Veľká noc v Myslinách 2011

Veľkonočné sviatky som strávil na chate uja Dušana v Myslinách. Počasie nám prialo, celých päť dní bolo krásne slnečno, akurát na veľkonočný pondelok trochu spŕchlo. Program sme mali celkom pestrý, nejaké vychádzky po horách, zber smržov, ale i varenie na chate, či trocha práce, ako kosenie trávy a osádzanie ďalších odrážok na príjazdovú cestu. Ja som mal naplánovaných niekoľko bushcraft projektov, ktoré sa mi aj podarilo úspešne zrealizovať, no aby to bolo trošku prehľadnejšie, rozhodol som sa, že o nich napíšem v osobitných príspevkoch.

Druhý deň po našom príjazde na chatu prišiel do partie aj kamarát Ďula. Tu pochodujeme k vrchu Bykova, našou tradičnou trasou.

Ďula sa pristavil pod smrekom pri chátrajúcej drevenej chatke. Kopec popadaných, pomerne veľkých šišiek by vraj najradšej pozbieral do vreca. Suché šišky obsahujú živicu a sú vynikajúci prírodný podpaľovač. Netreba kupovať žiadne chemické prípravky, stačí pri rozkurovaní do krbu použiť dve-tri šišky. Na takéto jednoduché triky sa už ale dnes zabúda a ľudia si radšej kúpia chémiu v obchode.

Oddych v smrečine.

Spoločná fotka na vrchole, sprava brat Andrej, Ďula, ja a Dušan.

Osvieženie pri lesnej bystrinke. Počas našej túry sme prechádzali popri niekoľkých a zakaždým sme sa zastavili na dúšok čerstvej vody.

Dušan sa zastavil pri jednom zo starých domov, lepšie povedané pri tom, čo z neho zostalo. Zaujal ho egreš, ktorý je možné vidieť takmer pri každej takejto zrúcanine.

Na týchto miestach sa dá nájsť naozaj všeličo, rôzne pozostatky po niekdajších obyvateľoch, napríklad časť kovovej piecky.

Pohľad z rúbane pod Črchľou.

A teraz trochu našej flóry a fauny. Na stráni už pekne kvitnú lesné jahody.

Knôtovka červená.

Slepúch lámavý.

Ešte v ten večer sme zakopali dve odrážky, doviezli za dve vlečky štrku a vyrovnali vyjazdené koľaje.

Ďalší deň sa niesol v znamení oddychu, prišli aj moji rodičia a starí rodičia.
Príprava ohňa na kotlíkový guľáš:

Hotová fajnota.

Využil som voľnú chvíľku a nazbieral ingrediencie na lesný šalát. Mladé listy lipy, buka a hlohu, cesnačka, žerušnica, fialka lesná a roľná (kvety aj lístky), pár lístkov a kvetov kysličky.

Pridal som pokrájanú paradajku, uhorku a premiešal. Vychutnal som si ho s chlebom a šunkou.

Počas zbierania rastlín do šalátu som postrehol peknú majku fialovú. Hlasným šuchotom sa predierala lístím pomedzi blyskáče. Tento krásny chrobák je však jedovatý. V nebezpečenstve vylučuje tekutinu (hemolymfu), ktorá obsahuje prudko jedovatý alkaloid kantaridín.

V nedeľu sme vyrazili na smrže do Šutovej jamy. Prešli sme niekoľko osikových lesíkov, no nájsť smrže sa nám podarilo len v jednom. Tam, kde som naposledy s Ďulom ponechal rásť tie najmenšie. Musím smutne skonštatovať, že toto boli zrejme posledné tohtoročné smrže.

Posledné, ale zato najväčšie.

Popri smržoch som postrehol aj jaštericu živorodú.


Je pravda, že posledné roky vždy na Veľkú noc odídem do prírody, na chatu a zanedbávam dodržiavanie našich veľkonočných tradícií. Ale nemrzí ma to, pretože sa venujem tomu, čo milujem zo všetkého najviac, bushcraftu.

This entry was posted in Bushcraft, Denník, Huby, Jedlo z prírody, Liečivé rastliny. Bookmark the permalink.

2 reakcie na Veľká noc v Myslinách 2011

  1. atti.hombre píše:

    Musím sa priznať,že o jašterici živorodej počujem prvý krát…má podobnú kresbu ako jašterica zelená,len má hnedú farbu…Pekné fotky!

  2. Jarka píše:

    že wau všetko čo robíš, je fascinujúce a som tvoja veľká obdivovateľka :)

Pridaj komentár

