Výmena poriska na sekerke

Pri poškodení poriska na sekere, sú dve možnosti ako si zaobstarať nové. Buď si ho človek kúpi v obchode s náradím, alebo si ho vyrobí sám. Obľubujem práve tú druhú možnosť, keďže o tom je bushcraft, vedieť opraviť svoje náradie vlastnými rukami. Za skutočnú zručnosť však považujem to, keď si niekto dokáže vyrobiť vlastné porisko priamo v lese, len s použitím samotnej hlavy sekery (bez poriska), prípadne pílky a noža. Presne túto filozofiu praktikovali napríklad lovci kožušín, alebo lodní prepravcovia v kanade zvaní ”voyageurs”. Sekera sa dá zbaliť ľahšie bez poriska a v prípade potreby si porisko vyrobili z materiálov, ktoré poskytuje príroda.

Doma sa nám dosť poškodilo porisko na starej sekerke, ktorou väčšinou rúbeme triesky a menšie drevo. Na výrobu nového som použil brezu, ktorá je jedným z tradičných materiálov na výrobu porísk v severských krajinách. Na odpílenie brezovej metrovice som použil oblúkovú pílu. Drevo by malo byť o niečo dlhšie než bude samotné porisko, to sa neskôr skráti do požadovanej dĺžky.

Nasledovalo rozštiepenie dreva na dve polovice.

Z každej som vyrobil porisko, jedno na sekerku a druhé do zálohy. Je potrebné uviesť, že porisko nesmie obsahovať stržeň (stred stromu), čiže je vyrobené z časti ktorá je čo najbližšie k vonkajšiemu letokruhu. Taktiež je potrebné dodržať správny smer textúry dreva v porisku, čo zaručí jeho väčšiu pevnosť.

Pomocou inej sekerky, hoblíka a noža som každú z polovíc opracoval do tvaru, ktorý sa už podobá na porisko.

Keďže drevo s ktorým som pracoval bolo čerstvé, tak som poriská po vyrezaní musel nechať vyschnúť.

Po správnom vytvarovaní poriska v mieste, kde bude hlava sekery som ho pozdĺžne rozpílil, aby doňho bolo možné zatĺcť klin. Snažil som sa ho rozpíliť čo najpresnejšie cez stred, aby obe strany boli približne rovnaké.

Klin som si zhotovil z tvrdého dubového dreva, keďže nič vhodnejšie som nemal. Po nanesení vrstvy lepidla som ním zaistil hlavu sekerky.

Takto to vyzerá po vyschnutí a odpílení nadbytočnej časti.

Ešte bolo potrebné vyšmirgľovať porisko tak, aby na ňom neostali nerovnosti.

Posledným krokom je ľahké naolejovanie. Takáto výmena poriska nestojí ani cent(snáď len ten šmirgeľ) a je skutočne veľmi uspokojujúcou činnosťou. :)

This entry was posted in Bushcraft, Nástroje, Z Dielne. Bookmark the permalink.

7 Responses to Výmena poriska na sekerke

  1. Palo píše:

    Ahoj , mám v pláne tiež si vyrobiť taketo porisko na malu sekerku. Brezu mam ale tiež čerstvú. Chcem sa spýtať , použil si na to nejake špeciálne lepidlo , alebo stačí obyčajné sekundové ? A na ako dlho si to nechal schnúť ?

    • SKW píše:

      Hoj! Už presne neviem ale približne 3-4 týždne. Na klin netreba nijaké špeciálne lepidlo, stačí ti obyčajný biely herkules, sekundové by som nedával, ak nemáš žiadne lepidlo tak klin môžeš nabiť aj nasucho a následne nechať dobre napiť olejom nech napuchne.

  2. Palo píše:

    Myslel som že na ako dlho si nechal schnúť porisko a nie lepidlo

  3. Ondra píše:

    Ahoj, prima článek, docela s chutí bych se do toho pustil, ale většinou dávám sekyře dost zabrat a tak jsem se chtěl zeptat, jestli ta bříza vydrží. přece jen je to měkké dřevo oproti třeba buku nebo dubu, z kterých se násady běžně dělají. Z břízou, coby materiálem pro topůrko, teda nemám žádné zkušenosti, myslíš, že se buku vyrovná? Díky a ať se daří :-).
    Ondra

    • SKW píše:

      Ahoj Ondro! Vďaka, myslím že breza je skôr taká núdzovka, keď nemáš fakt nič lepšie. Za najlepšie drevo na poriská je považovaný biely orech hickory, no ten sa tu bežne nevyskytuje a jeho drevo je ťažko zohnať. V našich podmienkach sú na poriská najlepšie podľa môjho názoru agát(jadro) a jaseň. Dá sa použiť aj dub keď máš. Buk sa tu tiež používa hodne, no buk nemá veľmi pevnú štruktúru, ľahko sa zlomí/odšiepi v nepravidelných zlomoch, alebo sa otlačí v oku. Netvrdím že buk je vyslovene zlý, no v porovnaní s jaseňom a agátom je horší, to sú len moje skúsenosti, nemusí to platiť pre každého. A ak mám porovnať brezu a buk tak jednodznačne trvanlivejší je buk.
      Prajem veľa zdaru pri výrobe nového poriska, snáď som v niečom pomohol. Keby dačo, tak napíš!

      Všetko dobré,
      Matej

  4. Ondra píše:

    Díky moc za reakci! poohlidnu se tedy po jasanu nebo akatu :-). jinak chválím celé tvé stránky, nacházím na nich hromady inspirace :-). Měj se!
    Ondra

Pridaj komentár

