Vychádzka, oheň trením s lukom

Urobil som si oddychový deň. Do batohu som hodil pár vecí a vyrazil som sa prejsť smerom na Vlčí hájik k chovnému rybníku. No aby som sa tam dostal, musel som prekročiť Ipeľ. Kovový mostík, ktorý kedysi umožňoval prechod cez v tých miestach ešte nie veľkú riečku Ipeľ vzali pravdepodobne naši spoluobčania. Nakoniec som musel vodu prebrodiť naboso s topánkami v ruke, ten zážitok ale stál zato. Na druhom brehu som myslel, že mi odpadnú prsty, voda bola neskutočne ľadová. I keď je v rybníku každoročne odchované veľké množstvo rýb, je dosť zanedbaný, už takmer jedna tretina je zarastená pálkou. Z pohľadu bushcraftu je to však výhoda, pálka je perfektným zdrojom materiálov a poskytuje útočište nielen rôznym druhom vodného vtáctva, ale aj dravcom ako kaňa močiarna, alebo vzácna sova myšiarka močiarna.
Pozdĺž hrádze, ktorú už takmer nevidieť, rastú vysoké topole. Topoľ čierny (Populus nigra) je pre zálesáka takisto výnimočný. Jeho drevo je vynikajúce na založenie ohňa trením.

Tento bol prevalený smerom do rybníka. Z jeho dreva som si vyrobil hlavné komponenty zostavy na založenie ohňa.

Ďalší bol hneď vedľa neho a rástli na ňom práchnovce.

Keď nebudem mať práchno k ocieľke a kremeňu, viem kde mám prísť.

Topoľ poskytuje všetko potrebné k založeniu ohňa. Jeho suchá vnútorná kôra je vynikajúci materiál na vytvorenie hniezda v ktorom rozfúkate uhlík na plameň.

Pálka širokolistá má taktiež viacero využití. Na jeseň a počas zimy sa jej hnedé hlávky rozpuknú a všade navôkol lieta páperie. No a toto páperie sa dá využiť pri zakladaní ohňa, či už priamo firesteelom alebo ako rozširovač uhlíka v hniezde pre rozfúkanie uhlíka.

Využil som všetky materiály ktoré boli dostupné a vyrobil som si veľmi efektívne hniezdo. Vonkajšia vrstva je suchá tráva, do stredu nej som našuchoril suchú vnútornú kôru z topoľa a ako najjemnejší materiál do stredu som vložil páperie z pálky. To zaručí okamžité rozrastanie uhlíka vytvoreného trením driev.

Tu je doska a vrták pripravené pomocou malej sekerky, skladacej pílky a noža.

S hotovým setom som sa presunul na Vlčí háj do lesa blízko pôčika. Bolo by príliž nebezpečné a nezodpovedné zakladať oheň pri rybníku, kvôli veľkému množstvu suchej vegetácie.

Tu je uhlík. Môžete vidieť, že z výrezu stúpa pásik dymu, to je dobrý znak.

Pobudol som v lese nejakú chvíľu. Počas zakladania ohňa ma sprevádzali prvé spevy vtákov. Bolo počuť najmä sýkorky belolíce a brhlíka lesného. Pri odchode som dal všetko do pôvodného stavu. Svoju zostavu som položil na kameň obrastený machom s pomyslením, že možno niekto pôjde okolo a bude si chcieť založiť ohník ;-)

Ešte pekný pohľad na potôčik tečúci poblíž.

Celý proces založenia ohňa trením na videu:

This entry was posted in Bushcraft, Nástroje, Oheň. Bookmark the permalink.

7 reakcií na Vychádzka, oheň trením s lukom

  1. MiPa píše:

    chlape ty si drak, mas velmi inspirativne videa a clanky, vsetky klobuky, ciapky, siltovky pred tebou dolu ….., si jednicka ..

  2. Zdeněk píše:

    Prosímtě co je to za nůž, který používáš? díky. Zdeněk.

    • Zdeněk píše:

      Aha, už vím (-: Více lidí se Tě tady na to ptá. Jsi s tímto nožem, jeho funkcí spokojen? Nebo je něco co bys mu vytknul? Já mám Mora Forest Exclusive, ale fakt mě štve ta uhlíková korodující ocel. Proto uvažuji o nerezu a také fulltangu.

      • SKW píše:

        Ahoj! Je to woodlore klon z uhlíkovej ocele O1, hrúbka čepele 4mm, výbrus scandi a rúčka je bieleho korianu. Je to fajn nôž, pri hrubej práci s drevom je výborný, no nie najlepšie sa ním krájajú potraviny. Používam ho čoraz menej, je na môj vkus trochu ťažký… vystačím si s Morou classic alebo opinelom, za predpokladu že mám so sebou malú sekerku.

        s pozdravom
        skw

  3. marianno8 píše:

    Je to super, ako to prezentuješ. Rád sa učím z tvojich ukážok.
    Ďakujem.
    Marián F.

  4. marianno8 píše:

    Oheň lukom sa mi už viackrát podaril, ale niekedy zlyhám na rozfúkavaní uhlíka do plameňa v hniezde. Prosím ťa, v čom môžem robiť chybu? Ďakujem.
    Marián F.

    • SKW píše:

      Ahoj, vďaka za komentáre, som rád keď niekomu moje články pomôžu. Ťažko posúdiť takto, že v čom môžeš robiť chybu, no pri rozfúkavaní sú najčastejšie chyby vo výbere materiálu na hniezdo, jeho príprava a technika fúkania. V drsnej tráve je to omnoho ťažšie a musíš sa vedieť s tým uhlíkom vyhrať, musíš poznať čo mu chýba a dať mu to čo potrebuje, či už je to kyslík alebo kontakt s materiálom. V prvom rade ale vyber čo najjemnejší a najsuchší materiál, zmixuj ho dokopy a zjemni šúchaním medzi dlaňami. V jemnom materiáli sa uhlík rozrastá jedna báseň. Pri fúkaní sa snaž zošpúliť pery aby si fúkal úzky, koncentrovaný prúd vzduchu a fúkaj tak 10-15 cm od hniezda. Keď počuješ praskanie tak hniezdo jemne stlač aby sa uhlík dotýkal nového materiálu a mohol narastať až kým hniezdo nevzplanie. Pri troche cviku sa to naučíš, chce to len pochopiť všetky tie zákonitosti rozdúchavania. Prajem veľa zdaru!

      s pozdravom
      skw

Pridaj komentár

