Kôš z vŕbového prútia

Dušanov otec mi pred pár týždňami doniesol zväzok vŕbového prútia. Nejak som si na to ale nevedel nájsť čas a tak som prútie nechal pod žliabkom vo vode. No a tento víkend som sa konečne dostal k pleteniu koša. Ako prvé som musel vyrobiť základ kostry, ktorý tvoria dva kruhy z liesky. Lieskové prúty som ohol do kruhu a spojil prúžkami čerstvej vŕbovej kôry, takže celý košík je z čisto prírodných materiálov. Jediné, čím som si pomohol bol jutový povrázok, ako dočasné riešenie na ustálenie tvaru lieskových obručí.

Ďalším krokom bolo ovinúť spoje medzi obručami a pridať rebrá košíka.

Nikde som sa neponáhľal, pletenie košíka mi zabralo dokopy asi tak deň.

Spoločná fotka s mojím bratom Andrejom chvíľu pred skončením práce.

Hotový košík. Nabudúce by som rád uplietol kôš na drevo oválneho tvaru s dvoma otvormi po okraji na uchopenie.

This entry was posted in Bushcraft, Z Dielne. Bookmark the permalink.

8 reakcií na Kôš z vŕbového prútia

  1. jano75 píše:

    hmm , to som si vsimol az teraz tento paradny kosik ?? k tejto zrucnosti si prisiel ako, mal si nejakeho ucitela?

  2. Marek píše:

    Ahoj,
    nemáš nejaký návod pripadne nejakú stránku o pletení košíkov z vŕbového prútia, skúšal som niečo nájsť, zatiaľ bezúspešne. Nevieš ci by šlo pliesť aj teraz, napr. keby sa prútie namočilo?
    Našiel som zatiaľ len tuto knihu, ale 40€ sa mi za ňu nechce moc dať:
    http://www.diderot.sk/svk/kosikarstvo-premeny-vrboveho-prutia-peter-juriga-134626.html

    • SKW píše:

      Ahoj, žiaden návod veru nemám. Pliesť košíky som sa učil ako samouk, dobre som si prezeral existujúce košíky, ktoré mi prišli pod ruku, spôsob konštrukcie, ako bol robený výplet atď. a jednoducho som skúšal. Samotná výroba košíka nieje v podstate nič zložité. Najdôležitejšie je tu zohnať vhodné prútie, pliesť kvalitným prútím ktoré sa ti neláme a je tenké a dlhé, to je pôžitok. Keď má človek k dispozícii len prútie nízkej kvality, je to utrpenie. V zimnom období bude zrejme problém s lámavosťou prútia, najlepšie je zbierať v čase toku miazgy, vtedy je prútie pružné a silné. Čo sa týka druhov vŕb, v podstate sa dá pliesť z ktorejkoľvek, ktorá má dlhé tenké prútiky, najlepšou je vŕba košikárska (Salix viminalis). Začal som si ju pestovať za chatou pri potoku, no potrvá ešte dlho kým začne produkovať dostatok kvalitného prútia. Vŕba, ktorá sa pestuje za účelom zberu prútia sa totiž musí v dospelosti zrezať a prútie ktoré vyraší z pňa je výbornej kvality.

      Skús niekedy zavítať na remeselnícke dni, ktoré sa zvyknú konať v niektorých väčších mestách. Bývajú tam občas aj košikári, ktorí majú pripravené prútie a za malý poplatok ťa naučia pliesť a upletený košík si samozrejme budeš môcť vziať.

      Ďakujem za Tvoj komentár, do budúcnosti mám ďalší námet na nový článok/návod.
      s pozdravom
      skw

  3. Vlado píše:

    Dobrý deň, volám sa Vlado a videl som Váš košík,je pekný,práve taký by som potreboval na chatu na nosenie dreva,dalo by sa taký urobiť a za aku cenu.
    ďakujem Vlado

    • SKW píše:

      Dobrý deň Vlado! Momentálne nemám k dispozícii prútie na vypletanie. Mám však paletové pásky. Košík z nich je tiež veľmi dobrý a trvácny.

      Na drevo robím aj košíky tohto typu, je podľa mňa praktickejší:

      Cena za veľký košík je 15€ vrátane poštovného a balného. Avšak tu musím upozorniť, že nepríjmam objednávky. Keď nejaký košík vo voľnom čase vyrobím, ponúknem ho na predaj. No rád sa nechám poinformovať o aký výrobok by bol záujem. Vďaka!

      S pozdravom
      skw

  4. Martina píše:

    Ahoj,
    vedel by si mi poradiť kontakt alebo typ na niekoho kto by vedel alebo mal vypleteny 5litrovy demizon?
    Potrebovala by som ho do dvoch tyzdnov, bude to darcek k jubileu.
    Dakujem ti.
    Martina

  5. Jana píše:

    Dobrý deň, košík na drevo z paletovacej pásky nemá chybu, veľmi by sa mi taký zišiel, ak by bol na predaj bola by som moc vďačná.
    Prajem krásny deň
    Jana

Pridaj komentár

