Povraz z lipy – 2.časť

Už je tomu zhruba tri týždne ako som vložil zväzok lipovej kôry do potoka. Bol som ho dvakrát skontrolovať, či ho náhodou neodplavilo, keďže sme tu mali párkrát prietrž mračien. Po príchode na miesto bolo jasné, že všetko je ako má byť, kôra bola na svojom mieste, úplne ponorená vo vode a zanesená nánosom piesku.
Ak si vyskúšate túto metódu spracovania lipového lyka, zistíte, že kôra sa stala domovom rôznych vodných živočíchov. Tie tu zanechali slizkú hubovitú hmotu, ktorá mierne zapácha. Preto je potrebné kôru riadne povyplachovať a očistiť v prúde vody.

Tie tri týždne vo vodnom prostredí spôsobili, že vlákna sa nádherne oddeľujú od hrubej kôry. Sú vo vrstvách, treba ich pekne od seba pooddeľovať, prepláchnuť a zavesiť niekde na konár.

Každá vrstva je taká tenká, že cez ňu môžete vidieť svoje prsty, no tieto vlákna sú veľmi silné.

Z jednej malej lipky som pripravil takéto množstvo vlákien.

Prehodil som ich na veterné a slnečné miesto.

Po úplnom vysušení môžete začať. S lipovými vláknami sa veľmi dobre pracuje, majú takú zvláštnu, akoby citrónovú vôňu. Pliesť sa má zo suchých vlákien, vďaka tomu bude povraz veľmi silný a trvácny. Počas pletenia dobre pomáha namáčať si prsty do hrnčíka s vodou. Techniku pletenia som opisoval v tomto príspevku: Prírodný povraz z pŕhľavy

Pletenie povrazu je celkovo dosť náročné. Po hodine pletenia budú vaše prsty unavené a možno trošku zodraté. No na to sa dá zvyknúť, inak je to príjemná činnosť, ktorá sa po osvojení a troche tréningu dá robiť aj bez pozerania sa na svoje ruky (okrem nadpájania nových vlákien samozrejme), zatiaľ čo sedíte pri ohni a debatujete s priateľmi. No musím dodať, že čím silnejšie budete skrúcať samotné vlákna, tým bude povraz pevnejší, čiže treba si dať záležať na tom, aby ste dodržali rovnakú hrúbku oboch prameňov a zakrúcali ich čo najmocnejšie.
Ja si pletiem rôzne hrúbky povrázka a využívam ich na rôzne účely, najmä zavesenie vyrezávaných varešiek, lopárikov, kuksy atď. Z tej hromady vlákien, čo som pripravil, sa dá upliesť poriadne dlhý povraz, urobil som len pár metrov a ešte koľko mi ostalo. Ak nevyužijete všetky vlákna nevadí, dajú sa odložiť a použiť neskôr, sú veľmi trvácne.

Ako test som urobil uhlík trením driev metódou s lukom a s použitím prírodnej tetivy.

This entry was posted in Bushcraft, Oheň. Bookmark the permalink.

5 Responses to Povraz z lipy – 2.časť

  1. Joda píše:

    Zapálit oheň lukem umí spousta lidí… dokázat to ale vlastním přírodním provázkem který vydrží a neroztrhne se… to dokáže málokdo. Respekt :)

  2. atti.hombre píše:

    napr. lesný muž!…pekný návod.Neviem či by som si trúfol na niečo podobné…možno raz..Normálne sa teším na všetko nové,čo tu na Tvojom blogu nájdem!Tak príjemne to hladí moju dušu…:-)

  3. Symptóm píše:

    A čo sa týka životnosti toho lana? Vieš mi povedať ako to lano odoláva poveternostným podmienkam? Dokázalo by udržať pohromade aj nejaký trvalejší prístrešok v lese? Za odpoveď vopred ďakujem…
    Tvoj blog je veľmi zaujímavý a plný užitočných rád..Určite ho budem pravidelne navštevovať a sledovať..

    • SKW píše:

      Lipový povraz dokáže udržať prístrešok bez problémov, je veľmi silný ak je udržovaný v suchu. Ale pokiaľ ho necháš vystavený poveternostným vplyvom ako vlhko, dážď, následné slnko atď, nevydrží veľmi dlhú dobu, pretože sú to prírodné vlákna, ktoré jednoducho zhnijú.
      Moja rada: Ak chceš postaviť prístrešok a využiť pritom prírodné materiály, ako povraz si zvoľ smrekové korene. Tie sú veľmi silné (pozor za čerstva sú dosť lámavé), no po vysušení držia perfektne a dokážu odolávať prírodným vplyvom aj niekoľko rokov.

  4. Marcela píše:

    Tímhle Tvým příspěvkem jsi mě vrátil o dobrých 20 let zpátky do dob mýho studia… :) Technika tzv. “máčením” (jedna z biologických metod oddělování vláken) se používá taky při zpracování například lnu.

Pridaj komentár

