Mysliny 03-05.12.2010

Druhý adventný víkend som bol opäť na chate v Myslinách. Snech zmizol zo stromov a ostal len na zemi no ešte stále je niekoľko centimetrov pokrývky. Aj teploty klesli až za desiatku pod nulou.

Zamrznuté výtvory skrášľujú potôčik za chatou

Môj tréning založenia ohňa kresadlom. Použil som techniku ”Split wood fire” s brezovým drevom a bez brezovej kôry ktorá by mi to uľahčila. Drevo je potrebné naštiepať sekerou alebo nožom od hrubších kúskov po tenké triesky, stružliny a nakoniec vyrobiť najjemnejšie častice ktoré zachytia iskru. Pri tejto metóde sa používa len drevo, to znamená žiadna kôra, “páperie” z rastlín, lístie a pod.
Zmysel tejto metódy je v tom, že človek sa môže ocitnúť v situácii, keď je napríklad v tvrdom bukovom lese a potrebuje založiť oheň a má len nôž alebo sekeru a firesteel. Všetko naokolo je vlhké, lebo niekoľko dní pred tým pršalo, alebo ešte stále prší. Nemá k dispozícii žiadne iné materiály len drevo. Malé tenké konáriky alebo lístie, ktoré by za normálnych okolností použil, sú úplne premočené a nechytia. A kľúčom k úspechu je naštiepať polienka a dostať sa k suchému drevu vo vnútri, z toho vyrobiť triesky a stružliny, ktoré budú dobre horieť.
Z jednej z triesok som si opakom noža naškriabal jemné hoblinky. Po zachytení iskry som priložil postupne všetko od najjemnejšieho až po najhrubšie, kým som nemal dobrý oheň. Podobné cvičenia sú jednak zábava, a na druhej strane dobré na zdokonaľovanie sa.

Ráno som pred dverami na verande našiel zmrznutú moru pivničnú (Scoliopteryx libatrix). Je to pekne sfarbený nočný motýľ

S Paľom sme sa boli prejsť, chcel vyčistiť odrážky na ceste. V snehu pri ceste sme si všimli mačacie stopy. Tie stopy sú príliž malé aby to bola mačka divá. Určite nejaká zatúlaná domáca mačka zo Starého vršku. Ďalšie stopy som našiel aj neskôr za chatou, staršie a čerstvé.

Staré stopy mačky (v skoku).

Stopy čerstvé možno pár hodín.

Taktiež vyšlapaný chodník líšky.

Poobede sme sa boli prejť k priehrade. Stretli sme lesnú stráž, na predku auta mali ulovného výradového jeleňa.
Sklad smrekovej guľatiny.

Bočná stena Málinskej priehrady.

Počas cesty naspäť sme na okraji porastu zazreli dva kusy srnčej zveri. Z auta som mal možnosť urobiť veľmi pekné zábery. Je zaujímavé, že zver sa auta nebojí. Uteká len keď zbadá človeka, alebo ho zvetrí.

This entry was posted in Bushcraft, Oheň. Bookmark the permalink.

Pridaj komentár

