Kuksa z jablone

Dnešné zamračené dopoludnie som presedel vedľa drevárne pod strechou a dokončoval kuksu z jablone. Vonku bolo celkom sviežo, miestami padal slabý dážď, ktorý príjemne zvlhčil vzduch. Vychutnával som si prácu s týmto krásnym jadrovým drevom od prvého až po posledný zárez. Po naolejovaní som postrehol veľmi príjemnú sladkú vôňu, keď sa zhlboka nadýchnem zvnútra kuksy. Podobne ako napríklad čerešna pripomína chuť mandlí, tak jabloňové drevo mi vonia ako marhule :).

This entry was posted in Vyrezávanie lyžíc, Z Dielne. Bookmark the permalink.

16 Responses to Kuksa z jablone

  1. Rišo píše:

    Zdravim Vas-ak sa mozem spytat ako vyrezavate tie kuksy a ine veci, co spominate? Len rucne,alebo aj s nejakym el. naradim? Aka ma byt vlhkost dreva pre vyrezavanie a aky olej pouzivate na koncove natieranie? Vopred vdaka za info.

    S pozdravom Rišo

    • SKW píše:

      Je to čisto ručná práca. Zdĺhavé, ale ja to robím rád a tie výrobky aspoň majú “dušu”. Pri práci používam sekeru, normálny nôž a hákovitý nôž na dlabanie. Je na Vás či budete vyrezávať do čerstvého, alebo vysušeného dreva, každé má svoje plusy a mínusy. Ja preferujem vyrezávanie z čerstvého dreva (Green woodcarving) a výrobok potom veľmi pomaly suším v krabici aby nepopraskal. Pri vyrezávaní zo suchého dreva sušenie odpadá, no oveľa ťažšie sa vyrezáva a nástroje treba častejšie brúsiť.
      Oleje používam rôzne, ale najviac asi orechový. No dá sa použiť akýkoľvek jedlý olej – ľanový, slnečnicový, olivový…

      S pozdravom
      skw

      • deg píše:

        prosim ťa ktorou sekerkou sa ti to najlepšie okresava, ta najmenšia 0,5 kg hultaforska alebo väčšia? vďaka

      • SKW píše:

        Nazdar! Ja používam starú verziu malej Husqvarny pravdepodobne má hlavica 0.5kg. No dnes už Husqvarna nepredáva takéto sekerky, ale trochu odlišné, zrejme zmenili kováčšku dieľnu, čo pre nich ková sekery. Ale myslím si že ak pôjdeš do najmenšej Hultaforsky tak budeš spokojný, sú to kvalitné sekery za veľmi priaznivú cenu… Pre lepšie okresávanie je dobré upraviť si ostrie pilníkom na veľmi tenký/štíhly profil… musí byť jedovatá a ostrá ako nôž.

        s pozdravom
        skw

  2. jano75 píše:

    ahoj,
    v zahrade asi pojdu dole 2 ceresne o priemeroch cca 45 – 50 cm. su stare a uz vyschynaju. za nejaky cas dalsia, min 80 rocna, nadherny kus.
    pls. tu kuksu si robil z kmena, ktory si rozkalal na dva, resp 4 kusy? klasicke stvrtky, ako nasadu / helba / na napr. sekeru? vlasocnice su po dlzke kuksy ako sa zda. moze obsahovat stred / strzen / kmena?

    dakujem

    • SKW píše:

      Zdar! Kuksa je z polovice klátika. Stržeň sa má vynechať, najlepšie je odstrániť pár cm aj so stržňom a tak vyrezávať. Najideálnejšie je vlastne použiť úsek dreva ktorý je čo najďalej od stredu, všetko to samozrejme závisí od toho aký veľký kus máš k dispozícii.

      skw

  3. matus píše:

    Ahoj, prosim ta, kde by som vedel kupit spominane naradie “normálny nôž a hákovitý nôž na dlabanie”. Myslim nieco kvalitne. Posledne som kupil noz za par € a nie je to dobre. Davam do poriadku staru zahradu. V sobotu som spilil staru asi 50 rocnu jablon a dole pojdu este asi 2 az 3 ks. Tiez by som chcel vyuzit stare drevo z jablone aj inak ako na spalenie. Dopredu Ti Dakujem
    P.S. Tvoj blog je skvely

    • SKW píše:

      Ahoj. Vďaka za komentár! Zbehni sa pozrieť na fórum Bushcraft-portal.sk, tam nájdeš rôzne témy, kde debatujeme aj o vyrezávaní, o rôznych nástrojoch, ich kvalite a podobne, nájdeš tam aj odkazy na obchody, kde sa dajú kúpiť. Pokojne sa zaregistruj a tiež prispievaj do diskusií.

      S pozdravom
      skw

  4. Bushcrafter píše:

    AHOJ chcel by som vedieť či sa tá kuksa dá vyrobiť aj dlátom
    mimochodom pekná práca

  5. Matus píše:

    Ahoj, Dakujem za radu co sa tyka nastrojov. Kupil som noz Mora, dlabaci noz od M-Stein a este jeden, len ten som zatial nevyuzil. Ale chcel by som sa ta opytat. Ta kuksa z jablone je uzasna. V zahrade som minuli rok popilil stare jablone a nechal som trcat len pniky, ze tento rok do nich naockujem hlivu ustricovu. Jeden bol taky vyssi tak som z neho odpil. Potom som z neho urobil taku hrubu kostru pre buducu kuksu. Jablonove drevo bolo celkom mokre(teda aspon myslim). Urobil som prednu stranu a buducu kuksu som odlozil do spajze na zem (zabalenu do novinoveho papiera) chcel som aby mi to drevo nevyschlo nejako rychlo. Ked som sa asi po 10 dnoch vratil , ze budem pokracovat s kuksov , tak som ostal nemilo prekvapeny, lebo drevo mi popraskalo. Preto by som sa rad opytal:
    1. ako mam zarucit ze mi to drevo nepopraska, alebo potom za aky cas je nevyhnutne kuksu dokoncit. Aj ma to mrzi, ale na druhej strane verim ze 2 krat budem mudrejsi a verim ze po tvojej rade mi to nepopraska.
    2. Ked je to hotove, ako to susis v tej krabici, resp. kde mas to krabicu, v nejakej chadnej pivnici?
    Dopredu Ti velmi pekne Dakujem. Matus

    • SKW píše:

      Hoj… novinový papier pomáha vysať vlhkosť do okolia. Ak chceš aby ti drevo nepopraskalo, musíš zabrániť rýchlemu vyparovaniu vody z dreva. Ďalším dobrým trikom je použitie igelitovej tašky do ktorej vložíš výrobok. Každý deň ju prevrátiš naopak. No musíš to robiť pravidelne, ak ju tam necháš 10 dní tak ti drevo splesnie a začne hniloba. Ja suším v nevykurovanej chladnej miestnosti v uzavretej menšej kartónovej krabici s vlhkými stružlinami z vyrezávania… je dôležité udržiavať pocitovo tú správnu vlhkosť prílišné vlhko dlhodobo spôsobí pleseň, prílišné sucho popraskanie. Čím skôr vystrúhaš výrobok tým je to lepšie. Rýchlosť vyschýnania sa dá regulovať otvorením/privretím krabice alebo igelitovej tašky. No nesmieš ani veľmi brzdiť vyschýnanie, pretože nastane hniloba dreva, je dobré sa najprv vycvičiť na menších výrobkoch ako sú lyžice varešky, sušenie väčších predmetov je náročnejšie.

      S pozdravom
      skw

  6. Matus Berets píše:

    Dakujem za velmi cenne rady a odpoved. Vsetko patricne odskusam. Skusim teda zacat s nejakymi vareskami, materialu mam dost celkom dost :-) Este raz velka vdaka.

    S pozdravom

    Matus

  7. David píše:

    Ahoj máš úžasný blog a veľa vecí má tu inšpirovalo motivovalo a navnadilo na to aby som začal niečo aj ja robiť v tomto smere chcem sa ta spýtať aké drevo je dobre na vyrezavanie. Momentálne mám lenyzickar a jeden ostrý nožík ale plánujem kúpiť ešte nejaké náradie no neviem čo bude najlepsie.vedel by s mi poradiť?

    • SKW píše:

      Ahoj, Ďakujem! Najlepšia na vyrezávanie pre začiatočníka je podľa mňa breza alebo jelša. Môže byť aj suchá alebo aj čerstvá, tá sa vyrezáva ešte ľahšie. Náradie závisí od toho ako do hlbky sa tomuto chceš venovať. Ak chceš vyrezávať lyžičky a kuksy tak ti stačí aj základná sada – sekerka, pílka, malý nožík ako mora 120 a lyžičkár. Ak chceš robiť nejakú zložitejšiu výrobu a drevorezbu tak si kúp aj nejaké dláta. To je na tebe. Hlavne tie štyri základné nástroje sú dôležité. A tiež si zadováž nástroje na brúsenie a obťahovanie, čiže nejaké brúsne kamene alebo šmirgle a kožený pás na obťahovanie/honovanie ostria. Vedieť si nástroje správne nabrúsiť je tiež dôležité, vyrezávať tupými nástrojmi je paradoxne nebezpečnejšie než s dobre naostrenými.

      S pozdravom
      skw

  8. Daniel píše:

    Je jelša vhodná na výrobu lyžíc, počul som že je jedovatá, je to pravda
    kanagon

Pridaj komentár

