Smrže na Šutovej jame

Dnes ráno som sa bol s kamarátom Ďulom prejsť na Šutovu jamu. Je to samota neďaleko Málinskej priehrady.

Túlali sme sa peknými bučinami.

Fialka lesná. Je viacej druhov fialiek, táto je charakteristická pre bučinové porasty. Všetky druhy fialiek sú jedlé. Ja obľubujem hlavne kvet fialky voňavej, ktorý je veľmi pekným a lahodným prídavkom do lesného šalátu.

Lipkavec marinkový. Je to typický bučinový druh. V ľudovom liečiteľstve sa používal pri ochoreniach žíl a poruchách prekrvenia. Obsahuje látku kumarín, ktorá rozširuje cievy. Po vysušení má vňať charakteristickú vôňu, používa sa na upokojujúci čaj, alebo známy “májový nápoj” – Biele víno s namočenou čerstvou vňaťou.

Kyslička obyčajná. Je to jedlá rastlina, podobná ďateline, veľmi známa. Dá sa jesť za surova a má kyslastú chuť, niečo ako jablková šupka. Je tieňomilná, rastie v listnatých, ale aj ihličnatých lesoch. Pre vysoký obsah kyseliny oxalovej sa neodporúčajú jesť väčšie množstvá.

Cesnačka lekárska. Je to nitrofilný druh, obľubuje dusíkaté pôdy. Má charakteristickú cesnakovú chuť, najlepšie sú mladé listy pred rozkvitnutím rastliny. V čerstvom stave je ideálnou prísadou do šalátov, omáčok alebo polievky, či len tak na chlieb s maslom. V medicíne sa v minulosti používala pri ochoreniach dýchacích ciest a proti črevným parazitom.

Natrhal som si niekoľko mladých lístkov k mojej desiate

Našli sme aj zopár smržov. Ďula mi ukázal pár dobrých miest, o ktorých som nevedel.

Niekedy to bola naozaj hra na schovávačku a musel som dávať veľmi dobrý pozor kam stúpam.

Tento bol asi najväčší

Celkovo sme nazbierali len zopár a najmä menšie sme nechávali, nech rastú ďalej. Nakoniec sme sa bratsky podelili, ja som si vzal len toľko, aby som ich všetky aj zjedol, veď na chutnú smržovú praženicu netreba veľa.

Cestou sme sa ešte zastavili pri mojom obľúbenom napájadle. Bystrina tečie bukovou horou a padá do vymytej jamy. Dosýta som sa napil čerstvej vody.

Kríž na ceste medzi sedlom Prieraz a Málinskou priehradou

This entry was posted in Bushcraft, Huby, Jedlo z prírody, Liečivé rastliny. Bookmark the permalink.

3 reakcie na Smrže na Šutovej jame

  1. bushcraftercz píše:

    docela kouká, že už pučí buky… asi jsem dlouho nebyl v lese (skoro týden), no dnes snad dám zkoušku a hurá do divočiny.

Pridaj komentár

