Výroba rámovej píly v lese

Dávnejšie som napísal krátky príspevok o rámovej píle, ktorú som si vyrobil z bukového dreva. Rozhodol som sa, že urobím menší návod, ako si takúto pílu zhotoviť v lese s minimom nástrojov. Pokiaľ plánujete kempovať v lesoch niekoľko dní, rámová píla je veľmi užitočný nástroj, pretože umožňuje napíliť aj drevo s väčším priemerom. Dá sa zhotoviť v priebehu hodiny a len s použitím sekerky, noža a samotného pílového listu.

Vybral som si rovný kmeň liesky primeranej hrúbky, aby sa pohodlne držal v ruke a zároveň bola konštrukcia dostatočne pevná. Treba si uvedomiť, že nejdeme vyrábať permanentnú pílku, ale takú, ktorá nám dočasne poslúži počas nášho pobytu v lese. Preto vôbec nevadí ak bude z čerstvého dreva, práve naopak, vyrezávanie to skôr uľahčí a urýchli. Ak by som chcel v lese vyrobiť permanentnú pílu, ktorú si potom vezmem domov, musím si vyhliadnuť kvalitnejší kus suchého dreva, čo môže trvať dlhšie a nie vždy sa podarí nájsť dobrý kus dreva, ktorý nieje zhnitý.

Napílenie na požadované rozmery prácu podstatne urýchli a preto som si narýchlo zhotovil improvizovanú ručnú pílku. Jednoducho som nabil pílový list do kúska liesky. Treba s ním však píliť veľmi opatrne a pomaly, veľmi ľahko sa dá ohnúť a poškodiť.

Tri opracované diely píly. Dve ramená a stredová priečka.

Konce priečky som zastrúhal do hranatého tvaru aby pevne sedela v ramenách píly.

V spodnej časti som urobil zárezy pre pílový list, musia byť rovnobežne s priečkou.

Priečka sa spája s ramenami hranatým čapom. Tento typ spoja v pohode postačuje, zložitejší typ čapu by som si zvolil v prípade, keby som mal nejaké ďalšie náradie navyše, ako nejaký vrták, alebo dláto.

S našpanovaním píly sa tento spoj ešte viac “zahryzne” do stredovej priečky.

K pílovému listu odporúčam vziať si dva krúžky na kľúče. No dalo by sa improvizovať, v prírode sa dá nájsť plno odpadu, rôzne drôty, napríklad pozostatky oplotkov lesných škôlok a podobne. Tieto krúžky sú však ideálne.

Na vrchu ramien som zvonku vyrezal drážky pre povraz. Použil som paracord (Padákové lanko).

Konce lanka som spojil veľmi jednoduchým, ale účinným priamym uzlom, ktorý však musí byť uviazaný správne .

Pre napnutie píly sa môže použiť hociaký kus dreva, ale keďže som sa nikam neponáhľal, vystrúhal som si peknú agátovú doštičku.

Hotová rámovka. Dlhšie ramená umožňujú prepíliť hrubé kusy dreva.

Je tu ešte ďalší spôsob, ako si vyrobiť improvizovanú pílu v lese. Ohnutím čerstvej liesky si môžte vyrobiť oblúkovú pílu. Jej výroba je však náročnejšia, je potrebné ohýbať lieskovicu za pomoci ohňa. Niekedy nabudúce urobím návod práve na tento typ zálesáckej píly.

This entry was posted in Bushcraft, Nástroje. Bookmark the permalink.

13 Responses to Výroba rámovej píly v lese

  1. Ferkiu píše:

    ahoj môžem sa spýtať kedy bude ďalší návod na improvizovanú oblúkovú pílu diki :)

  2. Ferkiu píše:

    tak to som chcel počuť :) veľa štastia

  3. Ivan Potančok píše:

    Každý dobrý nápad stojí groš, ako hovorievali starí ľudia, a to si tí starí ľudia naozaj vážili každý grošík (na rozdiel od dnešnej doby), teda nápad vynikajúci, hovorí Ivan

  4. Zdeněk píše:

    Ahoj. Tak dnes jsem takovou to pilu dokončil. Při použití se vyskytuje problém – pila se při řezání mění ze čtvercového tvaru na lichoběžníkový, jestli víš co myslím. Dělá to i tvá pila? Dá se s tím něco dělat? Děkuju, Zdeněk.

    • SKW píše:

      Ahoj Zdeněk,
      Z akého dreva si ju vyrobil? Ak si ju urobil z nejakého mäkkého dreva tak je možné, že sa ramená prehýbajú, prípadne nity, resp. šróby, ktoré držia pílový list sa zarezávajú do dreva. Ja som s týmto problém nemal, bola z bukového dreva, ktoré je dosť tvrdé a pevné. Píla má lichobežníkový tvar vtedy, ak je krátka priečka. No myslím, že to v podstate nie je nejaký problém, pokiaľ sa píla po našpanovaní a nejakom tom pílení ďalej nemení… Ak sa ďalej deformuje, tak je chyba v dreve. Ale to by som musel vidieť aby som to mohol posúdiť.

      Ináč už túto pílu vlastne nemám, daroval som ju kamarátovi, no keď sa mi podarí zohnať dobré drevo tak by som si chcel urobiť druhú.

      S pozdravom
      skw

  5. Tomáš píše:

    Zdravím, chcem sa spýtať odkial môžem zohnať takýto pílový list. Vopred ďakujem za radu.

  6. Zdeněk píše:

    Ahoj. I já jsem to podle Tvého vzoru zkoušel, ale mám s tou kontrukcí zásadní problém (a to jsem to zkoušel dvakrát v různých poměrech) – při řezání se celá konstrukce “viklá”, čili ze čtvercového tvaru se mění na kosočtvercový a zpět…Věděl bys v čem by mohl být problém? Díky.

    • SKW píše:

      Ahoj Zdeněk, tie čapy musia byť presné, hranaté a v pravých uhloch, diely musia do seba presne zapadnúť. Ak ani po našpanovaní povrazu nedosiahneš v píle pevnosť a stabilitu, tak niečo robíš zle. Skús si dať viac záležať na tých spojoch, ak tam máš medzery tak to nie je dobré. Prípadne skús použiť priečku z dvoch kusov ako na tejto fotke, to dodá píle lepšiu stabilitu:

      S pozdravom
      skw

  7. David píše:

    Akési rozmert

Pridaj komentár