“LH” zraz (17-19.08.2012)

Koncom apríla sme s Attim vyčistili malú studničku pri Vlčom potoku neďaleko Sielnice pri Zvolene. Mali sme v pláne neskôr uskutočniť na tomto mieste akciu pod názvom LH (Living History). No a teraz v polovici augusta sme túto akciu aj úspešne zrealizovali. V našom podaní to však malo ďaleko od originálneho Living History, aké robia ozajstní fajnšmekri, ktorí sa špecializujú na konkrétne obdobia. My sme sa snažili len poukázať na to, že vychutnať si táborenie a pobyt v lesoch sa dá aj bez najmodernejších druhov vybavenia, ako rôzne drahé membránové oblečenie, titánový riad, či iné výdobytky modernej doby. Aby to bolo zábavné tak nebol povolený žiadny plast, nerez, či syntetika… proste len tradičné, rokmi osvedčené materiály ako koža, plátno, drevo a niektoré ďalšie.

Pre niektorých z vás možno zraz s takýmito zvláštnymi pravidlami postráda zmysel, čo úplne chápem, keďže množstvo moderného vybavenia má za sebou roky vývoja a v mnohých aspektoch už prekonáva to staré. Pri kvalitnom modernom výstroji sa však často stretávame s jednou bariérou a tou je cena. Práve preto sme sa rozhodli zorganizovať túto akciu a jednoducho ukázať, že sa v pohode dá užiť si víkend v prírode aj bez toho aby ste museli minúť majland na výbavu.

Dodržiavanie pravidiel bolo pochopiteľne trochu voľnejšie, pretože sú časti výbavy ktoré je dnes problém zohnať z prírodných a ušľachtilých materiálov. Boli povolené určité zmesi materiálov v oblečení a taktiež staré armádne veci ako napríklad bavlnené maskáče vz.60, bavlnená celta, starý dobrý hliníkový ešus čsľa a podobne. Práve staré armádne oblečenie a výstroj sú častokrát veľmi kvalitné a dajú sa zohnať za priaznivú cenu.

Asi takým najväčším negatívom väčšiny klasických materiálov je ich váha, no na druhej strane to núti človeka lepšie zvažovať, čo ozaj bude potrebovať a čo so sebou ponesie. Týmto sa približujeme k samotnému zmyslu bushcraftu, ktorý spočíva vo veľkej miere v poznaní zdrojov, ktoré poskytuje les a ich využití pre svoje vlastné pohodlie.

S Attim tesne pred odchodom k Vlčiemu potoku. Vzal som so sebou aj veľký zaváraninový pohár, ktorý sme položili pod rúrku na studničke. Keďže je sucho už dosť dlhú dobu, voda tiekla len slabým prúdikom. Vďaka poháru však boli kedykoľvek k dispozícii naraz 3 litre vody, vždy keď sme prišli k studničke.

Po príchode do nášho starého tábora.

Atti očakával správu od nového člena fóra Rolanda (alias Chameleon_sk). Svoje veci zložil pod starou jedľou a keď dostal echo tak mu vyrazil naproti. Ja som ostal v tábore a čas som využil na nosenie palivového dreva.

Po príjemnom zoznámení sa Rolandom nasledovala stavba prístreškov a nosenie lístia na lôžka. Atti druhý krát odbehol, tentoraz po Rafa. Vopred sme sa dohodli, že si postavíme prístrešky oproti sebe a v strede budeme udržiavať počas noci oheň. Vďaka takémuto nastaveniu bude oheň využitý efektívnejšie. Pre kvalitný spánok je nesmierne dôležité venovať najviac pozornosti stavbe postele. Tá moja pozostávala z dvoch rovnobežných guľatín, ktoré som kolíkmi zaistil proti pohybu. Medzi ne som postupne nanosil pomocou celty niekoľko hromád suchého lístia, pričom každú vrstvu som vždy nechal chvíľu uľahnúť pod váhou tela. Tým som postupne získal hrubý matrac, ktorý sa komfortom bez problémov vyrovná samonafukovačke. Čím viac vrstiev lístia dokážete natlačiť, tým bude posteľ pohodlnejšia. Ak však donesiete len jednu dve celty a usteliete si priamo na našuchorenom lístí, tak po nejakej tej hodinke ležania to prestane byť pohodlné, pretože lístie sa rýchlo stlačí a stratí izolačné a pružiace vlastnosti.

Atti si postavil prístrešok oproti mňa. Svoju veľkú celtu vylepšil prídavnými bočnými stenami. Vnútri si zhotovil vyvýšené lôžko zo suchých polien.

Rolo sa zložil poniže hlavného ohniska a natiahol bielu bavlnenú celtu tradičným lean-to spôsobom. Do zopnutej nemeckej celty natlačil suché lístie, čím vytvoril celkom pohodlný matrac. Spal bez ohňa, prikrytý teplučkou Hudson Bay dekou.

Raf sa rozhodol ostať pri centrálnom ohnisku kde jednoducho rozložil svoj bedroll. Po všetkých potrebných prípravách nastal čas zapáliť táborák. Táto česť pripadla mne a tak som siahol do batohu pre krabičku s pazúrikom a ocieľkou.

Po krátkej príprave a pár škrtoch ocieľkou práchno zachytáva iskru.

Uhlík som rozfúkal v hniezde z jutových vlákien skombinovaných s páperím z pichliača, ktoré som nazbieral cestou.

Pridané smrekové raždie.

Zanedlho sa k nám pripojil ďalší člen fóra – Maco. Zložil sa podobne ako Raf vedľa ohniska.

Tma pomaly ale iste zaliala všetky zákutia lesa okrem miesta kde horel náš táborák. Prehodil som cez seba kongo, od chrbta začal viať slabý, no zato chladný vánok. Panovala veľmi príjemná atmosféra, náruživo sme debatovali o rôznych témach a vychutnávali si Rafovo chutné ražničie.

Sobota ráno.

Veľmi som si pochvaľoval spánok na prírodnej posteli z lístia a voňavom vankúši z jedľovej čečiny. S Attim sme počas noci udržiavali mierny oheň a tak nám bolo obom príjemne teplo. Deku som nebral, len kongo a vložku doň ako poistku.

Zamierili sme k studničke vykonať rannú očistu. Rosa na lúke, rovnako ako pohľad na oblohu naznačovali, že nás opäť čaká krásny slnečný deň.

Roland pripravil vynikajúce raňajky. Arabský chlieb s nakrájanou slaninkou a údeným oštiepkom na rozpálenom kameni. Po prisunutí žhavého polena tesne nad placku sa oštiepok krásne roztopil. Ozajstná lakocinka.

V priebehu dňa sme sa venovali rôznym táborníckym aktivitám. Jednou z nich bola výroba píly na spracovanie palivového dreva. Roland priniesol dva kvalitné pílové listy. Pokúsili sme sa zhotoviť dve oblúkové píly z ohnutých čerstvých liesok, no ani jedna nevydržala dlho. Nakoniec som sa rozhodol vyrobiť radšej jednoduchú rámovku. Chce to trochu viac času pri výrobe, no výsledkom je ozaj pevná a trvanlivá píla. Konštrukciu som zhotovil z liesky vhodnej hrúbky, no môže byť z akéhokoľvek iného pevného dreva. Stredná priečka je zasadená do ramien pomocou hranatého čapu. List je ukotvený pomocou dvoch malých šróbov a pnutie zabezpečuje konopné lano a jazýček. Na zhotovenie takejto píly stačí nôž a samotný pílový list.

Atti si priniesol všetko potrebné na výrobu zuhoľnatenej látky, čo je vlastne syntetický druh práchna na zakladanie ohňa. Plechovú krabičku od cukríkov naplnil štvorčekmi rifľoviny zo starých džínsov a položil na nejaký čas do pahreby.

Krabička po vychladnutí.

Podľa hnedej farby v strede sme usúdili, že sa práchno malo ešte chvíľu piecť v ohni. Vložili sme ho teda naspäť na nejakých 10-15 minút a následne už fungovalo tak ako má.

Raf dostal nápad postaviť malú kamennú pec. Nanosili sme z okolia pár kameňov a piecka bola za chvíľu hotová. Na vrch umiestnil pár veľkých plochých kameňov, ktoré po rozpálení fungovali ako platňa.

Netrvalo dlho a už sa piekli hrianky so slaninkou.

Myslím že tieto kamene budú ešte dlho chodiť líšky oblizovať ;)

Tak ako Maco, aj ja som na večeru zvolil praženicu s cibuľkou a slaninkou. Špeciálne na túto akciu som si vyrobil drevený box na 6 vajíčok. Je možno trochu neskladný, no poslúžil výborne.

Hotová praženička.

Po večeri sme dostali správu od kamarátov Pawuka a Budyho, že sú na ceste k nám. Maco a ja sme sa ponúkli, že vystriedame Attiho vo funkcii sprievodcu. Našich hostí sme doviedli do tábora za tmy. Už nebol čas stavať prístrešky a tak sa chalani zložili okolo Rafovho ohniska. Rozpálená kamenná pec prišla teraz vhod, Budy nemusel zháňať ražeň, slaninu pohodlne opiekol na rozpálených kameňoch. Usadili sme sa okolo ohňa, kde už Raf piekol v pahrebe zemiaky. Nasýtení a spokojní sme ešte nejakú chvíľu podriemkávali pri žiare táboráka. Potom každý tíško zaliezol na svoje lôžko.

Počas noci som udržiaval silný oheň a medzi prístreškami bolo veľmi teplo, spal som len v tričku prikrytý druhou polovicou celty na ktorej som ležal, kongo som si obliekol až niekedy nadránom. Pri tomto systéme nocovania je dobré mať drevo na prikladanie pripravené pri nohách, jednoduchšie sa odoberá, než keď ho máte brať z kopy pri hlave. Tiež je chytré vopred si pripraviť kutáč z vhodne tvarovanej vetvy. Pomocou neho viete pohodlne bez vstávania, či naťahovania sa upravovať a posúvať polená v ohni. (Foto na svitaní)

Raňajky v kempe.

Trocha poučnej zábavy nakoniec. Výroba práchna z páperia pichliača, ktoré som nazbieral popri ceste do tábora. Zuhoľnatiť je možné hociaký prírodný materiál, drevo, spráchnivené drevo, kôru, lístie, či rôzne druhy rastlinných chumáčov/páperia.

Zuhoľnatenie páperia je omnoho rýchlešie než látky, ktorú sme robili predchádzajúci deň. Práchno je hotové do niekoľkých minút.

Chvíľa reverzného kresania a jedna z iskier našla svoju cestu v zuhoľnatenom materiáli. Uhlík sa začal rýchlo rozrastať.

Pawuk priniesol poriadny kusisko pazúrika. Pomocou ďalšieho kameňa som z neho postupne naštiepal malé kúsky s ostrými hranami, ktoré sú výborné na kresanie s ocieľkou. Tento typ pazúrika sa štiepa trochu problematicky, len málokedy sa podarí odlúpiť peknú plochú šupinu.

Takáto čepieľka síce nevydrží toľko čo oceľ, no je ostrá ako skalpel a v správnych rukách dokáže odrať zver, naporcovať mäso, či poslúžiť pri rôznych iných úkonoch, kde z nejakých príčin chýba nôž.

S blížiacim sa poludním nadišiel čas balenia vecí, dôkladného uhasenia ohňa a upratania tábora. Moja výbava pekne pokope, tesne pred zbalením.

Pílový list zrolovaný v ešuse.

Moja posteľ po odkrytí celty. Následne som ju rozobral a lístie roztrúsil do okolia. Zvyšné drevo sa naukladalo na kopu vedľa vyvrátenej jedle, ohniská sme dôkladne zaliali vodou z potoka a zahrnuli hlinou.

Ako už tradične, spoločná nazáver. Všetkým zúčastneným patrí poďakovanie za úspešnú akciu, príjemný oddych a pohodu počas tohto víkendu. Teším sa na ďalšie ročníky nášho svojského LH, možno niečo podobné zorganizujeme aj túto zimu, uvidíme :).

This entry was posted in Denník. Bookmark the permalink.

31 reakcií na “LH” zraz (17-19.08.2012)

  1. chameleonsk píše:

    Môžem len súhlasiť. Neskutočne výborná akcia. Až ma mrzí, že som musel skor odísť.
    Vďaka za článok a výborné fotky. Rád sa k nim kedykoľvek vrátim a teším sa na zimné LH.

  2. zalesactvo píše:

    priatelu tlieskam pekne napísane po tomto zaspím ako nič . urcite to bola super akcia so super ludmi ;)

  3. Rafael Ingvis píše:

    To som rád že nik necvakol moju výbavu

  4. Rafael Ingvis píše:

    Ale report je kvalitný (ako vždy) aj keˇ%d mám pár výhras k fotkám (napr prečo si nepoužil “LH” fotky a prečo som na toľkých fotkách ja)

  5. atti.hombre píše:

    Oj aký fajný a príjemný návrat do leta!…vďaka chlapci :-)

  6. hariburi píše:

    Pekný článok ! Mali by sme si aj my dať nejakú prechádzku cousin ! Halleluya Energy ! ;-)

  7. pawuk píše:

    akurát čakám doma na nedelnú slepačiu polievku, nič som dnes ešte nejedol.
    ako som zbadal slaninku na tej kamennej panvici, utieram si sliny a v žalúdku mi nehorázne škvrčí :)
    pekné spomienky, bolo naozaj dobre na čerstvom vzduchu :)

  8. Hadus píše:

    Aj ja chcem.:( To muselo byt Super!!!

  9. juraj197405 píše:

    Konecne som sa dockal… Tak ako som predpokladal tak sa aj stalo. Oplatilo sa to preto aby som to doslova vedel precitit ako keby som tam bol s vami este aj tu slaninu sem je citit.. Moja poklona patri vsetkym zucastnemym.

  10. David píše:

    Jen dotaz, co že bylo na setkání LH ?

    • SKW píše:

      “V našom podaní to však malo ďaleko od originálneho Living History, aké robia ozajstní fajnšmekri, ktorí sa špecializujú na konkrétne obdobia.”

      V podstate len to, že sme sa snažili nepoužiť vo výbave umelú hmotu ani žiadne moderné syntetické oblečenie. No aj to na konci nedodržali chalani čo prišli poslední len na jednu noc, boli miestni a nemali sme to srdce ich poslať kvôli tomu preč.

      Pozri, neber to až tak seriózne, šlo o zábavu a k tomu patril nejaký zábavný názov… preto aj tie úvodzovky v ňom.

      • David píše:

        Oook, LH není styl ale cesta a to na dlouhou vzdálenost ;-) Spíš bych to definoval jako sraz vyznavačů primitivních technologií

  11. Andreas píše:

    Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us so I

    came to take a look. I’m definitely loving the information. I’m

    book-marking and will be tweeting this to my followers! Great blog and superb

    design and style.

  12. Marcela píše:

    Pěkný! No tak snad nebudu chybět na tom příštím ;)

    • SKW píše:

      Ahoooj Macka! Verím, že na budúci zraz podobného zamerania sa Ti podarí dôjsť. Mimochodom, poslednou dobou ma dosť často prepadáva myšlienka znovu navštíviť cez leto Čabraď… ;-)

      M.

      • Marcela píše:

        Hojky :) No, snad se letos víc zadaří… I já mám v plánu zavítat na Čabraď, ale ještě je brzo házet termíny apod. Doufám, že se uvidíme ;)

  13. cary-isaac píše:

    Hiya! I simply want to give an

    enormous thumbs up for the great info you
    have right here on this post. I shall be coming back to your weblog for
    more soon.

  14. Discount píše:

    Hola! I’ve been reading your website for a while now and finally
    got the bravery to go ahead and give you a shout out from
    Huffman Tx! Just wanted to tell you

    keep up the good work!

  15. Sue píše:

    What i don’t understood is actually how you’re not really much more well-liked than

    you may be right now. You are so intelligent.
    You realize therefore

    considerably relating to this subject, produced me personally
    consider it from a

    lot of varied angles. Its like men and women aren’t fascinated
    unless it’s one thing to

    accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always maintain it up!

Pridaj komentár

