Brezová lyžica

Po dlhšej dobe sa mi podarilo reznúť si do… nie, našťastie nie do prsta, ale do krásne voňajúceho brezového polienka ;) Počas mojej poslednej návštevy v Myslinách som jeden deň venoval vyrezávaniu a starostlivosti o svoje rezbárske náradie. Vyrezal som lyžičku pre kamarátku. Je zo suchého brezového polena, ktoré mi jednoducho padlo do oka v hromade ďalších naukladaných pri stene chaty. Dokončená je nástrojovým finišom a zámerne som ju ponechal bez ošetrenia olejom. Chcel som aby to urobila sama nová majiteľka lyžičky a zažila ten pocit, keď sa olej vpíja do dreva a mení jeho farbu.
Pár fotiek z priebehu vyrezávania:

This entry was posted in Vyrezávanie lyžíc. Bookmark the permalink.

14 reakcií na Brezová lyžica

  1. atti.hombre píše:

    Čistá a krásna prácička!…ako z dobrodružného románu: N – ako Nemo ;-)

    • SKW píše:

      Vďaka Atti! Som skúšal či som to ešte nezabudol. Malá rozcvička pred nadchádzajúcim workshopom nezaškodí ;) Dúfam, že sa čoskoro uvidíme!

  2. Dave píše:

    Ahoj,
    musím poděkovat za pěknou inspiraci. Příroda a práce se dřevem mě vždy bavila a rozhodl jsem se to oživit. První výtvory jsou sice k pousmání (vzhledem k použitému dřevu), ale není to tak špatné jak jsem čekal. Ve městě se prostě shání hůř vhodné dřevo, než nástroje ;)

    Třeba jednou taky udělám lžičku, ze které nepolezou třísky na všechny strany.

  3. ScoutMasterSVK píše:

    Zdravím.Už dlhšie sledujem túto stránku aj články ktoré sú na nej, a naozaj je to jedna z najinšpiratívnejších a najobľúbenejších stránok tohto charakteru na ktoré chodím.Veľmi dobré fotografie, články, všetko jasné a zrozumiteľné, navyše si hádam prvý bushcrafter ktorý je tiež ľavák ako ja :) Mám ale jednu otázku, mohol by si tu pridať článok o tom akým spôsobom ty brúsiš nástroje? ( aké kamene používaš, prípadne či si nejakým spôsobom uchytávaš kamene, brúsený nástroj,…) bol by som veľmi povďačný za taký článok, a myslím že by som nebol úplne sám :) … Tak veľa zdaru.:)

    • SKW píše:

      Ahoj! Vďaka, som rád, že sa Ti blog páči. Myslím že urobiť článok na túto tému by nebol problém, keby som mal viac času, momentálne sa žiaľ musím venovať niečomu dôležitejšiemu a meškám aj s niektorými reportami z akcií. No keď dokončím čo treba, budú články pribúdať častejšie, budem sa snažiť aby boli lepšie, informatívnejšie a zaujímavejšie. Vďaka za námet a povzbudenie, veľmi si to cením! Nápodobne prajem veľa zdaru!

      skw

  4. Martin píše:

    Ahoj,chci se zeptat jak dlouho necháváš břízu nebo třešeň schnout před obráběním??
    Jinak ti velice fandím a máš jeden z nejlépe provedených deníků (blogů)
    co jsem v poslední době četl.
    Díky ti za to,fandím ti.
    Čundrák MS.

    • SKW píše:

      Ahoj Martin, vďaka za pochvalu! Ja drevo nejak cielene nesuším aby som z neho neskôr vyrezával. Preferujem skôr vyrezávanie z čerstvého dreva, no ak žiadne nieje poruke tak je dobré aj suché. Túto lyžicu som vyrezal zo suchého polena určeného na kúrenie, lebo v tej chvíli som žiadne čerstvé nemal a kvôli lyžici určite nebudem stínať živý strom. Breza ide vyrezávať celkom dobre aj keď je suchá (no čerstvá ide lepšie). Vyrezávanie zo suchého dreva je náročnejšie, pretože drevo je tvrdšie, no na druhej strane, nemusíš sa zapodievať s následným sušením vyrezaného výrobku ako je to pri vyrezávaní z čerstvého dreva.

      Keď mám možnosť, tak najradšej vyrezávam z čerstvého dreva, pretože je to ľahšie, drevo je poddajnejšie, netrpia toľko nástroje. Avšak potom treba vyrezaný výrobok opatrne a pomaly vysušiť, aby nepopraskal (opisoval som to v komentároch pod niektorým zo starších článkov). Toto je trošku problematické pri väčších výrobkoch ako sú kuksy či misy. Pri menšej lyžici drevo vyschne bez problémov aj bez nejakých komplikovaných spôsobov sušenia, stačí ju nechať v chladnej vetranej miestnosti.

      Ďakujem za podporu a dúfam, že som aspoň trochu pomohol.
      s pozdravom
      skw

      • Martin píše:

        Děkuji za přínosnou odpověď.
        Zkoušel jsem svou první lžičku,ale vyšla naběračka… :-)
        Dlabací nůž jsem si vyrobil sám,takže to byla dřina,ale i tak výsledek potěšil.
        Děkuji ještě jednou a těším se na další počteníčko.
        Krásný den.

  5. Honzik píše:

    Ahoj, zítra mi přijde první nastorje s kterým budu moci zhotovit svoji první lžíci :-d. Už se na to hrozně těším. Je náročné udělat kuksu s něčím takovým http://www.drevorezba.cz/detail.aspx?kategorie=2470 ?

    • SKW píše:

      Ahoj, kuksa sa dá vyrezať aj lyžičkárom. Trvá to síce dlhšie a je to namáhavejšie, no dá sa to. Hlavne sa však spočiatku venuj vyrezávaniu lyžíc a jednoduchšieho kuchynského náradia aby si nabral prax a skúsenosti. Prajem príjemné vyrezávanie! :)

      s pozdravom
      skw

      • Honzik píše:

        Dneska jsem dodělával svojí první lžíci ujela mi ruka a …. No to je jedno, jen uz nemam vhodný materiál, jen vyschlé ovocné dřevo (švestka, jablon, ořech) staci to na to? nebo je to moc tvrde dřevo?

      • SKW píše:

        Vyschnuté drevo je na vyrezávanie dosť fuška, hlavne čerešňa a orech. Jabloň sa ešte dá celkom v pohode. Hlavne sa neponáhľaj, lebo vtedy sa stávajú úrazy. Ale tým si musí prejsť každý, kým si vybuduje cit pre každý jeden rez a zmysel pre opatrnosť.

  6. Patrik píše:

    Pekne ti to ide ja tiež som vyrobil ale nevyzerá až tak ako tvoja :)

Pridaj komentár

