Jemné doladenie Mory 511

Mora 511 je ideálna voľba pre niekoho, kto práve začína s bushcraftom a hľadá nôž s čo najlepším pomerom cena/výkon. Za 5€ tu nieje čo riešiť, je to proste skvelá kúpa. Oproti drahým nožom má niekoľko výhod, je ľahučký, jeho strata alebo poškodenie vám nijak neublíži, za bagateľ si kúpite druhý a pritom zvládne všetky bushcraftové úkony rovnako dobre ako hociaký drahý nôž. Rád by som sa podelil o pár ľahkých úprav, ktoré vám umožnia jeho lepšie a pohodlnejšie používanie.

Model 511 sa odlišuje od svojho predchodcu 510ky záštitou, zrejme tu chceli výrobcovia dosiahnuť vyššiu bezpečnosť. Ak by som napríklad kupoval nôž pre dieťa, aby sa pomaly zoznamovalo s technikami rezania, tak tento chránič prstov je veľmi užitočná vec.

No mne osobne záštita pri práci prekáža. Obľubujem plynulý prechod od rúčky k ostriu a tak som ju doma jednoducho odrezal preč malou pílkou a miesto vyhladil nožom. Týmto krokom vlastne získate starú dobrú a medzi bushcraftermi veľmi obľúbenú 510ku. Jedine púzdro ostane pri vrchu rozšírené, ale nôž v ňom drží aj po odrezaní záštity. Tento výstupok sa potom dá upraviť na držiak firesteelu, ale túto modifikáciu ja veľmi nevyužijem, keďže najradšej nosím firesteel vo vrecku a tak som od nej upustil.
Mora 511 je tiež veľmi ľahučký nôž, čo ho predurčuje na zavesenie na krk kúskom paracordu. Nosením na krku máte nôž stále poruke a na očiach.

Veľmi užitočnou a často prehliadanou úpravou je nabrúsenie chrbta noža. Prakticky všetky mory (až na pár výnimiek) výjdu z fabriky s nedokončeným chrbtom, na ktorom je vidieť stopy po lisovaní a vystrihovaní z pásoviny. S takýmto nožom vynaložíte pri kresaní s firesteelom veľké úsilie aby ste dostali aspoň pár iskier. To preto, že hrany sú zaoblené a nezoškrabnú materiál z povrchu firesteelu.

Táto úprava je veľmi jednoduchá a zvládnu ju aj začiatočníci. Stačí k tomu drsný brúsny kameň, alebo elektrická brúska, no pri tej pozor na prehriatie čepele. Nôž treba položiť na kameň tak, aby čepeľ zvierala s plochou kameňa 90° uhol a pohybovať smerom dopredu a dozadu v smere rukoväť – špička. Následne môžete prejsť na jemnejší a jemnejší až kým nedosiahnete požadovaný finiš. Týmto dosiahnete úplne rovný chrbát s dvomi ostrými hranami. Treba však podotknúť, že pri niektorých typoch ocele je nabrúsenie chrbta neefektívne, napríklad pri laminovanej, kde sú strany čepele a tým vlastne aj hrany chrbta mäkkšie a tak sa rýchlo derú. Najlepšie sa nabrúsený chrbát prejaví pri klasickej uhlíkovke, pretože tvrdosť ocele je na celej čepeli rovnaká.

S takto upraveným chrbtom je razom z mory oveľa užitočnejší nástroj a dá sa efektívnejšie používať pri niektorých úkonoch.

Najväčšiu výhodu nabrúseného chrbta pocítite pri kresaní firesteelom. Z tyčinky vyšľahne obrovská sprcha iskier.

Niektoré bushcraftové projekty si vyžadujú zoškrabanie kôry, napríklad pri čistení smrekových koreňov, alebo pri výrobe prírodného povrazu z vŕby je potrebné zoškrabať vonkajšiu kôru a dostať sa k vnútornej, z ktorej sa dá následne upliesť povraz. Alebo jednoduché očistenie lieskovice pri výrobe vychádzkovej palice.

Podobne si môžete naškriabať jemné hoblinky zo živičnatého dreva borovice a využiť ich ako práchno na založenie ohňa firesteelom. S nabrúseným chrbtom to ide jedna radosť.

Údržba chrbta je jednoduchá, úplne stačí, keď s ním vždy po nabrúsení hlavného ostria prebehnete pár krát po brúsnom kameni.
Stretol som sa aj s prípadmi, kedy ľudia na tie isté úkony, ktoré som robil vyššie, používali ostrie svojho noža. A to je chyba, pretože tým si zbytočne poškodzujete to delikátne škandinávske ostrie, ktoré robí mory takými slávnymi. Samotný fakt ako výborne reže 511ka drevo snáď ani netreba rozoberať, je to proste paráda. Ak by ma dnes niekto požiadal o radu, že by si chcel kúpiť poriadny nôž ale nemá veľa peňazí, bez váhania by som mu odporučil Moru 511.

This entry was posted in Nástroje, Oheň. Bookmark the permalink.

14 reakcií na Jemné doladenie Mory 511

  1. vlkous píše:

    Je osobne kdyz takhle nuz nakrk tak nedelat na konci uzel ale pozuit takove plastove nesmysly ktere byvaji na mikinach nebo gatich na utahovani gum. Je to podle me lepsi proto ze kdyby se nahodou neco stalo a zachytil se paracord za vetev tak se neobesim.

  2. Mirec píše:

    Veľmi efektná úprava :) ale páči sa mi prostredie kde si to fotil :) aj ten peň….hehe..no už si len zadovážiť firesteel :D a môžem trénovať lebo vrchnú čepeľ už viem ako si mám upraviť.

  3. Ferkiu píše:

    511tka je fakt dobrý nôž za málo peňazí … lacný,ostrý jak žiletka ,ľahký, no čo si viac priať .. neľutujem :)

  4. svai píše:

    mora je skvela klasika…ja som sa odhodlal vyskusat HVK od hultaforsu…ockavam ju kazdym dnom postou…nasiel som ho za 6 eur..to je myslim neskutocna cena za taky kvalitny kudlik.. :)

    • SKW píše:

      Gratulujem ku skvelej kúpe, Hultafors robí len kvalitné nástroje, ja nedám dopustiť hlavne na ich sekery, no aj ich nože sú výborné, hlavne omnoho odolnejšie než mory.

    • palino93 píše:

      Ja som našiel HVK od hultaforsu ešte lacnejšie za 4,75 a tiež si idem objednať nakoľko tu bolo spomínané že je lepší ako Mora. :D

  5. mentolka píše:

    A neviete mi povedať či mora 510 ray mears má hrúbku 2,5 mm? A prečo je hultafors odolnejší ako mora veď mori vyrábajú tiež 3,2 mm hrúbu čepele.

  6. Tom píše:

    Dnes mi prisla postou Mora511 a som velmi milo prkvapeny. Pocul som o tychto nozoch uz vela ale az teraz som sa rozhodol si jeden kupit (aj po precitani a odporucani od Teba) pretoze sa mi zda na vyrezavanie (ktoremu by som sa konecne rad zacal venovat) idealny. Noz prisiel nabruseny ako britva a kedze je to uhlikovka tesim sa ako si s nim zaskrtam pri zakladani ohna (po uprave chrbta ako pises). Zastita pojde prec ako prva, potom nabrusit chrbat a hor sa do lesa vyrezavat :)

    • SKW píše:

      Ahoj Tom, vďaka za komentár! Som rád, že Ti článok pomohol pri kúpe tohto noža, určite neoľutuješ :) Prajem príjemné vyrezávanie!

      S pozdravom
      skw

  7. hurka píše:

    no, po prečitani tvojho članku som sa rozhodol,že si ju kúpim, práve som si ju objednal, čakám ju dakedy v stredu, ´hneď ju upravím na 510 a potom ju otestujem :D
    už idem do lesa
    Lesu zdar!

  8. hurka píše:

    včera mi došla, napíšem, ako som ju upravil:
    prvá šla dole záštita :) ale rúčka sa dosť šmíka, tak som ju obalil starou textilnou izolačnou páskou, nabrúsil som chrbát a tto puzdro… ach bože, však sa nedá dať ani na opasok :D musel som ho upraviť nad ohňom (uško na zavesenie) aby som cezeň dal opasok.
    na môj vkus je to malý nôž na drobnú prácu, takže rozhodne k nemu je vhodná sekerka/kukri

  9. endrook píše:

    Podľa Vás, Hultafors HVK alebo Mora 511?

    • SKW píše:

      Ahoj endrook,
      Keby si mi túto otázku položil pred pár rokmi, tak moja odpoveď by bola určite Mora 511. Dnes však už mora nie je to čo bývala kedysi, majitelia spoločnosti objavili bushcraftový trh a začali svoj hnusný marketing. Aby zvýšli predaj svojich nových drahších modelov tak na týchto starých obľúbených, medzi ktoré patrí aj 511 začali stenšovat čepele (z 2.5mm na 2mm) a skracovať tŕne, čím dosť ovplyvnili vlastnosti čepele a noža ako takého. Skrátka, oslabili staré modely aby si zákazník kúpil radšej predražené modely “bushcraft survival”. Čiže rátaj s tým, že keď si dnes kúpiš moru 511, tak je dosť pravdepodobné že už nedostaneš presne takú ako je v tomto článku, ale so stenšenou čepeľou a zníženou výškou výbrusu. Tieto nové mory 511 poznáš podľa tmavšej červenej farby rúčky. Pre niekoho to nemusí byť nejak podstatné, no mne to proste vadí.

      HVK som mal v ruke raz na jednom zraze. Nikdy som však žiaden nevlastnil a nepoužíval dlhodobo. No z tých dojmov ktoré som mal na tom zraze myslím že HVK je dobrý nôž a určite pevnejší a robustnejší než dnešná 511. Ak si ho človek správne nabrúsi, tak pravdepodobne bez problémov predčí moru v tej cenovej kategórii, no ako píš Rolf nižšie, môže tam byť iná oceľ a toto už ja posúdiť neviem.

      S pozdravom
      skw

  10. Rolf píše:

    Ak sa môžem pripliesť do debaty, tak ja vlastním aj Hultaf. HVK, aj Moru 511, ale podotýkam, že ešte starý model, ktorý mal hrúbku čepele 2,5 mm a výšku výbrusu 7 mm a s týmto starším modelom je HVK fakticky totožný, čo sa týka rozmerov čepele. Čiže aj HVK má viacmenej rovnakú dĺžku čepele, hrúbku čepele, aj výšku výbrusu. No v súčasnej dobe už 511-ky vyrábajú s novými parametrami čepele, čiže hrúbka je 2 mm a výška výbrusu je 5 mm.

    Mne sa pracuje s obidvoma nožmi rovnako dobre, no predsa len, môj subjektívny dojem je ten, že uhlíkovka pri 511-ke je o niečo kvalitnejšia ako pri HVK. Mám pocit, že uhlíková oceľ pri nožoch Hultafors je o niečo mäkšia ako pri Morách, ale vravím, to môže byť len môj dojem…:-)

    Nože Mora sú už od výroby vyleštené a tým pádom aj o dosť menej chytajú patinu ako nože Hultafors, ktoré sú vyleštené “hrubšie”. Z tohto dôvodu pomerne rýchlo čerňejú, ba aj chytajú hrdzu, ked sa nôž ponechá mokrý, čo i len kratší čas…. Ja som si HVK dodatočne doma sám vyleštil do zrkadlového lesku…

    Rukoväte sú vyrobené zhruba z rovnakého plastu.

    Púzdra sú rovnako na tej istej úrovni, na HVK je trochu lepši úchyt, ktorý sa dá aj rozopnúť. Ale nože držia v púzdrach celkom dobre, možno mora trochu lepšie, lebo nôž do púzdra “zacvakne”…

    Asi toľko základné informácie…:-)

Pridaj komentár

