Sekera Hultafors/AGDOR 1.5kg, 80cm

Niekoľko fotiek mojej spoľahlivej sekery Hultafors. Trochu som jej upravil čepeľ, vyleštil som úsek od loga HB po ostrie tak, že sa vidím ako v zrkadle. Sekera tým dostala príťažlivý klasický vzhľad a pomáha to pri rúbaní, sekera neostáva zaseknutá v dreve, doslova vyskakuje von.

This entry was posted in Bushcraft, Nástroje. Bookmark the permalink.

12 reakcií na Sekera Hultafors/AGDOR 1.5kg, 80cm

  1. Juraj píše:

    Ahoj :-)
    Môžem sa spýtať, ako a čím si leštil ten úsek ostria?
    A mohol by si niekedy spraviť recenziu / test toho krásneho bieleho noža? Alebo aspoň prezraď z akého materiálu je rukoväť. Vyzerá skvele (ako celá tvoja stránka)!
    Len tak ďalej.
    Pekný deň.
    Juraj.

  2. jano75 píše:

    ahoj,
    tiez som po nej pokukoval, v martine maju na ne celkom good ceny momentalne. nakoniec som si objednal HUGY 20 a SNIKARa . nie je to dost opacha vlacit to po hore?

    • SKW píše:

      Zdar! Tá čo si si vybral ty je zlatá stredná cesta, ja mám sekeru ktorá má tie isté parametre a je z dielne Wetterlings, len pod značkou Husqvarna. Túto najväčšiu sekeru od HB som si vybral pretože mi po čase prišla tá s 850g hlavou akási malá/ľahká a chcel som niečo poriadne čo sa podobá klasickým jednobitovým stínacím sekerám amerických drevorubačov (tzv. full size axe). Je to možno len moja osobná preferencia, lepšie sa mi rúbe s ťažšou sekerou a dlhším poriskom, nosievam ju hlavne v zime a nepociťujem žeby mi svojou váhou vadila v batohu. Cez leto veľkú sekeru nenosím, stačí mi malá sekerka. V zime je veľká sekera neoceniteľná, keď potrebuješ zoťať nejaký veľký suchár na oheň, s touto sekerou je dole po pár sekoch a naporcovaný na kusy v priebehu 10 minút.

      • svai píše:

        mozem sa spytat kde si zohnal ten wetterlings pod znackou husquarny? dik

      • SKW píše:

        Nazdar! V každej predajni Husqvarna si ju môžeš objednať. Kedysi pre Husqvarnu kovala sekery dieľňa Wetterlings, no aktuálne pre nich robí dieľňa Hultafors.

  3. svai píše:

    no ako tak poslendu dobu porovnavam ceny tak napr wetterlings ma vyjde rovnako ako napr. gransfors..obe sekery su urcite vyborne, ale rozmyslam ze ked uz tak skusim gransfors small forrest axe..aky je tvoj nazor? mal si moznost porovnat wetterlings a gransfors?
    a nechodis nahodou na forum knife.cz? :)

    • SKW píše:

      Sekery Wetterling boli odjakživa na trošku nižšej úrovni ako Gränsfors Bruks(GB), GB je svetová špička, čomu zodpovedá aj vzhľad sekier, precízne spracovanie a náležite vysoká cena. Pri sekerách Wetterlings už ten vzhľad nieje taký uhladený, ten finiš nieje taký dokonalý ako pri GB. Zatiaľ som nemal možnosť porovnávať samotnú kvalitu sekier v teréne, GB som ešte v rukách nemal. No v podstate ani nepotrebujem, pretože som úplne spokojný s Hultafors. Je to dieľňa s najstaršou tradíciou vo Švédsku, ich sekery sú veľmi kvalitné a za podstatne nižšiu cenu, moja doteraz zvládla všetko a to už nejaký ten kubík narúbala ;-). Všetky tri dieľne produkujú porovnateľne kvalitné sekery, jediný rozdiel je v tom, že GB je preslávená aj vďaka Mearsovi a už si môžu dovoliť pýtať za sekery viac.

      Ak si ochotný priplatiť si tak jednoznačne ber Gransfors Bruks, dostaneš to najlepšie čo sa dá kúpiť. No vedz, že v podstate nieje nič čo by nezvládla sekera Hultafors, alebo Wetterlings rovnako dobre ako GB. ;-)

      Lesu zdar
      -skw

  4. Sally píše:

    Ahoj, kolega “upratovač!” Ako si leštil tú hlavicu? Drôtená kefa + šmirgel rôznej zrnitosti?

  5. lawsky píše:

    rad bych se zeptal , vetsina cechu nosi macery , kukry , parangy atd. me ta sekera tedy dava taky vetsi smysl jen mi vadi ta zatez a celkove nose ni se s ni… Proc jsi se i ty tak jednoznacne ozhodl pro sekeru ?nekdo tvrdi ze je z nich brni ruce…coz me neprijde … jaky mas nazor

    • SKW píše:

      Ahoj, v prvom rade by si mali ľudia uvedomiť, že mačety, parangy a rôzne podobné nástroje sú určené do iných typov lesa (dažďový prales, džungla) a na trochu iný účel než sekera. Mačeta dokáže efektívnejšíe stínať tenké liany a podrast, čo by bolo nejakou sekerou dosť nemotorné a namáhavé. Prečo ich mnoho čechov nosí? Ťažko povedať, možno im kukri alebo parang vyhovuje viac na úkony ktoré potrebujú v lese urobiť a možno im len prídu viac “cool”, ktovie …

      Môj názor je taký, že v našich podmienkach je sekera najužitočnejší nástroj, aký zálesák so sebou môže mať a to najmä v nepriaznivom počasí, keď potrebuje na založenie ohňa naštiepať suché stojace drevo, pretože to, čo by sa inak dalo nazbierať rukami a nalámať, je premočené. Isteže na stínane kmienkov do hrúbky zápästia pri stavbe nejakého prístreška, alebo na nasekanie trochu dreva na malý ohník bez problémov poslúži aj to kukri. Ja osobne však preferujem dobrú sekeru a v závislosti od toho, aké je ročné obdobie a podmienky, buď malú alebo veľkú.

      Ostrá sekera v skúsených rukách je veľmi efektívny a všestranný nástroj. Vďaka dlhému porisku je možné efektívnejšie využiť váhu hlavice na vytvorenie hlbokých sekov. Užitočnosť veľkej sekery v lese pocíti človek najmä v zime a vtedy, ak chce nocovať pri otvorenom ohni bez spacáka. Vtedy potrebuje narúbať hodne dreva a hlavne veľké kusy a práve tam sa veľká sekera naplno uplatní. Vyskúšaj koľko ti potrvá a koľko ťa bude stáť energie spustiť a naporcovať 20cm hrubý, stojaci bukový suchár poriadnou sekerou a koľko nejakým kukri. Niekomu sa môže zdať, že rúbanie veľkou sekerou je omnoho namáhavejšie, no taký človek buď rúbať nevie, alebo to v skutočnosti nikdy ani nevyskúšal. Práve naopak, príprava palivového dreva veľkou sekerou je kupodivu jednoduchšia a rýchlejšia než stredne veľkou alebo malou sekerou. Samozrejme za predpokladu, že používateľ s ňou vie narábať.

      Treba brať na vedomie, že sekery mali veľký význam hlavne v dobách minulých, kedy zálesáci nemali ešte také moderné vybavenie a špičkové spacáky, ktoré by im umožňovali pohodlne nocovať v chladnom lese bez ohňa. Preto boli závislí na poriadnom nástroji, ktorý im umožnil čo najefektívnejšie pripraviť palivo na noc. Takýmto nástrojom bola a je práve sekera. Je jasné, že ak má človek dobrý spacák a oblečenie, tak veľký oheň robiť nepotrebuje a tým pádom nemá zmysel so sebou trepať do lesa veľkú ťažkú sekeru. Ten, kto je aj v dnešnej dobe ochotný vziať si so sebou do lesa veľkú sekeru aj napriek jej váhe, tak robí zrejme s cieľom získať skúsenosti s tradičným zálesáckym nocovaním v lese bez spacáka – pri výhrevnom ohni. Sú totiž ľudia, ktorí si takéto skúsenosti veľmi cenia.

      Najväčšou nevýhodou sekier je ich váha, to vie snáď každý. Treba si zvoliť sekeru podľa toho na aký účel ju budeme najviac využívať a akú váhu do batohu sme ochotní akceptovať. Asi najlepším kompromisom čo sa týka váhy sekery a jej výkonu sú sekery strednej veľkosti s poriskom dlhým okolo 65cm a váhou hlavy okolo 850g. U švédskych výrobcov je to napríklad Scandinavian forest axe od Gransfors Bruks, u Wetterlings – Swedish Forest Axe, alebo u dielne Hultafors – Hugy 20. Na leto mne osobne úplne postačuje malá sekerka s váhou hlavy do 500g. Je spratná a pritom všestranná a šikovná. Niekomu nerobí problém zabiť kolík nejakým šutrom, no ja osobne preferujem pohodlné zabíjanie obuchom sekerky. Tiež štiepanie dreva na podpal je pre mňa najprirodzenejšie sekerkou. Je to všetko o osobných preferenciách každého z nás. Postupným používaním rôznych nástrojov a skúsenosťami človek zistí čo pre neho funguje najlepšie a ktorý nástroj je na daný ukon najefektívnejší.

      Toľko asi môj stručný názor :)
      Prajem všetko dobré
      skw

      • lawsky píše:

        Moc diky za vycerpavajici odpoved! Jsem rad ze sem se zeptal prave tebe, Nekoho ukoho jak je dobre videt ma velmi kladny vztah prave k tem cenym zkusenostem ! Taky ti pridam dik i za tak povedene HODNOTNE stranky , ktere jsou o POZNANI vic od srdce delane o proti velke vetsine jinych se ziskem v zadech se zabivajich!! Velky respekt a poklona, ktere v takovych pripadech neni nikdy dost .

Pridaj komentár

