Májový nápoj

Vyskúšal som ako chutí tento kultový drink z lipkavca voňavého, ľudovo zvaného Marinka. Recept je veľmi jednoduchý, potrebujeme fľašu bieleho, alebo ružového vína, fľašu šampanského, marinkovú vňať a polku pomaranča. Marinku necháme niekoľko hodín zvädnúť, aby uvoľnila svoju výraznú arómu. Potom 10-15 rastlín naložíme do vychladeného vína spolu s pokrájaným pomarančom a nejakú hodinu necháme odstáť. Pridáme šampanské a podávame. Vysušená vňať je tiež výborná na upokojujúci čaj.

Lipkavec voňavý (Galium odoratum)

Vňať zavesíme na teplé miesto aby zvädla.

Tento nápoj je výborným osviežením krásneho májového večera pri pozorovaní západu slnka z verandy, alebo altánka.

This entry was posted in Liečivé rastliny. Bookmark the permalink.

3 Responses to Májový nápoj

  1. atti.hombre píše:

    Bol som začiatkom mája tu po našich lesoch a podobnú ( skôr si myslím,že rovnakú) rastlinku videl všade dookola táboriska.Fotky mám mizerné-neostré.V mladom bukovo-hrabovom lese,kde sa slnko oprelo o zem bol celý koberec cca 30 m2 týchto kvetov.Netušil som,že je jedlá…o rok nazbieram!

  2. Rolf píše:

    Zdravím, SKW,

    na tento “elixír” sa už chystám tretí rok, no teraz ho vyskúšam už naisto…:-) Ale rád by som sa spýtal na niektoré veci ohľadne tohto nápoja… V článku spomínaš, že marinku treba nechať zvädnúť niekoľko hodín… Postačí okolo piatich hodín? Existuje nejaký “indikátor” podľa čoho človek spozná, že rastlina je už “dobrá”? Alebo jednoducho, keď už bude zvädnutá… Sušil by som ju prirodzene niekde zavesenú vonku… Možno v stodole…:-) Ďalej by som sa chcel spýtať: spomínaš, že do vína treba naložiť asi 10-15 rastliniek, ale chcel by som sa spýtať, že asi na aké množstvo, resp. koľko rastliniek by bolo potrebné, napr. na pol litra vína…? Na koniec by som sa rád spýtal, akú chuť dodáva marinka nápoju, nakoľko na nete som sa dočítal, že vraj “zafarbuje” dosladka… ? Vďaka za odpoveď…:-)

    • SKW píše:

      Nazdar Rolf, recept hovorí 10 rastliniek na 0,75L rosé (prípadne biele víno) + 0,75L sektu. Ja som dal 15 len tak pre zosilnenie, pre začiatok však daj menej a do ďalšej bowle podľa potreby pridaj ak bude treba. Čo sa týka toho vädnutia… rastlinky len jednoducho zviaž do zväzočku a zaves hocikde v chládku, za hodinku zvädnú a budeš z nich cítiť charakteristickú arómu, podľa toho poznáš že sa uvoľňuje kumarín. Proste keď to začne voňať, tak vieš že ich môžeš šupnúť do vína :). Tá chuť je taká… zvláštna :) proste vyskúšaj… niekomu to šmakuje, niekomu ani nie. Oceniť to budú vedieť najlepšie asi skúsení vinári… ja som ináč celkovo prestal piť alkohol, to len tak ako pikoška :).

      Všetko dobré,
      skw

Pridaj komentár

