Výmena rukoväte na noži

Nože pochádzajúce z švédskeho mestečka Mora sú medzi bushcraftérmi preslávené po celom svete vďaka svojej nízkej cene a vynikajúcim rezným vlastnostiam. Tento starší typ mory (E.Jönsson Mora Sweden) a aj ostatné s klasickou drevenou rúčkou však vyžadujú po nejakom čase výmenu rukoväte. Dôvodom je ich skrytý tŕň, ktorý nieje chránený voči vlhkosti a keďže čepeľ je z kvalitnej uhlíkovej ocele, podlieha korózii počas používania. Bežne si to človek nevšimne, pretože to nieje vidieť. Tŕň nebol od výroby natretý nijakým ochranným náterom, alebo zabezpečený lepidlom, čo by zamedzilo prístup vody a vlhkosti. Pri novších typoch nožov mora je už tento problém vyriešený, pretože majú tŕň napevno zaliaty do plastovej rukoväte.

Povedal som si, že je načase vymeniť rukoväť na mojej obľúbenej more, ktorú mám už pár rokov. Pôvodnú rúčku som už raz upravoval, no len som zbrúsil tú otrasnú pôvodnú krikľavočervenú farbu a drevo nalakoval. Teraz som však mal v pláne vyrobiť zbrusu novú a rozmýšľal som, aké drevo si zvolím. Vybral som si eleganciu a silu zároveň – jaseň.

Otvor v rúčke je pri tomto type tŕňa trochu rafinovaný, na konci úzky a smerom k čepeli sa rozširuje. Čiže na jednej strane treba ponechať malý otvor a na strane bližšie k čepeli ho zväčšiť, no nie až tak, aký najhrubší je tŕň, ale o niečo menší, aby sa čepeľ dala dobre nabiť do rúčky a zaistiť napevno. Keď človek príde na ten trik, nieje to až také zložité.

Na pôvodnej rúčke sa mi nepáčilo, že bola na môj vkus príliž tenká. Zaumienil som si teda, že ju urobím trochu hrubšiu, niečo také ako robia teraz na more classic. V tejto fáze som mal rúčku aj o niečo dlhšiu, no neskôr som ju upravil. Vždy je lepšie ponechať si trochu materiálu navyše, nieje problém z dreva zrezať, no “prirobiť” ho naspäť už áno.

Tu môžete vidieť, v akom stave bol tŕň noža. Začala ho pekne žrať hrdza. Ak by som to nezastavil, hrozilo by jeho oslabenie, čo by malo za následok riziko zlomenia noža pri práci.

Tu je čepeľ celá vyčistená, nabrúsená a pripravená na osadenie do rukoväte.

Pred osadením, som do rúčky nalial lepidlo, čo zaručí ochranu tŕňa do budúcnosti. Toto mali urobiť aj výrobcovia pri výrobe tohto noža. Po nabití rúčky na čepeľ som ešte zaistil koniec tŕňa kovovou poistkou.

Rukoväť som nazáver ošetril niekoľkými vrstvami olivového oleja. Po celkovom dokončení projektu som veľmi spokojný s výsledkom, nôž sedí v ruke podstatne lepšie než predtým a tá textúra jaseňového dreva má niečo do seba.

Celkom ladí s crooked knife.

This entry was posted in Nástroje, Z Dielne. Bookmark the permalink.

2 reakcie na Výmena rukoväte na noži

  1. svai píše:

    paradna roboticka! na linku su moje pokusy o rukovat..nic moc, ale su to pouzitelne kudliky..ak tak pozri.. ;)

    http://www.knife.cz/Default.aspx?tabid=53&g=posts&m=355559#355559

  2. Patrik Sivák píše:

    Môžem sa spýtať ako urobiť ten otvor do rúčky? Vrtáky o priem. cca 2 – 2,5 nie sú na to dosť dlhé, aby prevŕtali rukoväť po celej dĺžke. Tiež uvažujem o drevenej rukoväti. Ďakujem.

Pridaj komentár

