Zimný zraz – Rokoš (20-22.01.2012)

Predposledný januárový víkend sa uskutočnil zimný zraz Bushcraft-Portálu, ktorý tentokrát zorganizoval Juraj1974 vo svojom rodisku v Strážovských vrchoch. Zúčastnilo sa ho dokopy 9 ľudí – Juraj1974, Atti-hombre, Rafael Ingvis, Sally, Marcela, Michal, Creobroter, Macmatej a ja. Veľmi som sa tešil, že spoznám ďalších skvelých ľudí z nášho fóra a získam nejaké nové skúsenosti. Na pláne bola menšia túra s cieľom vyhliadnuť si vhodné miesto a utáboriť sa na dve noci v lese.

Stretávka prebehla u Juraja v dome jeho rodičov, kde sme chvíľu posedeli pri teplom čaji. Odtiaľ sme sa pohli na cestu približne hodinu pred obedom. Počas pochodu začal padať dážď a tak sme pozhadzovali svetre a nahodili pláštenky. Stúpajúc vyššie sa kvapky menili na stále väčšie a krajšie snehové vločky.

Chvíľka oddychu pri krmelci.

Vhodné miesto na tábor sme si vyhliadli v najvyšší čas, pretože v snehu trvajú práce dlhšie a tma sa v lese rozlezie ani sa človek nenazdá. Zložili sme batohy v mladom hrabovom poraste a pustili sme sa do odhadzovania snehu. Vďaka attiho ružovej lopatke to šlo celkom rýchlo, Creo a Marcela mali malé kovové rýle, ktoré sa dajú poskladať na motyčku, tie pomohli hlavne so zamrznutým snehom. Na odhŕňanie snehu celkom dobre poslúžila aj pokrievka z kotlíka, no dobrá snežná lopata je v takýchto podmienkach na nezaplatenie. Kým Michal so Sallym naťahovali svoje hamaky medzi stromy, Atti a ja sme zháňali nejaké sucháre na stavbu lôžok.

Sally a jeho štýlová čapica z líščej kožušiny. Spolu s Jurom čistia ešusy.

Tento roh táborišťa patril “hamakovníkom” Sallymu a Michalovi, ktorí spali v sieťach – hamakách. Michal sa chystá uvariť si nejakú polievku.

Takto nejak vypadal môj brloh.

Tu je Creo a jeho luxusný Pinguin Vega Extreme. Uprostred noci sa k nemu pridal Macmatej, ktorý dorazil s čelovkou na hlave a GPS v ruke.

Vegeťáci Atti a Juraj. Spokojnosť im srší z očú – konečne sa parta znovu zišla v lesoch.

Rafo varil “cestu” a všetci sa zhromaždili okolo ohňa ako supy.

Našim jediným zdrojom pitnej vody bol sneh. Topený v ešuse na ohni mal otrasnú chuť od popola a dymu, o niečo lepšie to bolo v prípade topenia na plynovom variči. Touto cestou musím vyzdvihnúť Crea, ktorý bol ochotný natopiť na svojom variči viac snehu do fliaš aj pre ostatných. Musím ešte poznamenať, že sme vypili menej vody než by sme mali a s tým niesom veľmi spokojný, nabudúce niektoré veci určite zmením. Ono sa to človeku nezdá, no práve v zime musí do seba dostať viac tekutín než inokedy, pretože stráca veľké kvantum vody dýchaním studeného vzduchu a činnosti ako stavba lôžka, či zber suchého dreva dehydratácii ešte dopomáhajú.

Prvá noc prebehla v pohode, nad ránom som však cítil, že spacák stráca svoje izolačné schopnosti. V priebehu noci stúpla vzdušná vlhkosť a spacák bez ždiaráku jednoducho navlhol. Podobné pocity potvrdili ráno aj Atti a Marcela.

V sobotu sa partia na chvíľu rozdelila. Raf, Atti a Marcela ostali v kempe, kým zvyšok partie, teda Juraj, Creo, Sally, Michal, Macmatej a ja, vyrazil na túru na Rokoš. Bez ťažkých batohov to bola úplne pohodová vychádzka, trochu sme si precvičili poznávanie stôp, natrafili sme na stopy kún, veveríc, líšok a z raticovej zveri bolo vidieť len aktívne diviačie chodníky v mladine, pretože vysoká už zmigrovala do nižších polôh.

Čím sme stúpali vyššie, tým sa zvyšovala aj hrúbka snehovej pokrývky. Miestami bolo snehu po kolená a viac.

Spoločné foto pri Pinkovie Viechoch.

Vstúpili sme do zamrznutého sveta v ktorom mráz čarovne vyzdobil konáre stromov.

“Ihličie” na bukových konárikoch.

Maco a Mišo po kolená v snehu.

Spoločná fotka na Veľkom Rokoši. Cvíľu sme tu pobudli, vychutnávajúc si zasnežený les, svieži vzduch a úplný pokoj všade navôkol. Po zapísaní sa do knihy sme pomaly začali kráčať naspäť po svojich stopách.

Kým sme sa my tárali po kopcoch, v tábore prebehli menšie zmeny. Atti si opravoval lôžko a Rafo si vymenil miesto s Marcelou. Medzi stromy zavesil hamaku a nad ňou natiahol veľkú celtu, ktorá siahala až nad oheň.

Keďže sme sa vrátili vyhladovaní ako vlci, prvé čo každý urobil po príchode do tábora bolo, že vzal do ruky ešus a hybaj k ohňu. Ešte pred zotmením sme si zatrénovali bow-drill, no akosi sa nikto foťáka nechopil a tak je tentoraz report o to chudobnejší.

Veselá atmosféra panovala celý večer, s plnými žalúdkami sme sedeli okolo ohňa a náruživo debatovali. Marcela varila výborný fazuľovo syrový prívarok, na ktorom si všetci dobre pochutili. Ako bonbónik sa podávalo marinádované kuracie mäsko pečené na ražni. Trochu sme si s Rafom poplakali sediac v jeho hamake. Niežeby nám bolo za niekým smutno, ale dym z ohňa krásne cirkuloval popod jeho celtu a pomaly a kruto nás údil. Začalo pekne snežiť a zhora vanul slabší vetrík. Pomaly sme sa porozchádzali každý do svojho pelechu.

Ešte predtým než som sa uložil spať, som došpanoval všetky lanká na celte, nejak sa mi nepáčilo to sneženie. Zaliezol som do spacáka, zvrchu som sa prikryl kongom a pomaly som zaspal.

Uprostred noci som sa zobudil a ako prvé som postrehol, že celta nadomnou je nejak podozrivo blízko. Siahnem za golier po čelovke a hneď mi je všetko jasné – spadlo snehu ako na Aljaške. Vyšiel som zo spacáka a zhrnul som z celty všetok sneh. Zadnú stenu, odkiaľ vial vietor som spustil nižšie aby mala dobrý spád. Našťastie som mal okolo lôžka dostatok priestoru, takže sneh mal kam padať. Tiež som pobehal skontrolovať ostatných ako sú na tom, všetci boli v pohode, akurát možno trochu prisypaní snehom.

Niekde tu v tejto hromade snehu ležala Marcela.

To už bol hore aj Michal, ktorému sa potrhali oká na celte a tá ho pritlačila v hamake. Vyliezol von, vzal lopatu, začal odhŕňať sneh a pomáhal všetkým, čo to potrebovali, najmä Marcele. Od Attiho som si požičal plynový varič, zaliezol som do spacáka a postavil na čaj, reku iste dobre padne ako ratovaným, tak ratujúcim. Michal vzal sekeru a šiel rozložiť oheň, že už asi vyčká do rána pri ňom. Prišli aj Creo s Macmatejom, jeden topil sneh a druhý pílil drevo na oheň. Zazipsoval som spacák a znovu som zaspal.

Sally spokojne odfukuje v hamake.

Attiho celta ráno po odhrabaní.

Marcelina celta ráno po odhrabaní.

Juraj v bivy-hamake.

Ráno sa v kempe búrlivo prejednával nočný zážitok. Juraj s Rafom zvládli noc v pohode, Raf ani nevedel že nejaký sneh padal. Ako poslední vstávali Macmatej s Creom, ktorí dostali budíček v podobe interakcie ešusu a lyžice ;-).

Každý kto si zabudol odložiť na noc veci pod celtu, mal ráno postarané o zábavku navyše. Dobre sme sa naraňajkovali a pomaly sme sa pustili do balenia. Miesto tábora sme vyriadili, odpadky po sebe pozbierali do tašky a vydali sme sa na spiatočnú cestu.

Nami vyšlapaný chodník už bol minulosťou a tak neostávalo nič iné ako prebrodiť sa snehom. Niekde na pol ceste sme stretli skupinku podobných dobrodruhov, ktorí sa chystali táboriť až hore na Rokoš.

U Jurových rodičov nás už čakal teplý čaj a výborná kapustnica. Potom nadišiel čas lúčenia a návratu do bežného života. Touto cestou by som sa chcel poďakovať všetkým zúčastneným za fantastický zraz, nové skúsenosti a možnosť spoznať tých, s ktorými som doteraz bol v kontakte len prostredníctvom fóra. Moja vďaka patrí takisto Attimu za prichýlenie vo Zvolene a samozrejme Jurovým rodičom za veľmi príjemnú pohostinnosť. Verím, že máme pred sebou ešte kopu podobných spoločných akcií! Lesu zdar priatelia!

This entry was posted in Bushcraft, Denník. Bookmark the permalink.

8 reakcií na Zimný zraz – Rokoš (20-22.01.2012)

  1. Lesní želva píše:

    Palce hore, kamaráde! Dobrý report. ;-)

  2. Michal píše:

    Super report, pekne si v ňom všetko zhodnotil :)

  3. atti.hombre píše:

    paráda!…ja byť tvoj slovenčinár,tak som na teba hrdý!…nabudúce pôjdem aj ja! :-DD

  4. juraj197405 píše:

    Preco sa mne vzdy pri citani o tom co uz bolo rozbucha ta moja neposlusna pumpa…? Asi ma prepadol ten moj sentiment… Ano bolo to nieco nove -uzasne. Dakujem este raz vsetkym mojim ludom….

  5. zalesactvo píše:

    Človeče palce hore ;)

  6. Marcela píše:

    Moc pěknej příběh :)
    A díky za skvělou společnost ;)

Pridaj komentár

