Oživenie starej sekerky

Dostal som prosbu od kamaráta, člena nášho bushcraft fóra(pawuk) ohľadom prinavrátenia života istej malej sekerke. Je to staroverský štýl sekerky, je veľmi dobre ukovaná, v porovnaní s mojou husqvarnou má hrubšie steny oka. Hlavica bola vo veľmi zachovalom stave, až na zničené ostrie, predchádzajúci majiteľ sa ňou zrejme neštítil sekať betón alebo nejaké tehly. Nebolo to však nič, čo by nespravila hodinka-dve práce s pilníkom a brúsnymi kameňmi.

Voľba materiálu na porisko bola jasná. Jaseň je ekvivalent hikórie v našich končinách, má veľmi kvalitné drevo. Tvar poriska som zvolil dvojito prehnuté škandinávske. Líniu poriska som si vyznačil uhlíkom z ohňa.

Škriabaním pomocou úlomku skla som nahrubo vyhladil porisko. Je to starý trik, výborný v prípade, že nemáte po ruke zahnutý nôž na poriská – crookedknife.

Všetku prácu, ktorá bola na porisku odvedená, som vykonal pomocou druhej malej sekerky, noža, ručnej pílky, kúsku skla a šmirgľa.

No a tu je úplný finiš. Nasledovalo vyhladenie poriska šmirgľom a napustenie slnečnicovým olejom. Hlavu sekery som tiež jemne prebehol šmirgľom a naolejoval, no nechcel som z nej odstrániť všetku prirodzenú patinu, takto je lepšie chránená pred oxidáciou.

Špeciálnou požiadavkou nového majiteľa bolo vyleštenie vrchnej časti čepele sekery. Vďaka tejto úprave sa dá sekerka používať ako náhrada ocieľky pri založení ohňa kresaním. S trochou cviku je možné pazúrikom vykresať iskry o túto vyleštenú časť do vopred pripraveného práchna.

V pondelok sekerku posielam majiteľovi s prianím – Nech slúži!

This entry was posted in Nástroje, Z Dielne. Bookmark the permalink.

17 reakcií na Oživenie starej sekerky

  1. atti.hombre píše:

    Pekná práca!…ten fígeľ so sklom sa dá použiť ( normálne používam ) aj pri zahlabení skrabancov na plastoch ;-)

    • zlyyetti píše:

      Ahoj, já na tyto práce používám hoblík zvaný vlašťovka a cidlinu, neznám slovenský ekvivalent. Ale funguje to přesně jako sklo. Je to plochý pásek oceli, který navíc ještě jsem vybrousit do obloučku. Pozor nevyhřát.

      • zlyyetti píše:

        Ještě doplněk. Protože jsem líný, navštívím železářství, kde mají hodně topůrek, třeba 30. A z těch vybírám a vybírám a potom topůrko pouze upravím. Až budu nasazovat sekeru, pošlu obrázek, jak se klínkuje kanadská sekera.

  2. Za tuto práci by se nemusel stydět ani profesionál. Kdyby tu byli zvednuté palce tak na něj kliknu. Sklem se dají uhlazovat i luky. Měj se krásně a díky za poučení. Míla

  3. Eastmen píše:

    Ahoj. Nemohol by si správiť nejaký návod ako dobre nabrúsiť sekeru? Resp, zaujímalo by ma ako si oživoval tú poškodenú, teda od tých veľkých poškodení. Ináč parádna stránka. Len tak ďalej !!!

    • SKW píše:

      Ahoj! Tento príspevok nebol myslený ako návod, ale len ako malý report či správa pre majiteľa tej sekerky. Keď sa mi najbližšie dostane do rúk tupá sekera, určite urobím návod ako ju dostať opäť do ostrého stavu.

      Ale ak by Ti nateraz postačoval aj môj slovný opis, tak postupoval som nasledovne. Hlavu som si upol do zveráka ostrím nahor a pilníkom na železo som vyrovnal ostrie do jednej roviny, tzn. odstránil som z neho zuby, z celej dĺžky ostria tým pádom ubudlo trochu ocele. Potom som hlavicu upol na ležato na kraj stola ostrím von a pilníkom vytvoril nový výbrus. Ďalej som prešiel na drsný karborundový kameň, ktorým som brúsil krúživým pohybom približne rovnakú dobu na oboch stranách výbrusu. Týmto som docielil v podstate celkom ostrý stav sekery. Následne som prešiel na jemnejší kameň a ako posledný honovací. Nakoniec som sekeru obtiahol na koženom remeni, teraz je možné s ňou rezať papier.

      Dúfam, že som pomohol!
      S pozdravom
      -skw

      • Eastmen píše:

        Ahoj. Ďakujem za odpoveď. Akurát by ma zaujímalo aké pilníky používať? Klasické – na železo? A hlavne, kamene .. O tých nemám ani páru :)
        Ešte raz ďakujem za informácie.

  4. helbo píše:

    inak tato pavukova hlava vyzera presne ako ta hlava na tej mojej novej :) … jak kopia … ak sa mi to nezda http://rc-nitra.sk/mojeveci/new2.jpg :)

  5. Jerry píše:

    Jsi perfektní, rád čtu Tvé příspěvky :-) Klobouk dolů, ta sekera nemá chybu.

  6. juraj1974 píše:

    No co ja? Ja sa len pridam k slintajucim gratulantom co sa im paci tvoja praca. Verim ze vycarujes aj z posledneho prirastku podobny skvost….

  7. whytea píše:

    Hi,
    I’m from Poland so i will write in english. I would like to ask what was the wood you used for the wedge – was it ash also – cause it’s darker than the handle?

    • SKW píše:

      Hey whytea! I used what was available so i made the wedge out of birch. However, the best wood for wedges is poplar. It has good expansivity after putting some oil on it.

      All the best!
      skw

  8. whytea píše:

    Hi, it’s me again :) Thanks for the answer. Got one question. What do you think about second steel wedge hammered at an angle to the first (like used in GransforsBruks’ axes) – does it help more, works better or is a wooden wedge sufficient?

    • SKW píše:

      Hi whytea! I’ve seen two types of secondary metal wedges. Hultafors is using large metal ring which provides very tight fit, but you can see small cracks in the wood around the ring. However, I don’t find this as an issue, I have Hultafors axe and never had any problems with loose head even after long period of use. The one Gransfors uses looks like simple small pin, i don’t have GB axe so i can’t tell how well are their heads attached to the handle. I’ve never saw (on web) anyone having problems with loose head on GB axe, they are top notch.

      Some may say that splitting your wooden wedge with smaller metal wedge isn’t good. In my experience, it’s better if you use some kind of metal wedge after the primary wooden one. If the size of the metal wedge is adequate to the eye(not too big and not too small), it will improve the fit for sure.

      Hope this helps!
      ATB
      -skw

Pridaj komentár

