Putovný nôž

Tento projekt zrealizoval jeden z užívateľov slovenského bushcraftového fóra. Rozhodol sa nechať “kolovať” jeho vlastnoručne vyrobený nôž medzi užívateľmi fóra, ktorí budú mať záujem. Na záver mu samozrejme ten, kto bude posledný, nôž pošle späť.

Bolo mi cťou byť prvým, kto si ho môže vyskúšať. Nôž došiel v pohode, veľmi starostlivo zabalený a zabezpečený. Vyhovuje mi celkový tvar, aj dĺžka čepele je podľa mňa postačujúca.

Čo zaujme ako prvé je, že nôž sedí v ruke ako uliaty, buková rúčka má príjemný tvar, ja mám trochu menšie ruky, ale nôž bol predsa robený na parametre iného človeka. Napriek tomu sa mi veľmi dobre drží.

Čepeľ je na môj vkus trochu hrubšia (5,3mm v strede čepele a 4,7 na špičke). Úplne stačili 4mm a možno pokojne aj 3mm. Pri rezoch dobre odlamuje triesku, ale treba trochu viac tlačiť. Každopádne on tú čepeľ musel vykovať a o kovaní sa ľahko rozpráva, ale v reáli je to oveľa náročnejšie.

Trošku mi vadil tento “zúbok”, ktorým je oddelené ostrie od rúčky, nevadí mi takáto vzdialenosť začiatku ostria od rúčky, len mi tam občas akosi prekážala tá jamka. Ak by to bolo vyplnené aj oceľou bez výbrusu tak je to v pohode.

So špičkou som maximálne spokojný. V pohode som s ňou zvládol všetky potrebné rezy aj napriek hrúbke čepele a trošku nerovnomernej výške výbrusu.

Za najlepší rezbársky test považujem Kochanského trystick, tak som si trošku zacvičil :)

Aby som to trošku priblížil nezainteresovaným čitateľom, trystick alebo skúšobná palička je výborný spôsob, ako si precvičiť zručnosti s nožom a zdokonaľovať sa v rôznych zložitých rezoch. Samozrejme, každý si môže tiež pridať rôzne výrezy podľa svojej fantázie.

Všimnite si tú krásne opatinovanú špičku To je znak, ktorú časť noža som pri tomto úkone používal najviac.

V rezbárskej časti som s výkonom noža spokojný. Pôvodne som ho ešte chcel vziať do lesa a otestovať v technike “Split wood fire”, čo je technika naštiepania dreva pomocou noža (batoning), nastrúhanie stružlín a podpal firesteelom. No nakoniec som sa rozhodol, že s nožom batoning robiť nebudem. Nieje to môj nôž a teda nejdem s ním robiť nič, čo by mohlo spôsobiť poškodenie aj keď je robustný. Nemyslím si, že by sa mu niečo stalo a teoreticky ak by to bol môj hlavný nôž, určite by som s ním robil tvrdú prácu pravidelne. Vyskúšal som si ho už len v príprave chlpatých polienok. Použil som smrekové drevo a dospel som k takýmto výsledkom. Drievko som vystrúhal bez problémov, ale počas strúhania stružliny som postrehol až prílišné odlamovanie dreva do boku, čo je spôsobené hrúbkou noža. Celkovo mi nôž išiel viacej do dreva a potom sa ťažko robia pekné veľké zakrútené stružliny. Pre porovnanie som to urobil aj s morou a výsledok bol lepší.

Nôž si počas mojej práce udržal ostrie rovnaké ako mal na začiatku. To znamená predtým, ako som sa pustil do Kochanského paličky som prerezal list papiera. To isté som v pohode urobil teraz po skončení struhania polienok. I keď som pracoval len s pomerne mäkkým drevom – Čerstvá lieska a suchý smrek.

Nazáver by som chcel povedať len toľko, že klobúk dole pred autorom, na amatérsky kúsok je to fakt fajný nožík.

This entry was posted in Bushcraft, Nástroje. Bookmark the permalink.

3 reakcie na Putovný nôž

  1. Juraj píše:

    ahoj prepáč ak zasa otravujem, ale rád získavám nové vedomosti :) ale ak by som si vyrobil vlastnú rúčku tiež vlastnú čepeľ mám materiál na čepeľ možno nie dokonalú ale postačujúcu nato aby to bol nôž vlastný prvý a tiež stačí na slaninku :D len pre ten pocit, ale neviem ako by som osadil čepeľ do bukového dreva, nenapadá ťa nič ? :) aby nebolo z vonku to poznať teda nikajé šrúbky ani šnúrka… chápeš ma nie ? tak ako v tom prípade putovného noža :) ďakujem :) a ešte raz prepáč keĎ otravujem :) ak ti tot vadí stačí napísať :) papa :)

    • SKW píše:

      Na tomto noži je takzvaný skrytý tŕň (Hidden tang). Jednoznačne teda musíš do rukoväte vyvŕtať otvor skrz. Čepeľ nabiješ napevno a zaistíš na konci rúčky buď nejakou poistkou alebo pridaním kovového krúžku a zaklepaním tŕňa ako nit. A tiež by sa malo použiť lepidlo dovnútra rúčky. Škoda, že už tento nôž nemám, poslal som ho ďalšiemu záujemcovi, ktorý bol na rade, odfotil by som ti tú spodnú časť noža ako to vyzerá.
      Ale niečo podobné, i keď trošku odlišné, som robil v tomto príspevku, neviem či si ho videl. Možno sa ti taký spôsob bude pozdávať..

  2. Juraj píše:

    ahoj áno videl som ten článok tak to skúsim takto :)už iba musím správnu čepeľ kúpiť zrejme…chcel som si ju vyrobiť no nemám doma dosť hrubú oceĺ akú by som chcel, tak asi budem musieť kupoveť…čo som nemal v pláne chcel som si vyrezať škoda :) a ty kde kupuješ čepele ? na tej stránke od mory ? či niekde inde ? ďakujem

Pridaj komentár

