Jarná prechádzka

Konečne prestal fúkať silný vietor a tak som mal dnes možnosť vyraziť na skvelú jarnú prechádzku. Najprv som rozmýšľal, či si vziať aj nejaký menší košík, plánoval som sa poobzerať po smržoch. Nakoniec som ho nechal doma, do batohu som nahádzal len nejaké rožky s maslom a prázdnu poľnú fľašu, vodu som si nabral z prameňa na podháji. Osobne preferujem vychádzky “naľahko”, len s najnutnejším vybavením, človek si lepšie vychutná pobyt v prírode, keď nemusí so sebou vláčiť kilá navyše.
Les sa už pomaly začína zelenať, ako prvý z tvrdých drevín vyrašil hrab.

Lesnú podlahu tvorí “koberec” blyskáča jarného.

Na niektorých miestach som narazil na známky srnčej aktivity, v takomto hrabanisku zanechá srnec svoj pach.

A tu zas vytĺkal parožky.

Zimozeleň menšia.

Kokorík mnohokvetý.

Prešiel som rôzne miesta, kde by teoreticky mohli rásť smrže, okraje lesa s výskytom osiky, rakyty, alebo čerešne, no nič som nenašiel. Rozhodol som sa teda, že sa zbehnem pozrieť k Smolnej, kde sú ideálne podmienky a každoročne tu nazbierame plné koše smržov.

Fialka voňavá.

Mesačnica trváca.

Zubačka žľaznatá.

Zádušník brečtanovitý.

Veternica iskerníkovitá.

Po chvíľke pátrania pomedzi spleť blyskáča a pľúcnika som zbadal malú hlávku.

Smrčkovec český. U nás ľudovo nazývaný smrž.

Našiel som ich len zopár a mnohé mali dosť zosušené hlávky. Je to spôsobené tým, že je relatívne sucho, niektoré boli dokonca takto uschnuté.

Ak v najbližšej dobe výdatne zaprší, smrže vyskáču ako kolky, zvykne hovoriť jeden vášnivý hubár :) Inak tomu nebude ani teraz. Pred odchodom som chvíľu posedel na machom obrastenom kameni a zjedol nabalené rožky. Potom som sa nejakú hodinu venoval zberu liečivých bylín. Ten košík by sa mi bol predsalen hodil, takto som musel improvizovať.

Pľúcnik lekársky (Pulmonaria officinalis) (na fotke vpravo) je jednou z prvých rastlín, ktoré sú predmetom zberu na jar. Pomáha pri krčných a pľúcnych chorobách, kašli, zachrípnutí, zahlienení dýchacích ciest. Takou zaujímavosťou starého ľudového liečiteľstva je, že biele bodky na listoch pripomínajú choré pľúca a podľa toho usudzovali, že táto rastlina bude liečiť pľúca. Mladé listy sa môžu pridávať aj do šalátov. Ja obľubujem najmä čaj a pridávam aj recept: 2 čajové lyžičky sušenej vňate (aj s kvetmi) zaliať 1/4 L vriacej vody a nechať vylúhovať 10 minút. Piť 1 šálku 3x denne.

Zádušník brečtanovitý (Glechoma hederacea) (vľavo)
Trváca bylina s dlhými plazivými výhonkami, má veľmi silnú arómu. Používa sa ako korenina, prísada do jarných šalátov a zeleninových jedál. Čaj zo zádušníka je dobrý pri nechutenstve, hnačkách a ochoreniach dýchacích ciest. Recept: 1 až 2 čajové lyžičky sušenej vňate (aj s kvetmi) zaliať 1/4 L vriacej vody a nechať vylúhovať 5 minút. Piť 2 šálky denne.

Minulý rok presne 11teho apríla sme už s Dušanom zbierali smrže tu pri Smolnej a v Prieraze. Tu je slideshow z fotiek z toho dňa:

This entry was posted in Bushcraft, Denník, Huby, Liečivé rastliny, Stopárstvo. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

