Júl v Myslinách

Posledné júlové dni som strávil v Myslinách na chate a tak by sa mi patrilo urobiť stručný report. Aj počas upršaných dní sme sa túlali po lesoch za hubami a zážitkami. Človek by z toľkých zrážok usúdil, že to bude výborná hubárska sezóna, no hríbom akoby sa nechcelo povyskakovať zo zeme. Minulé leto sme ich už o takomto čase nemali kam dávať, no tohtoročný júl bol na hríby dosť chudobný.

Výdatný dážď vylákal z úkrytov salamandry. Len tak šuchotali po celom lese.

Niektoré bystriny počas horúčav takmer úplne zaniknú, no teraz poskytujú dostatok pitnej vody.

Keďže na Dúbravke sme našli len zopár kuriatok a žiadne hríby, vrátili sme sa k chate a venovali rôznym činnostiam. Ja som sa pustil do opravy starého náradia, keďže sa blíži čas prípravy dreva na zimu. Vyrezal som bukové porisko do jednej z Dušanových sekier na kálanie dreva, pôvodné už bolo dosť poškodené tesne pod hlavou sekery. Akosi som však pozabudol urobiť fotku, tak ju doplním najbližšie keď sa do Myslín vrátim.
Druhé porisko som vyrezal z jaseňového dreva ako náhradnú násadu do mojej hultaforsky.

Zo zvyšku bukovej káľanice, ktorú som použil na prvé porisko, som vystrúhal Denke do kuchyne jej obľúbený typ plochej varešky.

Po robote ešte trochu tréningu techniky založenia ohňa trením pomocou luku. Vrták aj doska sú z rakyty neďaleko chaty, prítlačný dielec je buk.

Na ďalší deň sme znova vyrazili na huby.

Tri mladé bedle.

Prášnica bradavičnatá (Lycoperdon perlatum).

A pár hríbov.

Najväčšie prekvapenie nás čakalo v malej jedlinke, také množstvo kuriatok pokope som v živote nevidel. Bol to doslova žltý koberec.

Naplnili sme dva koše a ostatné sme nechali tak, ale v pohode by sa dal naplniť aj tretí kôš.

Čo nevidieť dozrejú aj černice a pôjdeme na zber.

Zbehli sme pozrieť aj na Polianky tiež za hríbami. V diaľke svietil biely kužeľ, niekto tu táboril v típí. Aj ma to ťahalo sa ísť pozrieť o koho ide a prehodiť kus reči, no smer našej cesty bol opačný a tak sme zamierili do smrečín a pokračovali v zbere húb.

Na okrajoch lesa rastie v hojnom počte vŕbovka úzkolistá (Epilobium angustifolium). Je to všeobecne známa liečivá rastlina, používaná hlavne pri problémoch s prostatou, únikoch moču, ochoreniach ľadvín, alebo močového mechúra. Najčastejšie sa užíva vo forme výluhu z listov. Na jar sú predmetom zberu mladé výhonky, ktoré sa spolu s inými rastlinami dajú jesť ako zdravý očistný šalát a aj mladá byľ je po olúpaní jedlá. V čerstvom stave je rastlina dobrým zdrojom vitamínov A a C. Taktiež koreň je jedlý, stačí ho zvonku oškrabať a opražiť na pahrebe. No aby sa zmiernila horká chuť, je najlepšie zbierať koreň z nerozkvitnutej rastliny a odstrániť z jeho stredu hnedý stržeň.

Baza červená (Sambucus racemosa)

Brusnica pravá (Vaccinium vitis-idaea) je veľmi známa rastlina, tento malý kríček sa vyskytuje najmä vo vyšších, chladnejších oblastiach. Hlavne v Škandinávii boli brusnice neoceniteľné ovocie, pretože vďaka obsiahnutým prírodným konzervantom je možné ich skladovať len v pohároch, alebo fľašiach s vodou, bez akejkoľvek úpravy, či prídavkov. Vydržia tak čerstvé celé mesiace až do nasledujúcej sezóny. Toto bolo veľmi dôležité hlavne v oblastiach, kde boli konzervanty ako cukor luxus. Dozreté obsahujú množstvo organických kyselín ako kyselina citrónová, alebo benzoová, vďaka čomu nepodliehajú fermentácii a následnej produkcii plesní. Taktiež obsahujú vitamín C, vitamíny B1,B2,B3, provitamin A, vápnik, horčík, draslík, fosfor.
Brusnice sú výborné do koláčov, na džem, želé, omáčky, dezerty, džúsy, sirupy, či likéry, alebo víno. V prírode sú dôležitou zložkou potravy pre medvede, líšky a rôzne druhy vtákov.

This entry was posted in Bushcraft, Denník, Huby, Jedlo z prírody, Liečivé rastliny, Oheň. Bookmark the permalink.

2 reakcie na Júl v Myslinách

  1. atti.hombre píše:

    Tak si to popísal ako pán profesor…moja polovička si o vŕbovke prečítala stať dva krát!…máš u nej bod z bilinkárstva!…a tých kuriatok-tiež som nemal to šťastie…pekne si napísal a pofotil!

Pridaj komentár

