Pletené púzdro z brezovej kôry

Možno si ešte pamätáte keď som minulé leto robil jednoduché púzdra na nôž z brezovej kôry. Boli zhotovené z dvoch dlhých pásov a drevenej vložky. Tentoraz som vyskúšal upliesť viac tradičné fínske púzdro.
Kedysi bola koža pomerne vzácny tovar a tak sa na výrobu rôznych predmetov používali materiály, ktoré boli voľne dostupné v prírode. V drsných chladných podmienkach má breza omnoho hrubšiu a pevnejšiu kôru než v nižších teplých polohách. Vďaka tomu bola v severských krajinách najpoužívanejším materiálom na pletenie, vyrábali sa z nej nádoby, púzdra, kapsy či dokonca veľké batohy.

Púzdro som uplietol zo štyroch 2cm širokých pásov zdravej brezovej kôry o hrúbke 1 až 1.5mm tradičným košikárskym výpletom. Vonkajšok je vlastne vnútorná strana kôry, ktorá má hladký povrch bez odlupujúcich sa šupiniek. Rozhodoval som sa medzi dvomi typmi vložky, drevenou alebo zo samotnej kôry. Zvolil som kôru, dovnútra som teda vložil dva pláty široké ako púzdro, medzi ktoré sa nôž pohodlne zasunie a nehrozí tak nechcené zachytenie špičky do výpletu. Kôra tiež vďaka svojim protišmykovým vlastnostiam zabezpečuje veľmi dobrý grip noža v púzdre. K prerezaniu kôry nedôjde, pretože púzdro je dostatočne široké, ostrie sa pohybuje vždy v určitej vzdialenosti od steny a ak by aj došlo k nejakému kontaktu, tá kôra je taká odolná, že ju proste len tak prerezať nejde. A ja som navyše toho názoru, že ten kto vie ako sa má nôž do púzdra vkladať ho nepoškodí. Pôvodné púzdra nemali vložku vôbec, no ak sa niekto veľmi obáva nechceného prerezania púzdra, odporúčam dovnútra zhotoviť vložku z dreva. Pútko na opasok sa tradične vyrábalo zo stočených pásikov brezovej kôry. Ja som ho zhotovil z pásika pevnej kože, ktorého konce som prevliekol cez výplet a ukončil uzlami.

Tiež som zhotovil menšiu verziu pleteného púzdra pre rezbársky nožík od Mstein (N2). Tu som však použil stenšené plátky kôry a vrch som ukončil trochu ozdobnejším spôsobom.

This entry was posted in Bushcraft, Z Dielne. Bookmark the permalink.

25 reakcií na Pletené púzdro z brezovej kôry

  1. Trenkinen píše:

    Pekna praca. Vyzera to ako parok v rozku :-)

  2. atti.hombre píše:

    fúúú bratku tak toto je pecka!…čo je vo vnútri?…či je to bez vymedzovania ten nôž v tej brezičke?
    kalap snímam a sánka dolu šéfe! ;-)

    • SKW píše:

      Ďakujem Atti, vložka vnútri pozostáva z dvoch plátov kôry na šírku púzdra, hore sú zahnuté pekne aby nebola hrana… a medzi ne sa vsunie nôž. Na budúci zraz ho určite vezmem a môžeš ho opáčiť ;-)

  3. Lesní želva píše:

    Tak to je pecka! Neměl bys někde návod, jak se to dělá? :-)

    • SKW píše:

      Ahoj! Návod na tento typ púzdra som na nete ešte nepostrehol, zrejme kvôli tomu, že je to dosť kostrbaté a náročné nafotiť postup, počas pletenia má niekedy človek z tých pásikov dobrý chaos ;) . Jediný návod som zatiaľ videl len v knihe “Celebrating birch: The Lore, Art, and Craft of an Ancient Tree”

      • Lesní želva píše:

        Myslím, že jsem právě nalezla námět k semináři na některém sraze. :-D Jinak tu knížku si dávám na seznam “naprosto nutných” knížek. Díky!

      • Johno píše:

        Nevyhováraj sa :-) Môžeš spraviť videonávod. Natočíš, zostriháš a patrične okomentuješ. Ty si nadpriemerne zručný a šikovný ;-)

      • SKW píše:

        Vďaka, uvidím, ak zvýši nejaký čas, tak sa o niečo pokúsim, no pre istotu nič nesľubujem :)

  4. Matus píše:

    Tak to puzdro opat uplna pecka, uprimne .
    Prosim Ta, ten noz od Mstein no.2, na co konkretne ho pouzivas? Ja som ho posledne objednal spolu s lyzickarom, a nejako neviem naco tento konretne pouzit. Radsej sa mi vyrezava s mojou Morou :) Dakujem

    • SKW píše:

      Dík! Ten N2 je celkom fajný napríklad na rezanie pásov kôry alebo kože ;-) či rôzne drobné projekty. Robí sa to s ním lepšie než veľkou morou.

  5. Jerry píše:

    Super, krásná práce. Jsi borec.

  6. patrik píše:

    ahoj maťo, chcel by som sa ta opýtať či nepoznáš nejaké jedlé rastliny okrem pálky a kysličiek lebo tie poznám. nieco co sa najde v lese dub-buk-borovica.

  7. GHOST píše:

    JE TO P E C K A parada jednoducho super byť tak s vami aspoň na jednej výprave :)

  8. RobertZA píše:

    Ahoj, púzdro je prekrásne a rád by som si také tiež urobil len nemôžem zohnať žiadnu brezovú kôru ktorá by bola taká hrubá, len tak odkiaľ berieš takúto prekrásnu hrubú kôru lebo ja som ešte nevidel poriadnu brezu s takouto kôrou.

    • SKW píše:

      Ahoj! Som rád, že sa ti púzdro páči. Kôru mám z vyťažených stromov u nás v Myslinách, v niektorom článku som sa o tom zmieňoval s doloženými fotkami. Vždy keď vidím na sklade kde lesníci ťažia pekné brezy, tak si nejakú kôru odlúpim. Kôra dobrej kvality na tvorbu nerastie na každej breze, častokrát je dopraskaná, plná hrčí, alebo zhrubnutá, záleží to na prostredí a mikroklíme kde strom rastie. Mám asi šťastie, že u mňa sa dobrá kôra na breze vyskytuje pomerne často.

      S pozdravom
      skw

      • loki píše:

        Zdar. Fakt skvelá práca, klobúk dole. Len škoda že u nás tiež niesu také kvalitné brezy. Tu knihu máš v originále?

      • SKW píše:

        Áno, kupoval som ju z Amazonu, u nás ju bežne nemajú, len na objednávku.

        s pozdravom
        skw

  9. loki píše:

    Našiel som ju na nete a ak súhlasíš umiestnil by som tu link na stiahnutie. Mam návod na pletenie košíkov z lubou aj to by som tu hneď dal.

  10. palino93 píše:

    Wow. Toto si určite vyskúšam. Dík za link na knihu.

Pridaj komentár

