípok… Aj som si často myslel, či ich nevyskúšať aj naporcovať, ale tento rok to tak učiním určite…:-)

  4. Hadus píše:

    Mnamka sipkova bude a strudla jablkova.:)

  5. juraj1974 píše:

    Parada ako vzdy. Ja mam vo zvyku sipky varit a potom podla toho aku silu ma vyluh riedim vriacou vodou alebo pijem vyluh samotny. Ale ved sam si mal tu moznost vyskusat…

  6. robo píše:

    Ahoj. Super príroda a krásne prostredie … Pekne strávený víkend …. šťastný si ty človek :o)

  7. František píše:

    Naozaj,
    pozorovat zver, ako sa ponáhla v príprave na zimu, a sklízení úrody – není krajších zážitkov.
    Co bych za to dal, ja , v zaplivanom mestě …

Pridaj komentár

